خودرو

اعتراض یکپارچه به استاندارد های جدید خودرویی

به گزارش صنعت کار، مدیرعامل ایران خودرو در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران صراحتا اعلام کرد: “چرا باید استانداردهای خودرو در ایران آنگونه سخت باشد تا بزرگترین خودروسازان دنیا همچون بنز و هیوندای نتوانند استانداردهای ایران را پاس کنند؟ حتما مشکل جای دیگری است.” اما درست چند ساعت پس از صحبت های او، برخی از رسانه ها با تقطیع صحبت های او، موجب برداشت نادرست شدند.

صحبت هایی که هنگام دیدن آن هم مشخص است لحن او گلایه و انتقاد از سازمان استاندارد را در بردارد، اما بازهم با برداشت اشتباه رسانه ها مواجه شد.

حالا پس از گذشت چند روز از صحبت های یکه زارع، ژان کریستف کومار – قائم مقام گروه پژو-سیتروئن در منطقه خاورمیانه و آفریقا در رابطه با استانداردهای جدید 85 گانه صنعت خودرو ایران گفته است: «این قوانین برای ما جدید نیستند اما برخی از آن ها بسیار دشوار است. ما بر رعایت استاندارد در محصولات قدیمی پژو که هم اکنون در ایران بر روی خط تولید قرار دارند فشار بسیاری آورده ایم اما همه آن ها قادر به گذر از فیلتر این قوانین نخواهند بود.»

اکنون پرسش اینجاست که انتقادهای مطرح شده درباره استانداردهای سختگیرانه خودرو در ایران تا چه میزان درست است و چرا استانداردهای جدید خودرویی تا این حد سختگیرانه شده اند که نه تنها صدای مدیران داخلی بلکه اعتراض مدیران ارشد خودروسازان اروپایی را نیز بلند کرده است؟

در همین زمینه عبدالله بابایی، کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« استانداردها زمانی می‌توانند موفق باشند که بر اساس شرایط و محیط داخلی کشور بهینه و تدوین شوند، بدین گونه که ما نمی‌گوییم استانداردها سختگیرانه نباشند، اما باید قابل اجرا باشند. بهتر است در صنعت خودرو حرف هایی نزنیم که نتوانیم از پس آن ها بر بیاییم و پس از آن بگویند خودروسازان لابی کرده اند، بلکه مباحثی مطرح شود که خودروسازان‌ توان و قابلیت اجرای آن را داشته باشند».

بابایی تاکید می کند:« در حال حاضر استانداردهای ایران خودرو و خودروسازان داخلی کشور به خوبی رشد کرده است، اما مساله اینجا است که نوع خواسته ها متفاوت است، از این رو به نظر می رسد منظور آقای یکه‌زارع نیز بر چگونگی اجرای این استانداردها و قابل اجرا بودن آن ها بوده است».

این کارشناس صنعت خودرو اظهار می‌کند:« ارتقای استاندارد صنعت خودرو در دنیا طبیعی است اما باید مرحله به مرحله پیش رود، از طرفی دیگر باید در کنار استانداردهای خودرویی، مباحث دیگری همچون استانداردهای سوخت و غیره نیز مورد توجه قرار گیرد، باید توجه کنیم که خواسته ها به شرایط موجود و فعالیت‌های آن صنعت همخوانی داشته باشد».

بابایی ادامه می دهد: « صحبت های اقای یکه زارع در زمینه انتقاد از استانداردهای خودرویی درست است، اما شیطنت برخی رسانه ها موضوع را به گونه ای دیگر جلوه داد».

موضوع سخت بودن استانداردهای خودرویی جدید، مدت هاست که مطرح شده اما نکته جالب اینجاست درحالیکه خودروسازان بزرگ دنیا که علاوه بر حضور در بازار ایران، در بازارهای بزرگ دیگری حضور دارند که کوچکترین اشتباهشان موجب رسوایی می شود نیز عقیده دارند برخی از این استانداردها غیرقابل اجرا یا بسیار سخت گیرانه ست، گویا سازمان استاندارد گوش های خود را گرفته تا کوچکترین انتقادی را نشوند و انعطافی نیز از خود نشان نمی دهد.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا