برگزیدهصنعت و معدنویژه ها

صادرات شرکت‌های فولادی نسبت به مرداد پارسال ۳۷ درصد افزایش داشت/ تا افق 1404 حدود 16 میلیارد دلار طرح وارد عرصه تولید معدنی می شود

به گزارش صنعت کار، خداداد غریب پور در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران، پهنه ها؛ فرصت ها و چالش ها بیان کرد: آمادگی داریم پهنه های معدنی سراسر کشور را در دست بگیریم و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

او با اشاره به اینکه ایده جایگزینی معدن به جای نفت را مقام معظم رهبری در اردیبهشت مطرح کردند، یادآوری کرد: رضا رحمانی، وزیر صمت توسعه اکتشاف و تکمیل زنجیره را به عنوان یک اولویت مطرح کردند و در برنامه های امسال وزارتخانه نیز بخش معدن جایگاه ویژه ای دارد.

ایمیدرو تاکنون ۱۴.۵ میلیارد دلار طرح به بهره برداری رسانده است

رییس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه ۹۰ درصد معادن در ۲۰ کیلومتری روستاهاست و این نشانگر عدالت محور بودن این حوزه است، گفت: ایمیدرو ۱۴.۵ میلیارد دلار تاکنون طرح به بهره برداری رسانده است، پارسال ۲.۱ میلیارد دلار طرح به بهره برداری رساندیم و امسال ۳.۹ میلیارد دلار طرح داریم و این در حالی است که تا افق 1404 حدود 16 میلیارد دلار طرح وارد عرصه تولید معدنی می شود .

غریب پور با بیان اینکه ظرفیت امسال شمش فولاد به ۳۹ میلیون تن خواهد رسید، افزود: در افق ۱۴۰۴ نیاز به ۱۶۰ میلیون تن برداشت سنگ آهن به صورت سالانه برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد داریم.

او ادامه داد: در پنج ماهه سال ۹۸ در شمش فولاد ۴ درصد، محصولات فولادی ۸ درصد، کاتد و آند مس ۱۸ درصد، آهن اسفنجی ۱۱ درصد و کنسانتره آهن ۴ درصد رشد داشته ایم.

صادرات شرکت‌های فولادی نسبت به مرداد ۹۷ با ۳۷ درصد افزایش داشته است

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۸ با تکیه بر مدیریت ارزی بنگاه های بزرگ‌معدنی و صنایع معدنی در بخش تولید رشد داشته ایم، اضافه کرد: صادرات مس در ۶ ماهه امسال تقریبا معادل کل سال قبل(۴۵۲ میلیون دلار ) بوده است و صادرات شرکت‌های فولادی نسبت به مرداد ۹۷ با ۳۷ درصد رشد مواجه بوده است.

غریب پور با تأکید بر اینکه احیای طرح‌های نیمه تمام را در سال ۹۸ در دستور کار داریم، بیان کرد: از بخش خصوصی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تزریق به طرح های توسعه ای جذب کردیم.

امسال ۳.۹۸ میلیارد دلار طرح را مورد بهره برداری قرار می‌دهیم

او با اعلام اینکه در سال ۹۸ حدود ۳.۹۸ میلیارد دلار طرح را مورد افتتاح و بهره برداری قرار خواهیم داد، گفت: در حوزه فعالسازی معادن کوچک مقیاس تا پایان سال، ۱۵۰ معدن با اشتغالزایی ۳ هزار نفر که عمدتا در مناطق کمتر برخوردار هستند، توسط ایمیدرو به بهره برداری می رسد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با تأکید بر اینکه از ۱۴۵ هدف طراحی شده در نقشه راه برای ایمیدرو ۴۶ درصد محقق شده است، افزود: ۵ تفاهم نامه با دانشگاه های کشور در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مبادله شد و در تفاهم نامه کنسرسیوم خلیج فارس به تولید ۱۰ میلیون فولاد می رسیم و در چابهار تا سقف ۱۰ میلیون تن تولید فولاد در دست اقدام است.

غریب پور در پایان گفت: با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در قالب نقشه راه معدن به توافق رسیدیم، با سازمان انرژی اتمی و محیط زیست هم توافق نامه هایی امضا خواهیم کرد.

گفتنی است که همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران، پهنه ها؛ فرصت ها و چالش ها امروز سه شنبه با حضور رضا رحمانی«وزیر صمت» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در حاشیه این همایش یک تفاهم نامه همکاری میان ایمیدرو و سازمان فضایی ایران در راستای بهبود عملکرد و ارتقای بهره وری در حوزه معادن و صنایع معدنی با استفاده از فناوری پیشرفته صنایع فضایی به امضا رسید.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا