اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

کاهش ۶ تا ۲۶ درصدی نرخ فرآورده‌های نفتی ویژه/ زمان دوماهه دولت برای تدوین یک آیین نامه اجرایی مهم

به گزارش صنعت کار، ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران در نشستی خبری اظهار داشت: با سربلندی و افتخار می توانیم بگوییم که پالایشگاه‌های کشور هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی رشد قابل قبولی داشته‌اند.

عاشوری با بیان اینکه “از نیمه دوم سال 97 تاکنون حتی یک لیتر بنزین هم وارد کشور نشده است”، گفت: هم‌اکنون در ابر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 45 میلیون لیتر بنزین تولید می شود و در مجموع روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و حدود 85 تا 90 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می شود.

وی افزود: علاوه بر خودکفایی در تأمین نیاز داخلی بنزین، هم‌اکنون مقدامات صادرات مازاد تولید بنزین در کشور فراهم است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران با اشاره به افزایش کیفیت تولیدات پالایشگاهی ایران با ارتقای سوخت تولیدی به استانداردهای یورو 4 و یورو 5 گفت: هم‌اکنون کیفیت تولید بنزین یورو 4 و 5 در ایران بالاتر از شاخص‌های استاندارد جهانی است و با این کیفیت بنزین تولیدی، کارشناسان معتقدند که دیگر حتی نیاز به تولید و عرضه بنزین سوپر نیست.

وی ادامه داد: با ارتقای کیفیت بنزین تولیدی، در نیمه دوم سال 97 و در سال 98 آثاری از آلودگی هوا در کلانشهرها ندیدیم.

عاشوری با اشاره به تصویب طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی و نفتی کشور با سرمایه‌های مردمی در مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح دیده شده تا بتوان سرمایه‌های مردمی را برای توسعه صنعت پالایش نفت و گاز کشور به‌کار گرفت و در صورت اجرای این طرح، ظرفیت مالی خوبی برای اقتصاد کشور فراهم می شود تا سرمایه های خرد مردمی و نقدینگی جامعه به جای حرکت در بازارهای مختلف ارز و طلا و مسکن و …، به تولید ظرفیت های پالایشی کشور کمک کند.

وی افزود: دولت مکلف است آیین نامه اجرایی این طرح را تا دو ماه آینده نهایی کند و می توان با وجود چنین طرحی، به توسعه مینی پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها اقدام کرد تا  هرچه بیشتر از خام‌فروشی فاصله بگیریم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران با اشاره به رشد 9 تا 25 درصدی قیمت فرآورده‌های ویژه نفتی در ماه‌ اخیر گفت: نامه‌ای به مجلس و دولت ارسال کردیم که تولیدکنندگان ظرفیت پذیرش این میزان افزایش قیمت را ندارند، و پیشنهاد دادیم که دولت سوبسیدی به پالایشگاه‌ها بدهد تا ما بتوانیم به جای افزایش 24 درصدی، نرخ ها را با افزایش 10 درصدی تعدیل کنیم که البته از محل این نامه نگاری حاصلی نشد و با توجه به اینکه قیمت گذاری فرآورده‌های ویژه بر اساس یک فرمول مشخص است که قیمت نفت خام در آن اثر دارد، با کاهش قیمت نفت خام طی روزهای گذشته، شاهد کاهش 6 تا 26 درصدی نرخ انواع فرآورده‌های نفتی ویژه بودیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به دولت این است که برای شرایطی که قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت‌ نفت خام رشد قابل توجه پیدا می کند، تمهیدی اندیشیده شود و در این خصوص قرار است هفته اینده جلسه ای در وزارت نفت داشته باشیم.

عاشوری تصریح کرد: البته توصیه ما به تولیدکنندگان روغن این است که اگر 10 ماه سود بیشتری می برند و 2 ماه ناشی از افزایش نرخ‌هایی که تابع فرمول‌های مشخص است، سود آنها کمتر می‌شود، فضاسازی نکنند؛ طبق بررسی های مشخص در سال 97 نرخ سود پالایشگاه‌ها بین 4 تا 9 درصد بوده اما در مقابل نرخ سود واحدهای تولید روغن از 15 تا 31 درصد بوده است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران با بیان اینکه “پیشنهاداتی جهت اصلح قانون مالیات به مجلس شورای اسلامی و دولت ارائه کرده‌ایم”، گفت: اگر اصلاحات لازم در قانون مالیات انجام شود، بسیاری از نقاط مبهم و غیرشفاف در نظام مالیاتی مربوط به فرآورده‌های نفتی رفع شده و بسیاری از دادگاه‌ها و اعلام جرایم و … متوقف می شود که در این زمینه نیاز است مجلس و دولت توجه لازم را به اصلاح قانون مالیات داشته باشند.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا