تاپصنعت و معدن

تولید 12 هزار تنی فروسیلیس غرب پارس کلید خورد

به گزارش خبرنگار صنعت کار، روز پنجشنبه 19 بهمن ماه، آغاز به کار اولیه کوره طرح توسعه فاز دوم فروسیلیس غرب پارس با حضور مدیر عامل میدکو کلید خورد.

همزمان با بازديد علی اصغر پورمند- مديرعامل ميدكو و سخنرانی غیر حضوری مجید قاسمی رییس هیات مدیره شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، استارت اوليه کوره طرح توسعه فاز 2 کارخانه فروسیلیس غرب پارس با ظرفیت 12000 تن آغاز شد.

به گفته پورمند، در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در روز نوزدهم بهمن ماه، ميدكو به ٨٠ درصد دانش بومی ساخت اين كارخانه دست پيدا كرده است و با ساخت اين كارخانه ظرفيت اجرائی كشور افزايش يافته است.

او افزود: هنگامی که میدکو در حال آغاز به این کار بود، هنوز فروسلیس در ایران بومی نشده بود. اما اکنون این کارخانه به دانش 80 درصدی این صنعت دست یافته است و امیدواریم به زودی به دانش 100 در صدی و بومی دست یابیم.

در ادامه بهره برداری از دومین فاز خط 12 هزارتنی فروسیلیس، مجید قاسمی رییس هیات مدیره شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) اظهار کرد: دومین خط 12 هزار تنی فروسلیس همدان در ایام دهه فجر با نام امام حسن مجتبی آغاز می شود.

او افزود: امیدواریم طی ماه های آینده شاهد رشد و شکوفایی همه همکاران در این بخش باشیم.

به گزارش صنعت کار، شرکت فروسیلیس غرب پارس یکی از چندین شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) است که سرمایه گذاران اصلی آن ، واحدهای عمده تولید فولاد، از جمله فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد زرند ایرانیان ، فولاد بوتیای ایرانیان و شرکت مانا هستند.

همچنین، این کارخانه با هدف تولید بخشی از فروسیلیسیم کشور و صادرات این محصول تأسیس شده است. این شرکت با تکیه بر دانش و تخصص مدیریتی جمعی از مدیران با تجربه بخش معدن و صنایع معدنی کشور و تکنولوژی به روز و کارآمد در اردیبهشت سال 1390 احداث کارخانه تولید فروسیلیسیم با ظرفیت 12 هزار تن در سال را اقدام کرده و عملیات اجرایی آن در تیر ماه همان سال آغاز و طبق برنامه ، عملیات ساخت کارخانه در بهمن ماه سال 92 به اتمام رسید و بهره برداری از آن شروع شد.

لازم به ذکر است، از جمله محصولات اصلی تولیدی این کارخانه به تولید فروسیلیسیم با ظرفیت 12 هزار تن فروسیلیس در سال اشاره کرد. به گونه ای که ای کارخانه، فروسیلیس مصرفی کارخانه های فولادسازی و ریخته گری را تأمین می کند.

از دیگر تولیدات این کارخانه می توان به محصول جانبی تولید 3600 تن میکرو سیلیکا اشاره کرد که مورد استفاده در کارخانه های تولید سیمان سبک و … است. گفته می شود، طرح توسعه کارخانه نیز با ظرفیت 12000 تن در حال اجراء بوده که با اتمام آن تولید فروسیلیسیم این مجموعه به 24000 تن افزایش خواهد یافت .

حدود شش سال از آغاز فعالیت صنعت فروسیلیس استان همدان به عنوان صنعتی نوپا می گذرد، صنعتی که به دنبال هدفگذاری برای بازار جهانی است و سهم عمده ای در تولید داخل و خارج از کشور دارد.

تقریبا اوایل دهه 70 بود که صنعت فروآلیاژها در کشور به چرخه تولید وارد شد و در سال های 73 تا 74 تنها 2 واحد فروسیلیس توسط کشورهای آلمان و نروژ در شهرهای ازنا و سمنان ایران تولید خود را آغاز کردند و تا سال 90 هیچ واحد صنعتی در این زمینه فعالیتی نداشت.

شرکت فروسیلیس غرب پارس که هم اکنون یکی از قطب های مهم صنعت استان همدان به شمار می رود و با وجود شرایط سخت اقتصادی و اعمال تحریم ها مسیر توسعه و تولید را در پیش گرفت که اکنون به تولید 12 هزار تنی فروسیلیس دست یافته است. فار نخست این شرکت با توجه به تحریم ها و در شرایط سخت اقتصادی در سال 90 آغاز و با حمایت و پشتیبانی مدیرعامل شرکت میدکو و رویکرد عمده ایجاد اشتغال، تولید و سرمایه گذاری احداث شد؛ هدفی که نقشه راه این شرکت در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است. شرکت میدکو سالیانه قادر به تولید چهار میلیون تن فولاد، هشت میلیون تن کنسانتره آهن، کک سازی، ذغال شویی، تولید 50 هزار تن شمش مس و 12 هزار تن لوله های مسی است.

عمده فعالیت این شرکت در استان کرمان و مجموعه میدکو، هلدینگ پیشرفته ای است که با مجموعه های بزرگ جهان رقابت دارد و هدف آن حرکت به سمت یک الگوی جهانی است.

در این راستا شرکت فروسیلیس غرب پارس یکی از شرکت های زیرمجموعه میدکو است که در شهرک صنعتی جوکار ملایر در حال فعالیت است و به گفته مدیر عامل شرکت فروسیلیس غرب پارس، این شرکت الگوی توسعه این صنعت در کشور شده و نیاز مصرف فروسیلیسیوم برای فولادسازی های میدکو را انجام می دهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا