اخبارتاپخودروویژه ها

ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک راز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موفقیت خودروسازان جهانی

به گزارش صنعت کار، خودروسازان در جهان مراکز تحقیق و توسعه مشترک ایجاد می کنند و تلاش دارند تا با ایجاد این مراکز تولیدات خود را از هر نظر بهبود ببخشند. خودروسازهای بزرگ که از قبل ادغام هایی را انجام داده بودند  اکنون به دنبال ابر ادغام ها هستند. ادغام فیات، کرایسلر و رنو و یا ادغام رنو، نیسان و میتسوبیشی نمونه هایی از این ابر ادغام ها هستند که هربار خبری از آن ها به گوش می رسد. همه این شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که رقابت در صنعت و بازار خودرو دنیا به شدت سخت تر شده است و هزینه های تحقیق و توسعه به گونه ای شده که حتما رقم تولید انبوه باید افزایش یابد.

در همین رابطه امیرحسن کاکایی می گوید:« آمار های جالبی در دنیا شاهد هستیم.  در آمارهای بین المللی سال گذشته اگر نگاه کنید مصرف خودرو چیزی حدود 5 درصد در دنیا کاهش یافته است. این آمار معانی بسیاری دارد و نشان می دهد که ما در دنیا با چالش بازار رو به رو هستیم. از سویی خودروسازهای بزرگ که از قبل ادغام هایی را انجام داده اند اکنون به دنبال ابر ادغام ها هستندچرا که همه این شرکت ها  متوجه شده اند که رقابت در صنعت و بازار خودرو دنیا به شدت سخت تر شده است.»

او اضافه می کند: «خودروسازان همچنین رو به ساخت خودروهای الکتریکی آورده اند و رقابت در این بخش نیز بسیار سنگین است و در 10 سال آینده احتمالا اتفاقات بسیار مهمی در این زمینه رخ خواهد داد. ابر ادغام ها نیز برای کمک به این موضوع نیز در حال اتفاق است آنقدر هزینه های تحقیق و توسعه در این حوزه بالاست که برای یک شرکت نمی صرفد که به تنهایی این کار را انجام دهد.»

کاکایی افزود:« شرکت‌های خودروساز در دنیا از طریق افزایش هزینه تحقیق و توسعه خود  موفق شده اند در بحث توسعه محصولات با کیفیت موفق  عمل کنند اما  خودروسازان داخلی با بی‌توجهی به تحقیق و توسعه از توسعه بخشی  این صنعت مهم باز مانده اند. در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو پیش‌بینی کرده   اما هنوز آن گونه که باید، نتیجه خاصی از این راهکارها به گوش نمی رسد. به هرحال باید بپذیریم که  توسعه مراکز تحقیق و توسعه در خودروسازی‌ها موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.»

به گفته این کارشناس اکنون در دنیا مکانیزم های تولید در حال تحول است و صنعت خودرو ایران نمی تواند چشم هایش را بر این موضوع ببند و اگر آن به آن توجه نشود ، صنعت خودروی ایران نیز از دور نیز خارج می شود . به همین سبب استراتژی های بلند مدت در صنعت خودرو ایران نیازمند تحول است.

با وجود آنکه در دنیا  سالانه چندین و چند صد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه می  شود اما  بسیاری از کارشناسان رقم درنظر گرفته شده از‌سوی خودروسازان داخلی برای تحقیق و توسعه را نزدیک به یک درصد گردش مالی  می دانند و همین اهمال در بخش تحقیق را موجب عدم توسعه صنعت خودرو کشور می شمارند.

 

منبع:

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا