اخبارخودروویژه ها

گزینه های مدیرعاملی ایران خودرو / انتخاب مدیرعامل جدید در خوان هفتم

به گزارش صنعت کار، به اعتقاد برخی از کارشناسان، در شرایط فعلی کمتر کسی حاضر به پذیرفتن این سمت خواهد شد.
ثبت رکوردزنی در زیان انباشته ایران خودرو از یک سو و خروج شرکای خارجی از سوی دیگر در کنار کمبود قطعه که منجر به تولید تعداد زیادی خودروی ناقص شد، شرایط را برای پذیرش گزینه های احتمالی دشوار کرده است. نیروی مازاد و مشکلات کارگری و فشار تحریم ها بر صنعت خودرو از دیگر موانعی است که پذیرش این مسئولیت را برای مدیرعامل بعدی دشوار می کند.

در ادامه نگاهی به سوابق گزینه های احتمالی مدیرعاملی ایران خودرو خواهیم داشت. محسن ناقدی به عنوان یکی از گزینه های جدی این پست که سابقه قائم مقامی ایران خودرو را در کارنامه خود دارد، از گزینه های اصلی این پست به شمار می رود.

وی از بدنه کارشناسی در ایران خودرو رشد کرده و تمامی سوابق او نیز در همین گروه خودروسازی است.

قائم مقام سابق مدیرعامل ایران خودرو در تولید، دارای کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و مدیریت اجرایی است و از سال ۶۷ تا ۷۶ در شرکت های مختلف فعالیت داشته است.محسن ناقدی برادران از سال ۷۶ به شرکت ایران خودرو دیزل پیوسته و از سال ۸۶ ریاست هیات مدیره شرکت تولیدی قطعات خاور را نیز برعهده داشته است. وی در چند سال اخیر به تدریس در دانشگاه های کشور نیز پرداخته است.

حسن وفادار یگنجه که به اذعان برخی از فعالان این حوزه، گزینه پیشنهادی وزارت صمت برای مدیرعاملی ایران خودرو به شمار می رود، دارای مدرک دکتری مکانیک و به گفته خودش حدود  27 سال است که در حوزه صنعتی مشغول بوده و کار خود را از ایران خودرو شروع  کرده است. او تجربه های مختلفی در بخش های مختلف تولید و مهندسی دارد و اکنون نیز با سمت مدیرعامل در شرکت چرخشگر فعال است.

شرکت چرخشگر یکی از تولیدکنندگان فعال قطعات خودرو در استان آذربایجان شرقی است و تنها شرکتی در استان است که شریک خارجی اروپایی دارد و سعی کرده در دوره تحریم نیز آن را حفظ کند.

این شرکت ظرفیت تولید 60هزار دستگاه انواع گیربکس در سال را دارد . او علاوه بر مدیرعاملی چرخشگر، به عنوان نماینده شرکت تعاونی کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (سهامدار ایران خودرو) به عضویت هیات مدیره آبی پوشان جاده مخصوص منصوب شده است.

عادل پیرمحمدی، معاون تحقیقات و مهندسی فعلی ایران‌خودرو نیز از دیگر گزینه های مدیرعاملی ایران خودرو است که دارای مدرک فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه تهران بوده و در سوابق وی از سال 82 تا 85 مدیر تولید مگاموتور و از سال 88 تاکنون قائم مقام مدیرعاملی ساپکو در حوزه کیفیت وجود دارد. وی همچنین عضو هیات مدیره شرکت پژوهنده قطعات(تولید قطعات میل بادامک)، عضو هیات مدیره محورسازان گروه کوشا، عضو هیات مدیره ایساکو، مسئولیت پروژه‌های رانا، دنا و سمند سورن در ساپکو را در سابقه کاری خود دارد.

منوچهر منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو که از سال ۸۱ تا ۸۸  سکان مدیریت این گروه صنعتی را بر عهده داشته نیز از دیگر گزینه های احتمالی است. تولید و عرضه سمند و خروج پیکان از تولید برای همیشه و ایجاد سایت های متعدد تولید خودرو در کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا، سوریه و برخی کشورهای آفریقایی در دوره مدیرعاملی وی انجام شد. همچنین طراحی رانا دومین خودرو ملی نیز در دوره مدیرعاملی او بود.

در این میان یکی از گزینه های مدیرعاملی را باید مصطفی خان کرمی، قائم مقام یکه زارع در بازاریابی فروش و امور مشتریان دانست. او از سال 71 در شرکت گواه ، ارائه کننده خدمات پس از فروش خودروهای تجاری مشغول به کار بود و در سال 81 به واحد فروش شرکت ایران خودرو دیزل منتقل شد.

او سابقه حضور در بخش های عقد قراردادهای عمده، توسعه و تحقیقات بازار، مهندسی فروش و معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو دیزل را نیز در پرونده کاری خود دارد. خان کرمی از دی ماه سال 1393 به عنوان معاونت بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در این شرکت مشغول به کار است.

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل فعلی مپنا که در روز نخست برکناری یکه زارع از او به عنوان مدیرعامل جدید یاد شد نیز همچنان به عنوان یکی از گزینه ها به شمار می رود.. او از سال 1388 به سمت مدیرعاملی مپنا منصوب شده و در عین حال نیز سابقهٔ ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را نیز در کارنامه خود داراست.

علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای احتراق داخلی (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است.

از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد. هرچند او تاکنون این سمت را نپذیرفته اما همچنان از او به عنوان یکی از گزینه های احتمالی مدیرعاملی ایران خودرو یاد می شود.

جواد نجم‌الدین، مدیرعامل سابق گروه ایران خودرو و دارای مدرک کارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی و مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز از دیگر گزینه های مدیرعاملی است. وی پیش ازاین مدیرعامل شرکت‌ها و گروه‌های ایران خودرو، مگاموتور و سایپا از واحدهای صنعتی خودرو و قطعه‌سازی ایران بوده است.او در سال های رونق صنعت خودرو و افزایش تیراژ تولید در ایران خودرو توانست تیراژ را تا ۸۰۰هزار دستگاه برساند و بدهی سنگین این شرکت را صاف کند.

آخرین گزینه احتمالی مدیرعاملی ایران خودرو علی شیخ زاده، قائم مقام مدیرعامل در امور تولید گروه خودروسازی سایپا است. او که در روز گذشته به عنوان عضو هیات مدیره این گروه خودروسازی نیز منصوب شده پیش از این نیز سابقه مدیرعاملی شرکت تام ایران خودرو را بر عهده داشت و از دیگر سوابق کاری وی می توان به به فعالیت در شرکت ایدم تبریز، همکاری در گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان رئیس تعمیرات نیرو محرکه و همکاری در شرکت مگا موتور به عنوان معاون فنی و مهندسی، فعالیت در شرکت ایران خودرو به عنوان معاونت نیرو محرکه و معاونت سواری سازی در این شرکت اشاره کرد. او دارای مدرک تحصیلی لیسانس برق الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت و فوق لیسانس مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی است که با حکمی که به تازگی از سوی جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا برای او خورده احتمال انتصاب او به مدیرعاملی ایران خودرو کمرنگ شده است.

نقطه مثبتی که در انتخاب گزینه های احتمالی وجود دارد وجود سابقه خودرویی در بیشتر این گزینه ها است و شاید تنها گزینه ای که تنها تحصیلات او در حوزه خودرو است و هیچ سابقه کاری در این زمینه ندارد را باید علی آبادی دانست. حال بنابه گفته رضا مفیدی، مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صنعت باید به زودی در انتظار معرفی مدیرعامل جدید ایران خودرو باشیم. این در حالیست که بیش از 7 روز از برکناری مدیرعامل سابق می گذرد و تاکنون چنین روندی در پرونده فعالیت این گروه صنعتی سابقه نداشته است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا