اخبارتاپخودروویژه ها

هزینه هنگفت طراحی صندوق 206؛ از شایعه تا واقعیت

به گزارش صنعت کار، چند روز  پیش بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی   در یک مصاحبه اعلام کرد طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد، این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

او با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

در همین رابطه امیرحسن کاکایی کارشناش صنعت خودرو عنوان کرده است: از جمله مقاطعی که در توسعه طراحی خودرو کار اساسی صورت گرفت؛ زمان طراحی سمند و پژو ۲۰۶ بود. ما در آن زمان کسب تجربه کرده و در سطوح بالاتر قرار گرفتیم. یکی از علت‌هایی که این اعداد و ارقام بالاتر از رقم‌های جهانی نیز بود، همین است که ما به بهانه این طراحی‌ها، در بسیاری از سیستم‌های دیگر  نیز خود را رشد دادیم.

او افزود: در یکی دو سال اخیر نیز دو خودروساز بزرگ، طراحی خودروی جدیدی را آغاز کردند اما اینکه چرا انقدر با سختی حصول نتیجه داشته، این است که شبکه تامین و قطعه‌سازی ما به اندازه کافی و همپا با صنعت خودرو رشد نکرده است. در مقطع سال‌های دهه ۷۰ تا ۸۰، شبکه تامین و قطعه‌سازی ما ایجاد و رشد پیدا کرد و نتایجی حاصل شد که لازمه آن صرف همان هزینه‌ها بوده است. شایان ذکر است که پس از آن زمان، خودرو رانا نیز روی کار آمد. این خودرو براساس همان پژو ۲۰۶ است که نشان می‌دهد آن طراحی‌ها صورت گرفت و مبنایی برای طراحی‌های بعدی شد.

درهمین رابطه منوچهر منطقی مدیرعامل اسبق ایران خودرو می گوید: تصور  می شود  که با تولید چند قطعه صندوق یک خودرو ساخته می‌شود، باید بدانیم که این موضوع نیاز به طراحی، ساخت تجهیزات و ایجاد خط تولید دارد.  وقتی شما طراحی می‌کنید و به دنبال رسیدن به استاندارد‌های بین المللی هستید بنابراین باید نمونه‌های ساخته و برای آن مبالغی را هزینه کنید و اگر به دنبال تولید نیز باشید باید برای تهیه قالب‌ها و ایجاد خط تولید نیز هزینه های زیادی پرداخت کنید.

او با بیان اینکه اگر هزینه۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق گفته شده بسیار اشتباه است و اصلا صحت ندارد می گوید: مبلغی که برای طراحی صندوق ۲۰۶ هزینه شده ۱۲ میلیون دلار بوده که مبلغ ریالی آن هم در آن زمان ۱۲ میلیارد تومان می‌شود.
مدیرعامل اسبق ایران خودرو اضافه می کند: اگر هزینه ساخت طراحی، ساخت نمونه، تست‌ها و سایر موارد را نیز در نظر بگیریم باز هم از مبلغ ذکر شده کمتر خواهد شد.

او همچنین معتقد است که افراد سیاسی نباید وارد موضوعات فنی شوند و به دلیل اینکه مهندسین مجرب کشور روی این مسائل کار کردند تا یک برند ملی داشته باشیم و نباید آن را زیر سئوال برد.

منطقی همچنین تصریح می کند: افرادی  که به دنبال اظهارنظر هستند باید از موضوع آگاه باشند و بدانند درباره کدام موضوع می‌خواهند صحبت کنند. مباحث فنی را نباید به هیچ عنوان بابت بخش‌های سیاسی هزینه کرد، موضوعی که مربوط به ۱۵ سال قبل بوده و اکنون مطرح کردن آن معنی ندارد، این موضوع با عنوان تحقیق و تفحص در مجلس بررسی و همه هزینه‌ها و رقم‌ها دیده شده است و هر جا ایراد داشته  برای آن توضیح داده شده است.

او همچنین تاکید می کند: درست نیست که طراحی که در صنعت خودرو صورت گرفته را زیرسئوال ببرند این موضوع  به معنی این است که ما توانایی نداریم و باید به دنبال خارجی‌ها باشیم و این اظهارنظر خلاف منویات رهبری است.

مدیرعامل اسبق ایران خودرو  با بیان اینکه نباید نوآوری را زیرسئوال برد معتقد است این صحبت ها غیر کارشناسانه بوده و اصلا دقت لازم را نداشته است. کارشناسان خودرویی نیز معتقدند آن زمان چون در ایران ، بسیاری از خطوط تولید ناقص بودند در نتیجه پروسه طراحی و تولید این خودرو، زمان‌بر و پر هزینه شد،  و این هزینه اعلام شده تنها برای طراحی خودرو نبود، بلکه بخشی از هزینه نیز در بخش ایجاد زنجیره تامین و قطعه‌سازی برای داخلی‌سازی قطعات صورت گرفته است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا