برگزیدهخودروویژه ها

همکاری با فرانسوی ها دردی شیرین برای صنعت خودرو/ جزییات قراردادهایی که برای همیشه محرمانه ماند

به گزارش صنعت کار، عدم آگاهی از جزییات قراردادهای خودروسازان با شرکای خارجی به بهانه محرمانه بودن قراردادها در حال حاضر باعث شده تا نتوان اقدامی در زمینه شکایت از آن ها انجام داد اما با این حال به اعتقاد برخی از فعالان این حوزه و همچنین اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، انجام سرمایه گذاری های انجام شده و وماشین آلات وارد شده به کشور برای تولید خودروهای جدید، دستاورد بزرگی از این قرارداد نصیب خودروسازان کرده به طوری که آن ها از این قرارداد متضرر نشده و زیان کننده اصلی شرکت های فرانسوی هستند.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: در این قراردادها در صورت فسخ یک طرفه سرمایه گذاری های انجام شده متعلق به طرف مقابل است بر این اساس در قرارداد شرکای خارجی صنعت خودرو نیز این اتفاق رخ داد و اقدامات و سرمایه گذاری های انجام شده آن ها در ایران باقی ماند.

وی با بیان این که این شرکت ها ضرر حاصل از ترک ایران را به دلیل از دست ندادن بازار بزرگ تری چون آمریکا متحمل شدند، می افزاید: سهم اندک این شرکت ها از بازار ایران باعث شد تا سرمایه گذاری های انجام شده آن ها به دلیل ترک یک طرفه در صنعت خودرو ایران باقی بماند و زیان سنگینی به آن ها تحمیل شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد رنو نیز تصریح می کند: پیش پرداخت های انجام شده به ایران بابت اجرایی شدن این قرارداد نیز به دلیل ترک یک طرفه این شرکت ها در ایران باقی ماند و به لحاظ قانونی همه این سرمایه ها به ایران تعلق دارد.

منصوری با بیان این که در حال حاضر کارگر ایرانی در شرکتی که فرانسوی ها در کاشان سرمایه گذاری کردند، مشغول به فعالیت است، اظهار می کند: ترک یک طرفه آن ها را نمی توان به قراردادهای منعقد شده با خودروسازان ایرانی نسبت داد بلکه ضعفی که این شرکت ها نسبت به بازار آمریکا و سایر کشورها داشتند، باعث شد تا از خیر سرمایه گذاری های انجام شده خود در ایران بگذرند زیرا در صورت تحریم به دلیل همکاری با ایران زیان بیشتری متوجه آن ها می شد.

وی ادامه می دهد: بر اساس بندی که در قراردادهای این شرکت ها با خودروسازان ایران به امضا رسیده هرگونه سرمایه گذاری انجام شده از سوی پیمانکاران فرانسوی در صورت ترک ایران متعلق به ایران خواهد بود و جای هیچ گونه شکایت و اعتراضی نیز وجود ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در دور نخست ترک همکاری ها خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی نه تنها دستاوردی نصیب ایران نشد بلکه صنعت خودرو از ترک یک شبه آن ها نیز زیان دید و حال دوباره در سال گذشته این روند تکرار شد اما با این تفاوت که در دور جدید همکاری ها، سرمایه گذاری از سوی شرکت های فرانسوی در خطوط تولید خودروسازان و همچنین ایجاد کارخانه جدید انجام شده بود و بر اساس قرارداد، فرانسوی ها دیگر هیچ حقی نسبت به آورده خود به ایران نداشتند. موضوعی که در چند وقت اخیر و با خروج فرانسوی ها از صنعت خودرو ایران بارها مورد تاکید قرار گرفته و از آن به عنوان دستاوردی بزرگ یاد می شود.

در همین حال محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده شرکت های فرانسوی در صنعت خودرو ایران از جمله پژو و رنو به برنامه رنو برای افزایش سرمایه گذاری در ایران تا یک میلیارد دلار اشاره کرده و می گوید: با وجود چنین برنامه ریزی هایی شرایطی از سوی آمریکا ایجاد شد که این شرکت ها ناگزیر به ترک ایران شدند اما با این حال هنوز هم این شرکت‌ها با چمدان پر از دلار پشت درب ایستاده‌اند و به محض اینکه شرایط برای حضور آنها فراهم و راه باز شود به ایران خواهند آمد، پس نباید خروج آنها را به حساب بد عهدی گذاشت. به اعتقاد وی، این شرکت‌ها با چشمی گریان و دلی پر خون از ایران رفتند.

به نظر می رسد همکاری صنعت خودرو با فرانسوی ها از نگاه فعالان این حوزه ، دردی شیرین است که همه جوره حاضر به قبول این همکاری هستند و آن را برای صنعت خودرو کشور مفید و موثر می دانند.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا