برگزیدهگوناگوننفت و پتروشیمیویژه ها

گرمی بازار طلای سیاه با پرواز پهبادها

یه گزارش صنعت کار: هفته گذشته بازار نفت کار خود را با شوک حمله به تاسیسات نفت عربستان و خروج ۵ درصد از تولید نفت جهان از بازار آغاز کرد. این اتفاق آنقدر مهم به نظر می‌رسید که برخی کارشناسان صحبت از نفت ۱۰۰ دلاری می‌کردند اما با شروع معاملات در روز یکشنبه، ‌قیمت‌ها تنها تا ۷۰ دلار در هر بشکه بالا آمد تا ثابت شود بازار نفت آمادگی بازگشت به قیمت‌های سه رقمی را ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد با وجود حمایت آمریکا به واسطه ذخایر استراتژیک خود، اگر عربستان نتواند با سرعت تولید نفت خود را بازیابی کند،‌ این بازار واکنش نشان خواهد داد.

در این بین با وجود عامل تقویت‌کننده قوی در بازار طلای سیاه،‌ ما ادامه جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین آنچنان قدرتمند است که از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرده و مانع افزایش قیمت‌ها شده است.

در مجموع اما پهبادها توانستند قیمت هفتگی نفت برنت را حدود ۵ درصد افزایش دهند تا از ۶۰ دلار و ۲۲ سنت در آغاز هفته به ۶۳ دلار و ۲۰ سنت در روز جمعه برسد.

نفت شاخص آمریکا نیز رشدی ۶ درصدی را به خود اختصاص داد و از ۵۴ دلار و ۸۵ سنت تا ۵۸ دلار و ۹ سنت بالا رفت.

به نظر می‌رسد با فروکش‌کردن هیجان حمله به تاسیسات آرامکو،‌ حالا بازار به دنبال رسیدن به نقطه تعادل قیمتی است البته مسئله این است که آیا عربستان می‌تواند بازار را قانع کند که میدان‌های نفتی خودش را امن نگه دارد.همین امر سبب شده تا همچنان اخبار ضد و نقیض از احتمال ادامه تنش‌ در منطقه، بازار نفت را داغ و پرحرارت کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا