اخباربانک و بیمهویژه ها

استقبال جهانی از جایگزینی ارز دیجیتال به جای دلار

به گزارش صنعت کار، سیدنی مورنیگ هرالد، دیدگاه رییس بانک مرکزی انگلیس در خصوص کنار گذاشتن دلار به عنوان ذخیره ارزی و جایگزین کردن آن با یک ارز الکترونیکی جدید با توافق شماری از روئسای بانک مرکزی حاضر در این جلسه روبرو شد.

به باور کارنی، این مساله راه حلی مناسب برای حل و فصل مشکلاتی است که در ساختار نظام مالی جهان به وجود می‌آید.

بر اساس این گزارش، کارنی بر این باور است مهمترین دلیل بروز مشکلات در نظام پولی و مالی جهان تغییرات صورت گرفته در واحد پولی دلار است که حتی سبب کاهش سهم آمریکا در فعالیتهای اقتصادی در جهان می شود.

براساس این گزارش، آمریکا تنها ۱۰ درصد تجارت جهانی و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص می دهد اما یک سوم از کشورها ارز خود را به دلار گره می زنند، ۵۰ درصد تجارت جهانی به دلار صورت می گیرد و دو سوم ذخایر ارز جهانی و دو سوم از انتشار اوراق بهادار جهانی به دلار است.

وی افزود قدرت جهانی دلار آمریکا در حال سقوط است این مساله بر شرایط اقتصادی کشورهای متاثر از این ارز تاثیر گذار خواهد بود.

تسلط دلار در سیستم مالی جهانی به معنای آن است که از نظر ساختاری نرخ تعادل جهانی را کاهش می دهد، نرخی که اشتغال در آن به حداکثر می رسد و تورم با اهداف بانک مرکزی سازگار است.

بر اساس این گزارش،‌«دام نقدینگی» یا به عبارت دیگر افزایش نقدینگی در بازار، ترجیح بیش از حد برای پس انداز به عنوان پول نقد در یک محیط با نرخ پایین بهره، رکود و افت قیمت را ایجاد می کند و موجبات ناتوانی سیاست‌های پولی را فراهم می آورد.

وی همچنین افزود: افت نرخ بهره به میزان بسیار پایین در گذشته با وقوع جنگ‌های تجاری، بحران های مالی و تغییرات ناگهانی در سیستم‌های بانکی همزمان بوده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا