اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

ایران بزرگترین واردکننده چادر مشکی در جهان است

به گزارش صنعت کار، علیرضا حائری افزود: چادر مشکی علاوه بر ابعاد اقتصادی، تجاری و تولیدی که سایر محصولات دارند، از بُعد فرهنگی نیز برخوردار است و به نمادی از فرهنگ حاکم بر جامعه اسلامی تبدیل شده است.

وی بیان داشت: همین موضوع و اهمیت فرهنگی آن سبب می شود تا حتی اگر تولید این محصول در کشور به صرفه نباشد، به تولید بپرداریم و اگر بخش خصوصی هم تمایلی به این کار نشان نمی‌داد، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به انجام این مهم و حمایت از تولیدکنندگان اقدام می کردند.

چادر مشکی، نماید توسعه نیافتگی صنعت نساجی

به گفته حائری، امروز چادر مشکی به نمادی از توسعه نیافتگی صنعت نساجی کشور تبدیل شده، زیرا در تولید آن هیچ توفیقی نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با مصرف سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع از این محصول، بزرگترین واردکننده چادر مشکی در جهان است، همچنین این کالا در کشورهای عربی منطقه و همسایگان ایران از جمله سوریه، عراق، عربستان، لبنان، کویت، امارات و ترکیه مشتریان زیادی دارد.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران ادامه داد: امروز کشورهایی همچون تایلند، چین، ویتنام و اندونزی، این نیاز ایران و سایر کشورهای اسلامی را به درستی تشخیص داده و به تولید آن اقدام کرده‌اند؛ محصولی که در گذشته سوئیس، کره جنوبی و ژاپن در تولید و صادرات آن پیشتاز بودند، اما مسئولان کشورمان تنها راه تامین آن را واردات تشخیص دادند.

وی درخصوص فناوری تولید این کالا خاطرنشان کرد:‌ هرچند فناوری تولید چادر مشکی از پیچیدگی خاصی برخوردار است، اما تکنولوژی های پیچیده تر از آن را در کشور داریم. شاید تاکنون اراده‌ای در این زمینه وجود نداشته است.

حائری اضافه کرد:‌ تولید این کالا به دلیل داشتن ریسندگی مخصوص به خود و نخ مخصوص که کمتر در کشور تولید می‌شود، بافت ویژه پارچه که نباید در مقابل نور و آفتاب بور شده و گرد و خاک به خود بگیرد یا چروک شود، پیچیده و خاص است.

وی تصریح کرد:‌ واردات این محصول به کشور سالیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار ارزبری دارد که به دلیل ممنوع نبودن واردات آن و تعرفه واردات حدود ۳۰ درصدی، به طور عمده از مبادی رسمی (و کمتر قاچاق) ‌وارد کشور می شود.

تلاش برای تولید چادر مشکی

این عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران به تلاش برخی کارخانجات کشورمان از جمله «ایران مرینوس» و «یزد بافت» در سال های گذشته برای تولید آزمایشی چادر مشکی اشاره کرد، اما گفت: به دلیل نبود فناوری مخصوص و استفاده از خطوط تولید سایر محصولات، چادر تولید شده از کیفیتی که باید برخوردار نبود و بازارپسندی نداشت.

وی افزود: امروز تولید داخلی این محصول فقط منحصر به کارخانه «حجاب» ‌شهرکرد شده که ظرفیت تولید نهایی آن سالیانه ۱۰ میلیون مترمربع و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز کشور را پوشش می دهد؛ کارخانه ای که تولید آن باکیفیت است و با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند.

حائری یادآور شد:‌ به تجربه ثابت شده در سال های گذشته همواره واردات قوی تر از تولید عمل کرده و در هر زمینه ای به واردات پرداخته ایم، ارزانتر از تولید داخل تمام شده است؛ به همین دلیل دولت باید با استفاده از ابزارهای در اختیار خود از جمله تعرفه‌های ورودی، قیمت تمام شده این کالا را اقتصادی کند.

وی ادامه داد:‌ بالا رفتن نرخ ارز در دو سال گذشته هم دلیل دیگری است که تولید این محصول را توجیه پذیر و واردات آن بدون صرفه کرده است و اکنون بهترین فرصت برای حمایت از این محصول و نماد فرهنگی کشور است.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران بیان داشت:‌ شنیده‌ها حاکی است که چند شرکت ایرانی به دنبال راه‌اندازی خطوط تولید جدید برای چادر مشکی هستند. حتی اگر تا هشت برابر تولید کنونی کشور چادر مشکی تولید شود، مشتری خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا