اخباربانک و بیمهویژه ها

لغو پرداخت سود روزشمار سپرده‌های کوتاه‌مدت در دولت دوازدهم

به گزارش صنعت کار، در بررسی‌های صورت گرفته از عملکرد دولت دوازدهم، بانک مرکزی از طریق حذف چک‌های تضمینی قابل پشت‌نویسی و محدود کردن مبلغ تراکنش پورتفوی بانکی به ۱۰۰ میلیون تومان به ازاء هر شماره کارت ملی و ۵۰ میلیون تومان هر کارت بانکی قادر به محدود کردن گردش سفته‌بازان ریال بوده است.

این دو اقدام مهم نقش اساسی در کنترل گردش سفته‌بازان ریال داشت و عملاً ده‌ها هزار میلیارد تومان گردش سفته بازانه ریال را از چرخه بازارها (خصوصاً بازار ارز و سکه) خارج کرد و امکان حمله سفته‌بازانه از طریق پوزهای بانکی در کشورهای ترکیه، کانادا، عراق، افغانستان را به شدت محدود ساخت.

همچنین کنترل و مدیریت گواهی سپرده‌های ویژه ۲۰ درصدی که اواخر سال ۱۳۹۶ برای کنترل بازار ارز عرضه شده بود، تبدیل تدریجی آن به گواهی‌های ۱۸ درصدی و نیز جلوگیری از هجوم آن که نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود به سایر بازارها از دیگر اقدام بانک مرکزی در دولت دوازدهم بوده است.

لغو پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت و تبدیل آن به سود ماه شمار سومین عملکرد بانک مرکزی در چند وقت اخیر بوده است. این اقدام ضمن اینکه سیالیت منابع کوتاه‌مدت برای عملیات سفته بازی را به شدت محدود کرد موجب کاهش هزینه قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها شد.

کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد شدید آن علی‌رغم شرایط بسیار سخت نیمه دوم سال ۱۳۹۷ را می‌توان از دیگر اقدامات بانک مرکزی نام برد، با توجه به اینکه همگان مدعی رشد سریع نقدینگی بودند و ابرتورم و نظایر آن را تصور می‌کردند بانک مرکزی توانست رشد نقدینگی سال ۱۳۹۷ را در حد رشد سال ۱۳۹۶ (۲۳ درصد) حفظ کند و تورم را در حدود ۳۰ درصد تا پایان سال ۱۳۹۷ کنترل کند.

کمک به اشتغال پایدار روستایی، صنایع خودرو و قطعه‌سازی آخرین فعالیت بانک مرکزی در این دوران بوده است که در این زمینه تا پایان خرداد در مجموع ۸.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد که از طریق تامین اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی برای قطعه‌سازان زمینه ایجاد ۲۳۷ هزار شغل جدید را فراهم شد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا