خودرو

چه کسانی بر سر راه خصوصی سازی خودروسازان مانع ایجاد می کنند؟

به گزارش صنعت کار، در روز نخست این همایش، رییس هیات عامل ایدرو و رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی، پشت تریبون رفته و انتقاداتی را نسبت به دو خودروساز بزرگ ایران مطرح کردند. خصوصی سازی، کیفیت پایین محصولات، مطالبات قطعه سازان و قراردادهای خودرویی از جمله محورهای این انتقادات بود.

اما شاید کسی فکرش را نمیکرد که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو که همیشه با احتیاط سخن گفته، وقتی پشت تریبون قرار بگیرد، آنقدر صریح در واکنش به این انتقادات پرسش هایی را مطرح کند که جمعیت حاضر او را به شدت تشویق کند.

یکه زارع وقتی به عنوان سخنران پشت تریبون رفت، متن از پیش تعیین شده سخنرانی خود را کنار گذاشت و چند پرسش مطرح کرد. او گفت: چرا وقتی واحدهای مشابه برای رنگ در کشور وجود دارد، ما را ناچار به راه اندازی واحد دیگری در مناطق مختلف می کنید؟ یا صحبت از تولید خودروهای برقی می کنید در حالیکه مشتری آن وجود ندارد و دولت باید به این خودروها سوبسید بدهد؟

مهمترین بخش صحبت های یکه زارع به موضوع خصوصی سازی برمی گشت که به صراحت اعلام کرد که حتی اگر امروز سرمایه گذاری بخش خصوصی پیدا شود که سه صندلی در هیات مدیره بگیرد ولی بخواهد من را از مدیرعاملی کنار بگذارد، به والله به نفع این کشور است پس مانع ایجاد نکنید.

موضوعی مهم که سالهاست درباره آن صحبت می شود اما هر بار که به پای اجرا می رسد، به بهانه ای به دست فراموشی سپرده می شود. جدیدتدین نمونه ایجاد مانع که مدیرعامل ایران خودرو از آن سخن می گوید به موضوع واگذاری سهام شرکت سمند در ایران خودرو برمیگردد. حدود دو ماه پیش شرکت سمند اعلام کرد که قصد دارد همه سهام خود را در ایران خودرو به فروش برساند.

آگهی عرضه سهام صورت گرفت اما در روز باز کردن بسته های پیشنهادی سازمان بورس این معامله را به دلیل اهلیت نداشتن تنها خریدار آن، باطل اعلام کرد و هیچ گاه توضیح شفافی داده نشد که منظور از اهلیت نداشتن چه بوده است.

اما آنچه که از صحبت های مدیرعامل ایران خودرو برمی آید این است که تایید نشدن صلاحیت خریدار سهام ایران خودرو به نوعی مانع تراشی بر سر راه خصوصی سازی بوده است. اکنون که این موضوع عیان شده، کاش مسوولینی که مدام دم از خصوصی سازی صنعت خودرو می زنند، یکبار به طور شفاف بیان کنند که چرا تاکنون هر گامی برای خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا برداشته شده یا ناقص مانده یا با دور زدن قانون به کلافی پیچیده تر تبدیل شده است؟

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا