اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

وضعیت پتروشیمی‌ها و کارت سوخت با حضور وزیر نفت بررسی شد

به گزارش صنعت کار،حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز در توضیح نشست امروز فراکسیون با حضور وزیر نفت، گفت: نمایندگان و اعضای فراکسیون در این نشست سوالاتی را از وزیر نفت پرسیدند و درخواست کردند که به آنها پاسخ داده شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان در این نشست یادآور شدند که طبق برنامه ششم توسعه باید تولید پتروشیمی‌ها به ۱۰۰ میلیون تن برسد، لذا برنامه وزارت نفت جهت جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال چه بوده است، نمایندگان همچنین در مورد ضرورت گازرسانی به مناطق محروم و اختصاص قیر یارانه‌ای طبق قانون سوالاتی را مطرح کردند.

وی در ادامه علت افزایش قیمت کودشیمیایی و عدم پیگیری و نظارت را مطرح کرد و افزود: نمایندگان همچنین از وزیر درخواست کردند تا درباره ضرورت بهره‌برداری بیشتر از میادین مشترک، جلوگیری از خام فروشی و تبدیل آن به فرآورده‌ها، ضرورت پرداخت بدهی‌های پیمانکاران و میزان مصرف بنزین در کشور توضیحاتی را ارائه کند.

لزوم ارایه توضیحاتی درباره وضعیت خصوصی‌سازی پتروشیمی‌ها

حاجی بابایی ادامه داد: همچنین درباره اینکه آیا کارت سوخت تاثیری در کاهش میزان مصرف دارد، سوالی مطرح شد و از آقای زنگنه خواسته شد تا در مورد بازگشت ارز حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی به کشور توضیح دهد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی از وزیر نفت درخصوص وضعیت خصوصی‌سازی پتروشیمی‌ها که بسیار تاسف برانگیز است، سوال کرد و گفت: آقای زنگنه درباره عدم نظارت بر آن توضیح دهید، همچنین در مورد عدم پاسخ وزارت نفت به نامه ۷۰ نماینده پاسخ دهید.

بیژن نامدار زنگنه در توضیح سوال نمایندگان اظهار داشت: وزارت نفت در مورد پتروشیمی‌ها فقط مسئول تولید است و مسئول فروش و بازار نیست، تمام کود کشور نیز توسط وزارت دفاع تولید می‌شود و وزارت نفت تأثیری در قیمت آن ندارد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه اعتقاد به جوانگرایی در وزارت نفت دارم، افزود: ما حدود ۲ و نیم تا ۳ برابر مصرف داخلی تولید کود داریم.

بازگشت ۹۰ درصد ارز پتروشیمی به سامانه نیما

زنگنه همچنین یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد ارز پتروشیمی به سامانه نیما برمی‌گردد، سال گذشته صادرات پتروشیمی بالای ۱۱ میلیارد دلار بوده که بیش از ۹ میلیارد دلار آن به سامانه برگشته و مابقی مصرف پتروشیمی‌ها شده است. عملکرد پتروشیمی‌های خصوصی نیز خوب بوده است. تمام منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی توسط دولت نیز به خزانه برمی‌گردد و کاملاً در اختیار بانک مرکزی است.

تولید پتروشیمی‌ها تا پایان سال ۹۹ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت در بحث قیر مسئولیت و نظارتی ندارد، گفت: تولید پتروشیمی‌ها طبق برنامه ششم تا اواخر سال ۱۳۹۹، به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد، در این زمینه جهش خوبی داریم و عملیات فاز ۱۱ نیز امسال شروع خواهد شد.

زنگنه درخصوص مخازن مشترک، تصریح کرد: ما دو ناحیه اصلی داریم؛ یکی غرب کارون که با عراق مشترک است که ظرفیت ما بیش از ۳۰۰ هزار بشکه است اما در حال حاضر و قبل از آن ۵۰ هزار بشکه بوده است، با این حال پیشرفت ما در این زمینه از عراق بیشتر بوده است. ناحیه دیگر در پارس جنوبی است که با قطر مشترک است و تولید ما در در حال حاضر دو برابر شده و از نظر تولید روزانه نیز از قطر جلوتر هستیم.

تنها ۵ درصد مردم از کارت سوخت استفاده می‌کنند

وی با اشاره به اینکه در دریای مازندران حدودی و تفکیکی برای نفت تعیین نشده است، در پاسخ به سوال نمایندگان درباره کارت سوخت، گفت: بیش از ۹۰ درصد مردم کارت سوخت دارند اما تنها ۵ درصد از کارت خود استفاده می‌کنند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت در مورد فروش فرآورده‌ها هیچ مشکلی ندارد، بالاترین رقم صادرات کشور در فرآورده‌ها در ماه مرداد اتفاق افتاد و بیش از ۴ برابر دولت قبل فرآورده صادر کردیم. قیر نیز از طریق بورس عرضه می‌شود و قیمت آن نزدیک به قیمت بین‌المللی است. در واقع شرکت نفت وزارتخانه قیر تولید نمی‌کند و این اقدام توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

 

منبع: خانه ملت

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا