اخبارصنعت و معدنویژه ها

افت کیفیت لوازم آسایش کودکان با افزایش قیمت مواد اولیه

به گزارش صنعت کار، دهمین نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک، فرصتی دست داد تا با فعالان و تولیدکنندگان این صنعت به گفت وگو نشسته و از نزدیک با مسائل و مشکلات مبتلا به واحدهای تولیدی آشنا شویم.

در این ارتباط، مدیر داخلی یک شرکت تولیدکننده لوازم کودک حاضر در نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات اصلی شرکت در مقایسه با شرکت‌های بزرگ رقیب، برخوردار نشدن از مواد اولیه با نرخ دولتی است.

«لیلا جبلی»‌ اظهار داشت:‌ دولت به خریداران کلان مواد اولیه مورد نیاز در تولید کالسکه، کریر، رو روئک و کیف همراه نوزادان که تولید انبوه دارند تخفیف های مناسبی می‌دهد، اما این تخفیف‌ها شامل شرکت های کوچکتر نمی شود.

وی گفت: نبود خریدهای اعتباری و انجام خرید مواد اولیه به صورت نقدی، در حالی که فروش محصولات نهایی به صورت چکی و اعتباری انجام می شود، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است.

جبلی یادآور شد:‌ عمده مشکلات شرکت متبوعش از حدود یک سال و نیم پیش و با افزایش نرخ ارز به وجود آمده است، اما به گفته خودش تا امروز توانسته با چنگ و دندان در صحنه تولید باقی بماند.

وی بیان داشت:‌ در مقایسه با ابتدای سال ۹۷، اکنون قیمت مواد اولیه مورد نیاز که عمده آن مواد پلاستیکی، لوله های فلزی و پیچ است بین سه تا چهار برابر رشد داشته است؛ این در حالی است که قیمت محصولات تولیدی حداکثر تا دو برابر افزایش یافته است.

این تولیدکننده که شرکت متبوعش در شهرک صنعتی «شکوهیه» قم واقع است، خاطرنشان کرد:‌ تاکنون چندین بار برای حل مشکلات تولید به استانداری قم مراجعه کرده، اما اقدام خاصی برای رفع آنها انجام نشده است.

وی همچنین نقدی به افزایش مالیات و بیمه تامین اجتماعی در شرایط کنونی رکود وارد کرد و گفت:‌ از ابتدای امسال تاکنون به دلیل مشکلات یاد شده ناچار به تعدیل ۱۰ نفر از نیروهای کارکشته خود شده ایم.

لزوم حمایت عملی دولت

«ستار شهابی فر»‌ مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده پوشاک نوزادان نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: انتظار می رود دولت با حمایت از تولیدکنندگان بویژه جلوگیری از ورود کالای قاچاق، شرایط آسانتری را برای فعالیت واحدهای تولیدی فراهم کند.

وی بیان داشت: مواد اولیه مورد نیاز این صنعت داخلی است و از شرکت های نساجی تامین می شود، اما قیمت مواد اولیه (پارچه و دکمه) از زمان بالا رفتن نرخ ارز تاکنون بیش از پنج برابر افزایش داشته است؛ این در حالی است که قیمت پوشاک نوزادان رشد ۲۰ درصدی داشته است.

شهابی فر خاطرنشان کرد:‌ در سال ۹۸ و با وجود داشتن برنامه های توسعه ای، نتوانستیم جذب نیروی جدید داشته باشیم و در حالی که باید برخی نیروها را تعدیل می کردیم، فقط به دلایل اخلاقی آنان را حفظ کردیم.

وی در عین حال، افزایش نرخ ارز را فرصتی برای توسعه صادرات عنوان کرد، اما گفت: به دلیل آنکه فرآیند صادرات و انتقال کالاها به سایر کشورها برای شرکت های کوچک و متوسط هزینه های بالایی دارد، صادرات توسط عده ای بازرگان به کشورهای مقصد انجام می شود و در نتیجه سود آن به جیب شرکت ها نمی رود.

این تولیدکننده ادامه داد: این در حالی است که شرکت های کوچک به دلیل چابکی، می توانند به راحتی خود را با سلیقه مشتریان خارجی هماهنگ کرده و محصولات مد نظر آنان را تولید کنند، زیرا حجم تولیداتشان کم بوده و دستشان در تغییر محصولات بازتر است.

وی در عین حال گفت: به دلیل کوچک بودن شرکت، در عمل زمانی برای طی کردن فرآیندها و بوروکراسی اداری برای انجام صادرات را ندارند و انتظار می رود دولت با ایجاد یک سری شرکت واسط، دستمان را در دست خریداران خارجی قرار دهد تا مسیر صادرات برایمان کوتاه تر شود.

شهابی فر، همچنین از بالا رفتن نرخ های بیمه و مالیات به عنوان دو عامل اساسی توسعه نیافتن فعالیت های شرکت در سال جاری یاد کرد.

وی اظهار داشت: نبود نقدینگی لازم برای ارتقای فناوری تولید سبب شده تا هزینه های سربار بالایی به شرکت تحمیل شود، در این زمینه به برخی بانک ها نیز مراجعه کرده ایم اما بهره های بانکی بالا و پایین بودن مبالغ تسهیلات (در حد فقط ۵۰ میلیون تومان) سبب شده تا قید دریافت وام را بزنیم.

این فعال اقتصادی یادآور شد:‌ پتانسیل اشتغالزایی صنعت پوشاک در کشور بسیار بالاست و می توان افراد زیادی را از این طریق وارد عرصه کار تولید کرد و حال که تا حدودی جلوی واردات بی رویه به کشور گرفته شده و افزایش نرخ ارز از توجیه پذیری قاچاق کاسته است، انتظار می رود مسئولان همراهی بهتری با تولیدکنندگان و رفع مشکلاتشان داشته باشند.

نیاز به تامین نقدینگی

همچنین یک تولیدکننده دیگر لوازم آسایش کودکان و نوزادان (مثل تخت، گهواره، تشک، کالسکه و غیره) حاضر در نمایشگاه به ایرنا گفت: به دلیل گرانی مواد اولیه و در نتیجه گران تمام شدن تولید، بازار داخلی در رکود فرو رفته است و چند ماهی است به دنبال صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق هستیم.

«جعفر حبیبی»‌ بیان داشت که به دلیل مشکلات پیش آمده، امسال مجبور به تعدیل ۲۵ نفر از نیروهای خود شده است.

حبیبی خاطرنشان کرد:‌ به دلیل گرانی بیش از حد قیمت نخ و پارچه (در حد چهار برابر یک سال پیش)، حتی مجبور به استفاده از نخ و پارچه های کم کیفیت شده اند تا قیمت تولیداتشان افزایش زیادی نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، دهمین نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک پنجشنبه گذشته (۲۴ مرداد)‌ با حضور «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار کرد .

توجه ویژه به مسائل مختلف رفاهی، درمانی و بهداشتی مادران، نوزادان و کودکان، رقابت بین تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات در این حوزه، بازاریابی و بازارسازی، توجه به تولیدات داخلی و تبادل تجربیات بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خدمات داخلی و خارجی این حوزه، مهمترین اهداف برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی مادر، نوزاد و کودک است.

این نمایشگاه امروز ۲۷ مرداد ماه به کار خود خاتمه خواهد داد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا