اخبارصنعت و معدنویژه ها

صادرات سیمان به چین و بنگلادش افزایش یافت/ مشکلی برای بازگرداندن ارز نداریم

به گزارش صنعت کار، علی‌محمد بُد با بیان اینکه صادرات کلینکر ایران به چین طی سال جاری افزایش داشته است، اظهار داشت: در 5 ماه‌ اول امسال صادرات کلینکر به بنگلادش نیز روندی افزایشی داشت و در مجموع وضعیت صادرات سیمان ایران طی سال جاری بهتر از قبل بوده است.

وی در مورد بازگشت پول حاصل از صادرات نیز گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و ارز حاصل از صادرات به کشور برمی‌گردد.

بُد با بیان اینکه صادرات سیمان ایران به عراق طی سال جاری کاهش داشته است، افزود:‌ احداث کارخانه‌های سیمان در این کشور دلیل اصلی کاهش خرید عراقی‌ها از ایران است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بحثی در مورد تغییر قیمت مصوب سیمان مطرح نیست و دلیل عرضه سیمان در برخی استان‌ها با قیمتی کمتر از نرخ مصوب چیست؟ گفت: در حال حاضر بحثی برای تغییر قیمت‌ها مطرح نیست ولی در بلندمدت باید در قیمت گذاری سیمان تجدید نظر شود، زیرا قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است.

این کارشناس صنعت سیمان توضیح داد: اکثر کارخانه‌های سیمان، فروش با قیمت مصوب را رعایت کرده‌اند و در حال حاضر شرکت‌های سیمانی از نظر سود و زیان وضعیت مناسب‌تری دارند ولی یکی دو کارخانه با قیمت کمتر از نرخ مصوب،‌ محصولاتشان را عرضه می‌کنند که دلیل آن بالا بودن میزان عرضه سیمان در بازار نسبت به حجم تقاضا است.

بُد در ادامه در مورد وضعیت تولید سیمان در کشور طی 5 ماهه اول امسال، گفت: در این مدت تولید کلینکر 25 میلیون و 300 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: طی 5 ماهه امسال فروش سیمان با رشد 4 درصدی نسبت به 5 ماهه اول سال قبل به 24 میلیون تن رسیده است.

این کارشناس صنعت سیمان در مورد حجم صادرات سیمان و کلینکر نیز گفت: طی 5 ماهه اول امسال 6 میلیون و 93 هزار سیمان و کلینکر از کشور صادر شد که در مقایسه با عدد 5 میلیون و 490 هزار تنی مدت مشابه سال قبل، کاهش 9 درصدی را تجربه کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا