اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

پیشرفت ۷۰ درصدی در بومی‌سازی کالاهای پر مصرف نفتی

به گزارش صنعت کار، شرکت ملی نفت ایران در پروژه‌های مربوط به تامین ۱۰ گروه کالایی موردنیاز صنعت نفت به توفیقات قابل توجهی داشته و تامین تجهیزات مذکور با بهره گیری از توان داخلی، به عنوان گامی موثر در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت و در راستای حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده و قراردادهای مربوط به آن به تدریج نهایی می‌شود.

این ١٠ گروه کالایی شامل تجهیزاتی مانند ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون چاهی، پمپ های درون چاهی، انواع مته های حفاری (صخره ای، الماسی، مغزه گیری)، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله ها (لوله های جداری بدون درز از ۳.۸ تا ١٣ اینچ، لوله های جداری با درز از ٢٠ تا ٣٠ اینچ، لوله های مغزی، لوله های حفاری و لوله های جریانی بدون درز بالای ٦ اینچ)، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین های دوار (توربین، کمپرسور و پمپ ها شامل پمپ‌های گریز از مرکز)، فولادهای آلیاژی، ابزارهای اندازه گیری حفاری و ساخت پیگ های هوشمند است.

پس از اعمال تحریم‌ها و با وجود مشکلاتی که از نوسانات زیاد و افزایش نرخ ارز گریبانگیر صنعت نفت کشورمان شده بود، پروژه‌های ۱۰ گروه کالایی با همکاری سازندگان توانمند داخلی تداوم یافت و در برخی پروژه‌ها که محدودیت‌های ارزی و مالی بر روی قراردادهای مربوط به آن ها آثار منفی کمتری داشت، حدود ۲۰ درصد پیشرفت نیز حاصل شد.

در نتیجه این امر در حال حاضر ۳۳ فقره از قراردادها پیشرفتی بالغ بر ۷۰ درصد را داشته و میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ فقره قرارداد منعقد شده نیز به رقمی بالغ بر رقم ۴۹ درصد رسیده است.

در ادامه استفاده حداکثری از توان صنعتگران داخلی، طرح بومی‌سازی ۳۰۰ قطعه و تجهیز کاربردی پرمصرف صنعت حفاری از ابتدای امسال کلید خورده و در عین حال استفاده از فناوری پوشش داخلی لوله‌های مغزی در میدان نفتی مسجدسلیمان، برای نخستین‌ بار در تاریخ صنعت نفت اجرایی شده است.

علاوه بر اقدامات انجام شده در راستای پیاده‌سازی پروژه ۱۰گروه کالایی، فعالیت‌های دیگری به صورت همزمان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثر از توان تولید داخلی صورت پذیرفته است که از جمله آن می توان به تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های حمایتی در خصوص تامین اقلامی که ساخت داخل دارند، اشاره کرد.

در این راستا شرکت ملی نفت ایران با وزارت صنعت در خصوص افزایش تعرفه حقوق گمرکی یا ممنوع‌الورود کردن اقلامی که مراحل بومی‌سازی آنها تکمیل و نیازهای صنعت نفت را پوشش می‌دهند، همکاری تنگاتنگی دارد.

در ادامه این فعالیت های حمایتی، اقدامات لازم در خصوص درج اقلام و تجهیزات ساخت داخل شده و ممنوع‌الورود بودن آنها در اسناد مناقصه پروژه‌هایی که به صورت EPC/EPD توسط پیمانکاران اجرا می شوند، انجام شده و پیمانکاران ملزم به تامین و استفاده از ۸۴ قلم تجهیزات مذکور شده اند.

بررسی، شناسایی و پیشنهاد فهرست اقلام جدید پر مصرف و استراتژیک موردنیاز صنعت نفت جهت بومی‌سازی (۸گروه کالایی) و فراهم کردن مقدمات اولیه جهت برگزاری مناقصات انتخاب سازندگان واجد شرایط به همراه تکمیل فهرست مشترک منابع تولید و ساخت کالا در وزارت نفت (وندور لیست واحد) از دیگر اقداماتی است که در این خصوص صورت پذیرفته است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا