تاپخودرو

کاهش تعرفه واردات هیبرید در انتظار رای هیات وزیران

به گزارش صنعت کار، محمد شریعتمداری در حاشیه پنجمین همایش بین المللی خودرو در جمع خبرنگاران، درباره رای دیوان عدالت اداری، اظهار کرد: منتظر رای هیات وزیران هستیم و تمام تلاش خود را می کنیم که به زودی مصوبه کاهش تعرفه خودروهای هیبرید ابلاغ شود اما هنوز رای دیوان عدالت به ما ابلاغ نشده و من این موضوع را صرفا از رسانه ها شنیده ام.

وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحویل قراردادها از دولتی به دولت بعد و دیرکرد اجرای قرارداد رنو گفت:‌از عمر دولت دوازدهم مدت زیادی نمی گذرد و آن قرارداد برای عملیاتی شدن نیازمند مقدماتی است و باید سرمایه گذار خارجی رفت و آمد کند. هم فضای صفر و هم در حال تولید را ببینید و ممکن است در مفاد آن تغییراتی کند.

او در پاسخ به دیرکرد اجرای این قرارداد اظهار کرد:‌به لحاط فنی و زمانی طولانی نشده است.

شریعتمداری گفت: در باره سرمایه گذار خارجی در ایران محدودیتی قایل نیستیم و طرف قرارداد خودروسازان هستند و چرا که اکثر این شرکت ها عمدتا علاقمند به ایجاد جوینت ونچر با خوردوساز داخلی که سابقه کار در ایران دارد،‌هستند.

او افزود: در این همایش هم اگر از برندهای مشهور حضور داشتند، با خودروسازان داخلی ارتباط برقرار کرده اند.

به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت، در حال حاضر یک شرکت فرانسوی با قطعه ساز داخلی برای نوسازی و همکاری توسعه قطعه ساز داخلی قرارداد امضا کرده است.

او افزود: قطعه سازان باید در خودروسازی ها سهم داشته باشند، باید همه تلاش را بکنیم که عمق ساخت داخل در ایران افزایش یابد.

او اظهار کرد: باید در سایه قراردادهای مهم و ابر پروژه ها همچون نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری کشور به فرمایش رییس جمهور در سایه این قراردادها، هم ساخت داخل موتور هم ساخت داخل گیربکس صورت گیرد که البته در گذشته هم این همکاری ها صورت می گرفت.

شریعتمداری تاکید کرد: باید گرد و خاک گرفته شده از صنعت قطعه سازی و مجموعه سازی را کنار گذاریم و کشور را به سمت حرکت مسیر دهه 80 برسانیم و با سرعت بیشتری برای خودروسازان بیشتر شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به پرسش خودروکار مبنی بر ضرر و زیان وارد کنندگان در زمان بسته بودن سایت ثبتارش، گفت: این مشکل به ماه چهارم سال تعلق دارد و بهتر است از متولیان امر در آن زمان پرسیده شود.

شریعتمداری با اشاره به سرمایه گذاری خارجی حدود 90 میلیارد دلاری بخش صنعت در کشور اظهار کرد: از مجموع سرمایه گذاری خارجی، سهم صنعت خودرو حدود دو میلیارد دلار بود که رکود خوبی در این بخش محسوب می شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه مقرر بود پس از برجام، در سرمایه گذاری صنعت بهتر عمل کنیم و حال ایران در چه وضعیتی قراردارد، اظهار کرد: در رابطه با سرمایه گذاری خارجی باید گفت که پس از برجام، حدود 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است که در حال حاضر 40 درصد آن محقق شده است.

به گفته او، در حال حاضر 50 فقره از این سرمایه گذاری ها به بهره برداری رسیده است و 80 درصد این سرمایه گذاری ها از مرز 40 درصد رشد فراتر رفته اند. به گونه ای که نرخ رشد منفی صنعت، در دولت تدبیر و امید 6.5 درصد رشد داشت و روند رشد خود را طی کرده است.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره تحقق برنامه های خودروهای خودرران تصریح کرد: باید با استفاده از دانش علمی کشور، در رابطه با خودروهای برقی و هیبرید، با نزدیک ترین دانش فنی جهانی به دانش داخلی، همکاری شود. همچنین پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰ درصد تولیدات خودروسازها به سمت خودروهای برقی برود، در این زمینه باید قدمهای محکم تری برداریم.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا