اخبارراه و ساختماننفت و پتروشیمیویژه ها

مبادله اسناد با انگلیس برای آزادسازی کشتی نفتی ایران

به گزارش صنعت کار، جلیل اسلامی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دریانوردی و روز دریانورد که در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد در خصوص آخرین وضعیت توقیف کشتی نفتی ایران در جبل الطارق گفت: این کشتی هنور آزاد نشده است.

وی گفت: توقیف کشتی نفتی ایران ناشی از غرض ورزی و بدون دلایل واقعی بود؛ تلاش هایی از طرف ایران و سازمان بنادر برای آزادی این کشتی انجام شده است.

وی خبر داد که انگلیس نیز علاقه مندی خود برای حل این مشکل را نشان داده است و اسنادی که برای حل این موضوع کمک کننده باشد مبادله شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک حل و فصل شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد خود ادامه دهد.

اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تردد ناوگان دریایی ایران در آب‌های بین‌المللی گفت: عملکرد کشتیرانی چه در حوزه نفتی چه تجاری روند عادی خود را با وجود برخی ناهنجاری ها در پیش دارد.

وی گفت: نسبت به حجم تردد و حجم ناوگان و وسعت دریاها روند فعلی را عادی می‌دانیم.

اسلامی اضافه کرد: البته طی یکی دوماه اخیر ملاحظاتی در تردد برخی کشتی های نفتی به وجود آمد که مربوط به تحریم ها و موضوعات سیاسی نبود اما در فضای سیاسی به آن پرداخته شد در حالی که در سالهای گذشته یک اتفاق و خبر عادی محسوب می شد.

وی تاکید کرد که اشکال به وجود آمده در تردد برخی کشتی ها به نسبت حجم مبادلات و تعداد ناوگان جمهوری اسلامی بسیار ناچیز است.

اسلامی همچنین در خصوص توقف نفتکش انگلیس در بندرعباس و طرح آمریکا برای تردد با اسکورت کشتی‌های خارجی در خلیج فارس گفت: پس از توقف نفتکش انگلیسی، آمریکا و انگلیس اقدام به فضاسازی علیه ایران داشتند.

وی گفت: هدف این بود که ائتلافی از ٦٠ کشور را به وجود آوردند تا ترتیبات ممنوعیت تردد در تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند اما هیچ‌ کشوری به جز رژیم صهیونیستی به این طرح نپیوست.

اسلامی گفت: از نظر ایران طرح آمریکا برای ائتلاف علیه ایران در آب های خلیج فارس شکست خورده است.

به گفته اسلامی نیروهای نظامی ایران در خلیج‌فارس برای کشتیرانی دنیا امنیت ایجاد کرده‌اند و هیچ کشوری نباید نگران تردد از خلیج‌فارس با پرچم خود باشد.

اسلامی همچنین درباره افزایش بیمه نفتکش ها گفت: ۳۵ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز جابجا می شود و تنش های اخیر سبب افزایش بیمه کشتیرانی خصوصا در حوزه نفتکش ها شده است که علت آن دغدغه خریداران انرژی و همچنین شرکت های حمل انرژی است.

معاون سازمان بنادر در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص دلایل کاهش ١٨ درصدی عملکرد کانتیری بنادر کشور در سال جاری گفت: مجموعه عملکرد بنادر نسبت به سال گذشته و با وجود فشارهای سنگین رشد ٤ درصدی را به طور کلی داشته است.

وی ادامه داد: این رشد مثبت نشان دهنده این است که پارامترهای تجاری بنادر در حال کار هستند؛ با این حال در بخش هایی روند کاهشی و در بخش هایی روند افزایشی داشتیم که طبیعی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به کاهش ١٨ درصدی عملکرد کانتیری بنادر گفت: بخشی از فعالیت های صنعتی متاثر از تحریم ها و بخشی غیرمتاثر از تحریم ها کاهش داشته که در سهم عملکرد کانتینری بنادر تاثیر منفی داشته است.

اسلامی ادامه داد: امیدواریم با مقاومت ایران و رفع تحریم ها بتوانیم وضعیت بنادر را به دوره قبل برگردانیم.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا