صنعت و معدنگوناگونویژه ها

عدم انعطاف و ناهماهنگی سیاست های مالیاتی با شرایط اقتصادی مشهود است

به گزارش صنعت کار، احمد تشکینی بهبود فضای کسب ­و کار به عنوان مولفه بیرونی تاثیرگذار بر بخش تولید از الزامات و پیش ­نیازهای کلیدی تحرک و رونق تولید محسوب می­شود. نمونه بارز و عینی این مقوله، حوزه مالیات و مالیات ستانی است که موجد چالش­های جدی برای حوزه تولید است.

وی گفت: عدم تطبیق سیاستگذاری مالیاتی (از منظر شناور بودن نرخ و میزان مالیات) با شرایط اقتصادی موضوعی کلیدی است که بر بهبود فضای کسب­ و کار حوزه تولید بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری تصریح کرد: این چالش منجر به فشار مضاعف بر مودیان رسمی و تولیدکنندگان می­شود بدان دلیل که افزایش درآمدهای مالیاتی تحت عدم گسترش پوشش مالیاتی (و در شرایط رکودی)، افزایش وصولی از مودیان فعلی را بدنبال خواهد داشت. ضمن آنکه فقدان نهاد سیاستگذار و ناظر مستقل فرابخشی به تشدید این عامل دامن زده است.

وی ادامه داد : تمرکز تمامی فرآیندهای مالیات ستانی (شامل رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی، تشخیص میزان مالیات، وصول مالیات، تعیین جرائم، دادرسی مالیاتی، اجرائیات و وصول مالیات با استفاده از اقدامات قضایی، ارزیابی عملکرد کارکنان و سیاستگذاری) در سازمان امور مالیاتی مانع از ایجاد نظام مالیات­ ستانی روان در اقتصاد ایران شده است.

تشکینی خاطر نشان کرد : مالیات ابزار اقتصادی است که در شرایط رونق و رکودی به کمک بخش تولید بیاید و لذا ایجاد انعطاف در نرخ و میزان مالیات براساس شرایط متفاوت اقتصادی ضروری است.

منبع:شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا