اخبارتاپخودروصنعت و معدنویژه ها

شکست تحریم ها در صنعت خودرو با ثبت رکوردهای تولید روزانه/ پرتیراژها بازار را کنترل کردند

به گزارش صنعت کار، نگاهی به روند تولید نشان می دهد که شاید بتوان روند فعلی را شکست تحریم در صنعت خودرو دانست چرا که تولید فعلی نشان از بازگشت رونق به چرخه تولید قطعه سازان نیز دارد. هرچند در این میان تولید برخی از خودروها با چالش جدی مواجه و حتی برخی از آن ها به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی، متوقف شد اما با افزایش تیراژ برخی از خودروهای پرطرفدار، نیاز بازار تا اندازه زیادی کنترل و اداره شد. اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با روند فعلی میزان تولید خودروسازان، می توان به شکست تحریم ها در صنعت خودرو اذعان کرد؟

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر این که پاسخ این پرسش دو وجهی است، می گوید: با تولید روزانه 1800 خودرو به نوعی شاهد شکست تحریم ها در صنعت خودرو بودیم اما در عین حال نیز تولید برخی از خودروها با فناوری بالا متوقف شد که هنوز نیز دستیابی به تولید این قطعات امکانپذیر نشده است.

وی می افزاید: در همین حال در تولید خودروهای پرتیراژ به دنبال کاهش وابستگی و تکیه بر توان شرکت های دانش بنیان و قطعه سازان داخلی بودیم که نگاهی به روند اقدامات انجام شده نشان می دهد در این زمینه موفق عمل کرده ایم.

نعمت بخش با اشاره به ضعف در زمینه تولید خودروهای جدید و برجامی نیز اظهار می کند: در عین حال تولید خودروهایی نظیر پژو 2008 و یا سیتروئن که دستاورد برجام بود محدود شد و حتی تولید خودروهای جایگزین نتوانست این نیاز را پوشش دهد که این شرایط طبیعی است زیرا هم اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه می دهد: در چنین شرایطی باید اقدام به افزایش تولید خودروهای پرتیراژ کنیم تا در جنگ اقتصادی برنده باشیم که این اتفاق در صنعت خودرو انجام شد.

وی با اشاره به تحریم صنعت خودرو از سوی ترامپ به عنوان نخستین تحریم ها می افزاید: با تحریم این صنعت به دنبال تعطیلی صنعت خودرو و بیکاری هزاران نفر از نیروی انسانی بودند اما نگاهی به تیراژ فعلی تولید نشان از شکست تحریم ها در صنعت خودرو دارد اما باید به این نکته توجه کرد که در زمینه تولید خودروهای با فناوری بالا عقب هستیم البته این گونه نبوده اقدامی در این زمینه انجام نشود.

نعمت بخش با بیان این که هم اکنون ایران خودرو و سایپا در زمینه نهضت داخلی سازی اقداماتی انجام داده اند و اینگونه نبوده که در زمینه تولید خودروهای جدید عقب بمانند، تصریح می کند: در عین حال فعالیت بر روی طراحی و ساخت پلتفرم های جدید با هدف تولید خودروهای جدید نیز در دست پیگیری است تا با تکیه بر نهضت داخلی سازی تولید این دسته از قطعات نیز در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه مرکز تحقیقات دو خودروساز نیز در حال اجرایی کردن طرح هایی در این زمینه هستند.

بازگشت به رکورد تولید روزانه 1800 تا دو هزار خودرو از سوی دو خودروساز نشان از بازگشت خودروسازان و قطعه سازان به چرخه تولید دارد. هرچند که هنوز جای خالی تولید برخی از خودروها با فناوری بالا در خطوط تولید خودروسازان خالی است اما بررسی روند بازار نشان می دهد که خودروسازان توانستند در مدت اخیر با افزایش تیراژ خودروهای پرطرفدار نیاز بازار را تا اندازه زیادی کنترل کنند. حال در چنین شرایطی توقع ها از اثرات مثبت نهضت داخلی سازی خودرو بیشتر شده و انتظار می رود تا با تکیه بر توان دانش بنیان ها و همچنین توانمندی های داخلی خلا موجود درزمینه این دسته از خودروها نیز پر شود.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا