اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

بازی دوباره ترامپ با قیمت نفت

به گزارش صنعت کار، قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت روز جمعه با ۵۸ سنت کاهش به ۵۹ دلار و ۳۴ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی به ۵۴ دلار و ۱۷ سنت رسید. این در شرایطی است که قیمت این نفت شاخص، روز پنجشنبه در یک قدمی رسیدن به ۶۰ دلار قرار داشت و روی عدد ۵۹ دلار و ۹۲ سنت بسته شد.

اما رئیس جمهوری آمریکا با اعلام اینکه ۵ درصد به تعرفه تجارت با چین افزوده خواهد شد، دوباره آتش زیر خاکستر جنگ تعرفه را شعله‌ورتر کرد. آتشی که به نظر می‌رسد اینبار دامن صادرات نفت آمریکا به چین را نیز بگیرد.

این اظهار نظر باعث شد تا تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین علیه واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار، از جمله واردات نفت از آمریکا به چین مطرح شود.

به نظر می‌رسد، همچنان تقابل تجاری آمریکا و چین یک عامل مهم کاهش قیمت نفت در بازار است که به احتمال زیاد باعث کاهش بیشتر قیمت نفت تا پایان سال خواهد شد.

جنگ تجاری میان آمریکا و چین که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند، نگرانی‌هایی درباره آینده اقتصاد جهانی و تقاضای نفت ایجاد کرده و چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت جهان، واردات نفت خود از آمریکا را به‌شدت کاهش داده است. معامله‌گران و تحلیلگران اعلام کردند با تعرفه‌های جدید، واردات نفت چین از آمریکا به احتمال زیاد کاملاً متوقف خواهد شد.

پیش‌بینی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی باعث شده تا شمار دکل‌های حفاری آمریکا در هفته گذشته ۱۶ مورد کاهش پیدا کند. شمار دکل‌های فعال در آمریکا همواره نشان‌دهنده حال و روز بازار نفت است تا آنجا که هر زمان قیمت نفت آینده روشنی داشته باشد، ‌فعالیت‌های حفاری نیز بیشتر می‌شود و با کاهش امید به صعود قیمت‌ها،‌ تعداد دکل‌های حفاری بیکار افزایش پیدا می‌کند.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا