اخبارصنعت و معدنویژه ها

صنایع کوچک زیر سایه صنایع بزرگ

به گزارش صنعت کار، صنایع کوچک بواسطه محدودیت فضا همواره محلی برای فرآوری و تبدیل و همچنین تعمیرگاهی برای تعویض، تعمیر و احیای مجدد واحدهای بزرگ صنعتی بشمار می‌روند که در استان هرمزگان کم و بیش این نقش را ایفا می‌کنند.

استان هرمزگان بواسطه داشتن صنایع بزرگ نظیر پالایشگاه نفت، فولاد، آلومینیوم، مجتمع کشتی سازی، نیروگاه‌های برق ، آب شیرین‌کن‌ها، صنایع شیلاتی و بندری نیازمند داشتن شهرک‌های صنعتی با رویکرد صنایع کوچک است.

البته یکی از شیوه‌ها و روش‌های گسترش صنایع کوچک، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به کاربران و متقاضیان برای سرپا نگه‌داشتن صنایع کوچک است که در هر استان هرمزگان آموزش‌ها باید به سمت صنعت مورد نیاز بویژه در بخش دریایی باشد.

برای قطع وابستگی به خارج، اعتماد به سرمایه گذار و بکارگیری نیروی انسانی داخل، تقویت ارتباط حوزه صنعت با دانشگاه‌ها نیز در هرمزگان ضروری است، چرا که دانشگاه ها می توانند با انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی کمک ویژه ای به صنایع کوچک و بزرگ در استان کنند.

با وجود زمینه های تعمیر و تعویض قطعات بزرگ توسط کارگران حرفه ای در واحد های صنعتی در استان ، ولی شاهد هستیم برخی صنایع بزرگ از این ظرفیت برای واحدهای خود استفاده نمی کنند و دست به دامن پیمانکاران خارج استان می شوند.

چه خوب است در سال رونق تولید بار دیگر از ظرفیت های داخلی هر منطقه برای شکوفایی صنعت ومعدن بیشتر بهره گرفت ،کارگران و جویندگان کار با حرفه آموزی در صنایع کوچک ضمن اشتغال به شکوفایی صنعت کمک کنند.

در هرمزگان دو کارخانه آلومینیوم وجود دارد که ضمن استفاده تعمیرگاه برای واحدهای خود از توانمندی صنایع کوچک،دهها واحد صنعتی برای تبدیل شمش به در و پنجره، ظروف آلومینیوم،قاب و صدها قلم وسیله مورد نیاز اقدام می کنند و به نوعی کمک کننده و تکمیل ظرفیت های واحدهای بزرگ هستند.

نمونه دیگر آن کارخانه های فولاد در هرمزگان که اقدام به تولید انواع ورق، شمش، تیرآهن های تختال می کنند در واحدهای صنعتی کوچک ازاین محصولات تولیدی تبدیل به ورق های کوچک، پرفیل،نبشی ، در و پنجره و غیره می کنند لذا وجود واحدهای صنعتی کوچک به چرخه تولید کمک می کند.

یکی دیگر از این ظرفیت ها به هنگام ساخت و تعمیر کشتی ها اعم از چوبی ، فایبرگلاس و فلزی درسطح استان باز هم این صنایع کوچک هستند که با ساخت و تعمیر قطعات نقش آفرینی در صنایع بزرگ دارند و حتی از وابستگی و خارج شدن ارز هم جلوگیری می کند.

در دهه ۷۰ که تب ساخت شهرک های صنعتی در کشور بالا گرفت هرمزگان هم ازاین امر بی بهره نبود و شماری از متقاضیان به سمت شهرک های صنعتی کشانده شدند که در مواردی بدلیل نداشتن توانایی در میانه راه باقی ماندند ولی برخی هم با وجود مشکلات مالی تا کنون خود را سرپا نگه داشت و نیازمند حمایت هستند.

در دولت تدبیر و امید توجه زیادی به واحدهای مشکل دار شد که تحت عنوان رونق تولید با ارایه تسهیلات بسیاری به چرخه تولید بازگشتند و در زمینه فعالیت و توانمندی خود تجدید نظر کرده ولی با توجه به گستردگی و شمار زیاد واحدهای صنعتی بزرگ ، نیاز است که واحد های صنعتی کوچک هم متناسب با نیاز استان بیشتر شکل بگیرد.

 وجود ۹۰۹ وحد صنعتی در هرمزگان

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان گفت: این استان به عنوان قطب صنعت کشور افزون بر۹۰۹ واحد صنعتی دارد که ۲۷ هزار نفر به طور مستقیم در این استان مشغول فعالیت هستند و این استان از لحاظ سرمایه گذاری رتبه نخست کشوری را دارد.

خلیل قاسمی افزود: جوازهای تاسیس صنعتی هرمزگان در چهارماهه نخست امسال به لحاظ تعداد ۴درصد، سرمایه‌گذاری ۷درصد و اشتغال ۴۱درصد نسبت به سال ۹۷افزایش نشان می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۱ طرح صنعتی، معدنی و تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان وجود دارد که شامل ۳۴ طرح در حوزه صنایع معدنی، ۱۸ طرح در حوزه صنایع فلزی و دریایی و ۳۹ طرح در حوزه صنایع غیر فلزی است.

وی سرمایه گذاری انجام شده بر روی این طرح ها را ۱۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح ها برای حدود ۲۴۰۰ نفر اشتغالزایی می شود.

وی با تاکید بر حمایت از طرح های بزرگ و واحدهای تولیدی که اشتغال پایدار ایجاد می کنند، اظهار داشت: باید تلاش شود تا با تزریق اعتبار طرح هایی با پیشرفت فیزیکی بالا تکمیل تا اشتغالزایی را ایجاد کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: دولت تمام توان خود را برای به حرکت درآمدن چرخه صنعت و تولید به کار گرفته و همه ما نیز باید با تلاش شبانه روزی در جهت رفع مشکلات واحدهای نیمه تمام گام برداریم.

قاسمی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در هرمزگان وجود دارد، گفت: انواع مواد معدنی در استان وجود دارد که نیازمند فراوری بوده و در این زمینه احتیاج به حضور سرمایه‌گذاران داریم.

وی سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد و آلومینیوم را یکی دیگر از حوزه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری ذکر کرد و افزود: شرایط تولید در سال ۹۷ با وجود سایه سنگین مسائل سیاسی و تحریم‌ها در هرمزگان شرایط بسیار خوبی بود.

تاکید رهبری و دولت بر رفع مشکلات صنایع کوچک

کاهش و رفع مسائل و مشکلات صنایع کوچک و حمایت و زمینه سازی توسعه این صنایع، یکی از راه‌های موثر در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دولت قرار گرفته است.

درحال حاضر بخش عظیمی از اشتغال کشور درهمین صنایع کوچک و متوسط اتفاق می‌افتد که با احیا و توسعه این صنایع، تعداد شاغلان آن کمتر از مجموع شاغلان چند هزار نفری در صنایع بزرگ نیست.

توسعه وتوجه به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی به‌نوعی باعث سرعت بخشی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات، کاهش واردات کالاهای مصرفی به کشور، رونق تولید و اشتغال می‌شود.

کاهش دغدغه اشتغال درهرمزگان با حمایت از صنایع کوچک

نماینده ولی فقیه در هرمزگان  و امام جمعه بندرعباس در این زمینه می گوید: حمایت همه جانبه از صنایع کوچک و زودبازده بسیاری از دغدغه و نگرانی‌های اشتغال در استان را کاهش می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: امروز یکی از راه‌های ایجاد اشتغال که باید به طور جد از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان پیگیری شود، ترویج مردم به سمت راه اندازی صنایع کوچک و متوسط است.

وی یادآورشد: درگذشته هر خانه یک کارخانه ای کوچک بود و اعضای خانواده نیز کارگران آن بودند که با همکاری یکدیگر در معیشت زندگی و اقتصاد مشکل کمتری داشتند.

امام جمعه بندرعباس بااشاره به فرا رسیدن ۲۱مردادماه و نامگذاری حمایت از صنایع کوچک اظهارداشت: باتوجه به این‌که امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نام گرفته است لذا با اعطای تسهیلات و ایجاد نمایشگاه‌های صنایع دستی و کوچک، می‌توان به پویایی و رونق اقتصادی هرمزگان کمک بسیاری کرد.

رونق صنایع دریایی هدف راهبردی در حوزه توسعه صنعتی

استاندار هرمزگان نیز از رونق صنایع دریایی به‌عنوان هدف راهبردی در حوزه توسعه صنعتی در این استان نام برد و خواستار حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنایع دریایی به ویژه صنعت کشتی سازی در این استان شد.

فریدون همتی در نشست اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۲ شرکت کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفتکش می‌توانند سفارش ساخت و تعمیرات کشتی‌های خود را به مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس بدهند.

وی ادامه داد: این کار موجب حفظ و افزایش اشتغال صنعت کشتی سازی  و همچنین رونق کسب و کار حتی صنایع کوچک در استان هرمزگان خواهد شد.

استاندار هرمزگان در ادامه خواستار توسعه صنعت «تولید نورد» در این استان شد و بیان داشت: در این راستا نیازمند مجوز خاص از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه تولید نورد در هرمزگان به ۲۰۰ هزار تن هستیم.

همتی، همچنین خواستار همکاری در راستای توسعه صنعت فولاد برای تحقق هدف ۱۰ میلیون تن تولید فولاد در هرمزگان شد.

به گفته وی، برای تکمیل زنجیره فولاد واحد تولید گُندله سازی مادکوش در بندرعباس ایجاد شده و تولید ۱۰ میلیون تن گندله برای آن هدف‌گذاری شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که ماه جاری به هرمزگان سفر کرده بود نیز بیان داشت: کشتی‌سازی یکی از صنایع مهم و محوری موجود در استان هرمزگان است که ارائه سفارش ساخت و تعمیرات کشتی از سوی شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش به مجموعه ایزوایکو در بندرعباس مورد تاکید بوده و به طور جد پیگیری خواهد شد.

رضا رحمانی اظهار داشت: استان هرمزگان همچنین از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنایع معدنی برخوردار است و زنجیره گسترده ای از فلزات در معادن این استان وجود دارد که باید برای اکتشاف آن اقدام کنیم.

اشتغال و تحرک هرمزگان با ایجاد صنایع کوچک و متوسط

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان نیز با اشاره به ۲۱ مردادماه فرا رسیدن روز ملی حمایت از صنایع کوچک گفت: آنچه در متن جامعه اشتغال و تحرک ایجاد می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسط است.

سید امیر امیرزاد اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط با تکیه بر صادرات شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است، چرا که به درون زایی و برون گرایی اقتصاد می‌انجامد.

وی بیان داشت: پیش از انقلاب هیچ شهرک صنعتی در هرمزگان وجود نداشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی در این استان ٢٨ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و ٢٢ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری برخوردار است.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون بیش از ٤١٠ واحد صنعتی در این استان به بهره برداری رسیده و ٦٠٠ طرح صنعتی نیز درحال ساخت است که  درمجموع برای حدود ۵ هزار و۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین هم اکنون ٥٠٠ فرصت سرمایه گذاری صنعتی نیز در استان هرمزگان شناسایی شده است.

هفت محور وزارت صمت برای رونق تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان ادامه داد: در راستای تحقق رونق تولید در استان وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ای در قالب هفت محور اصلی درنظرگرفته است.

امیرزاد یادآور شد: محور نخست، توسعه و تعمیق ساخت داخل است که در این برنامه نیازهای صنعت و کالاهای کشور شناسایی و با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی برنامه ریزی مدونی جهت تولید آن‌ها درنظرگرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: دراین راستا نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید اواخر تیرماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزارشد.

این مسوول اظهار داشت: گام دوم تحقق رونق تولید، توسعه صادرات غیرنفتی درهرمزگان است که با حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی جهت افزایش صادرات غیرنفتی برنامه ریزی شده و نخستین کنسرسیوم صادراتی فرآورده‌های شیلاتی باهدف افزایش صادرات در این حوزه در مردادماه امسال شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان افزود: فعال سازی معادن کوچک مقیاس از طریق واگذاری آن‌ها به واحدهای بزرگ معدنی و همچنین توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری جزو محورهای سوم و چهارم وزارت صمت برای رونق تولید است.

وی اظهارکرد: مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب وکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و نیز تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری در مراحل بعدی قرار دارند.

ثبت شهرک‌های صنعتی در هرمزگان

شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درسال ۷۰ به ثبت رسید و از همان زمان تاسیس فعالیت‌های خود را در راستای تحقق اهداف در زمینه‌ برنامه ریزی، مطالعات منطقه ای، مکان‌یابی، تهیه گزارش‌های توجیهی، تملک اراضی، طراحی و اجرای طرح‌های عمرانی جهت آماده سازی اراضی و ایجاد امکانات زیربنایی مورد نیاز به منظور ایجاد بسترمناسب جهت سرعت بخشی در استقرار صنایع در شهرستان‌های مختلف استان درقالب ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی متمرکز شده است.

با ادغام سازمان صنایع کوچک وشرکت شهرک‌های صنعتی براساس مصوبه شورای عالی اداری کشوری درسال ۸۴ و همچنین ابلاغ تفکیک وظایف مربوط به صنایع کوچک بین سازمان صنایع و معادن و شرکت تابعه استانی، شرکت شهرک‌های صنعتی تامین زیرساخت‌های شهرکهای صنعتی را برعهده دارد.

شهرک های صنعتی همچنین متولی حمایت از تشکیل شرکت های خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای، آموزش فنی، تخصیی، کارآفرینی و صنایع کوچک، ارتقای فناوری، ارتقای بهره وری عوامل تولید، بازاریابی بازار شناسی داخلی و خارجی، حمایت از ایجاد تشکل های صنعتی، ایجاد خوشه های صنعتی، ارتقای کیفیت در صنایع کوچک و حمایت از تحقیق و توسعه در صنایع کوچک است.

رونق تولید با حمایت از شهرک‌های صنعتی

از آنجایی که بخش اعظمی از صنایع کوچک کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند؛ رونق و احیای این شهرک‌ها موجب رونق تولید می‌شود،توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات بومی آن منطقه اهمیت دارد.

هم اکنون ۸۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی کشور وجود دارد که این تعداد شامل حدود ۵۰۰ شهرک صنعتی و ۳۱۱ ناحیه صنعتی است که البته ۹ منطقه ویژه صنعتی نیز در کشور مستقر است که سهم هرمزگان دراین زمینه با وجود صنایع بزرگ، ناچیز است.

۲۱ مردادماه به‌عنوان روز حمایت از صنایع کوچک از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا