بانک و بیمهراه و ساختمان

سازمان بورس برای بازگشایی نمادهای بانکی آستین بالا بزند

به گزارش صنعت کار، علیرضا قدرتی درباره دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای بورسی اظهار کرد: بازار سرمایه دو رکن اساسی دارد که یکی از آنها شفافیت و دیگری نقدشوندگی است. در همه بورس‌های دنیا تعادل نیز بین این دو رکن برقرار می‌شود و ایده‌آل این است که شفافیت توام با نقدشوندگی وجود داشته باشد.

وی افزود: در گذشته مساله نقدشوندگی سهام قربانی شفافیت شده بود و به بهانه‌های مختلف سازمان بورس به علت عدم شفافیت سهم‌ها نماد شرکت‌ها را متوقف می‌کرد. لذا در گذشته به رکن نقدشوندگی توجه زیادی نمی‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: متاسفانه در آن زمان جریمه عدم شفافیت مدیران را سهامداران پرداخت می‌کردند. خوشبختانه سازمان بورس تصمیم بسیار خوبی گرفت و با دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها قدم بزرگی در جهت افزایش نقدشوندگی برداشت. کم کردن زمان توقف نمادها می‌تواند اعتماد از دست رفته را کم‌کم بازگرداند.

قدرتی افزود: در سال‌های گذشته اعتماد سهامداران خرد ناشی از توقف نمادها به شدت تضعیف و ضررهای بسیار زیادی نصیب سهامداران شده بود، اما با آیین‌نامه جدید مسیر خوبی طی شد، ولی باید توجه کرد که بازگشایی سریع نمادها منجر به لطمه‌ خوردن شفافیت نشود.

وی ادامه داد: در اجرایی شدن این دستورالعمل هم نقایص و اشتباهاتی وجود دارد که اگر به آن موضوعات توجه نشود در میان مدت کارکرد این دستورالعمل از بین خواهد رفت و لطمه به رکن نقدشوندگی خواهد خورد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نمادهای بسته بانکی که باید طبق دستورالعمل گذشته گزارش مالی دهند، گفت: نمی‌شود آن سهم‌هایی که در گذشته متوقف شده و سهامداران آن ضرر کرده‌اند از دیگر سهم‌ها جدا کنیم.

قدرتی تاکید کرد: در مساله بانک‌ها بزرگترین متضرر سهامداران بودند که چوب بی‌تدبیری و عدم مدیریت مدیران بانک‌ها و نگاه سلیقه‌ای بانک مرکزی را خوردند. سازمان بورس قول‌های زیادی به آنها داد، ولی متاسفانه شاهدیم کماکان بسیاری از نمادهای بانکی بسته هستند و هنوز هم سهامداران برای این موضوع تحت فشارند.

وی ادامه داد: دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها نباید استثنا داشته باشد و سازمان باید به طور قاطع نمادهای بسته را بازگشایی کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: باز می‌بینیم که آخر سال شده و زمزمه بازگشایی یکباره همه نمادها را می‌شنویم. در سال ۱۳۹۳ سازمان بورس این اشتباه را کرد و تمام نمادهای پالایشی که مدت‌ها بسته بودند را بدون در نظر گرفتن شرایط و فقط به خاطر این‌که ژست سیاسی بگیرد در انتهای سال باز کرد و زیان سنگینی به سهامداران زد. فکر می‌کنم سازمان بورس باید نسبت به اجرایی کردن دستورالعمل خود جدی باشد همین امروز هم برای بازگشایی نمادها دیر است به نظر من باید در این مورد سریعا اقدام شود تا آنها به یکباره در آخر سال بازگشایی نشوند.

قدرتی در پاسخ به این که یعنی شما می‌گویید نمادهای بانکی باید بدون برگزاری مجمع بازگشایی شوند، گفت: درست است که این معضل وجود دارد ولی شما دقت فرمایید آیا در برگزاری مجامع اتفاقی خاصی رخ می‌دهد یا خیر. واقعا بازگشایی قبل از برگزاری مجمع و انتشار صورت‌های مالی ضرر و زیان و تبعاتی دارد. بازگشایی بعد از انتشار هم تبعاتی دارد. سازمان بورس به عنوان امین و متولی بازار سرمایه باید تصمیم درستی بگیرد که کمترین آسیب را به سهامداران بزند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته بخشی از این موضوع دست سازمان بورس نیست و مربوط به نهادهایی مانند بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید اجازه دهد که مجامع برگزار شوند. البته از طرفی هم در مورد بازگشایی نمادها حق می‌دهم که عدم انتشار صورت‌های مالی یک مانع جدی برای بازگشایی نمادهاست.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا