برگزیدهگوناگوننفت و پتروشیمیویژه ها

تزریق ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام معنای واقعی گذر از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی است

به گزارش صنعت کار، بهزاد محمدی در حاشیه سیزدهمین نمایش بین‌المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران درباره برنامه گذر از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: در حال حاضر ما ۳۳ میلیون تن معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام خوراک دریافت می‌کنیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۶۲ میلیون تن معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام می‌رسد و با تحقق جهش سوم در سال ۱۴۰۴ میزان خوراک دریافتی یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام خواهد شد که به معنای واقعی گذر از خام‌فروشی در صنعت نفت کشور است.

وی درباره بحث ایجاد اشتغال در صنعت پتروشیمی گفت: ما در صنعت در بالا دست و پایین ‌دست به ازای هر تن تولید، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر اشتغال داریم که این رقم در پتروشیمی معادل ۱۰۸ هزار نفر است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: در صنعت پتروشیمی ۶۶ میلیون تن ظرفیت تولید داریم که مساوی ۱۰۸ هزار نفر اشتغال است و در صنایع پایین‌ دستی و تکمیلی که ۱۵ هزار بنگاه فعال را شامل می‌شود، این رقم به ۱۷۰ هزار نفر می‌رسد. به این ترتیب ما برای ۸۸۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده‌ایم که رقمی قابل توجه است و با تحقق برنامه‌های جهش دوم و سوم، این عدد افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش تولید می‌کنیم، تصریح کرد: از این میزان ۲۲.۵ میلیون تن صادر می‌شود یعنی ۷۰ درصد کل محصولات تولیدی صادر و مابقی در صنایع پایین دستی و داخلی مصرف می‌شود. در صنایع پایین دست نیز رقم مصرف داخلی و صادرات به همین صورت است.

وی یادآور شد: ما معادل ۵ میلیون تن در سال خوراک به پایین دست می‌دهیم که تبدیل به محصولات متنوع برای عرضه در بازار داخل و خارجی می‌شود.

وی تاکید کرد: اولویت ما تامین نیاز داخل و سپس صادرات محصولات است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه در پالایشگاه‌های نفت و گاز و NGLها میزان قابل توجهی خوراک داریم، افزود: عرضه این خوراک به صنعت پتروشیمی در حال برنامه‌ریزی است و طرح‌هایی که منجر به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های تولیدی می‌شوند تعریف خواهند شد تا طرح‌ها صرفا صادرات محور نبوده بلکه با نگاه به تامین نیاز صنایع پایین دست باشد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا