صنعت و معدنگوناگونویژه ها

قابلیت تبدیل شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا به یکی از مهمترین قطب های اقتصادی جهان

به گزارش صنعت کار، الهام حاجی کریمی با اعلام این مطلب افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا به صورت رسمی از ابتدای سال 2015 شکل گرفت و در حال حاضر 5 کشور روسیه ، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان عضو این اتحادیه هستند.

وی با اشاره به اینکه این اتحادیه از لحاظ شاخص های اقتصادی و حجم تجارت قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهمترین قطب های اقتصادی جهان را دارد، افزود: از زمان شکل گیری بسیاری از کشورها خواهان گسترش همکاری های تجاری با آن شده اند.

کریمی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نیز از سال 1394 مذاکرات مقدماتی را با مقامات این اتحادیه برای انعقاد یک توافقنامه تجاری آغاز کرد که با همکاری سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، بعد از گذشت نزدیک به دو سال مذاکره، در نهایت موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری(FTA) بین ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو در اردیبهشت سال 1397 امضا شد..

وی خاطرنشان کرد: با طی مراحل قانونی در نهایت این توافقنامه از آبان ماه امسال در مراجع قانونی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اجرایی خواهد شد.

دبیر میز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: مطابق مفاد این موافقتنامه مجموعاً 862 ردیف کالا (360 ردیف امتیازات اعطایی ایران) و( 502 ردیف امتیازات اعطایی اوراسیا) مشمول تخفیف یا تثبیت تعرفه ای شده اند و موانع غیر تعرفه ای در خصوص آنها حذف یا کاهش خواهد یافت.

وی با اعلام این خبر که این موافقت نامه در مدت سه سال آینده به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل می شود، گفت: مذاکرات در این خصوص نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.

حاجی کریمی بیان کرد: حجم تجارت این اتحادیه اقتصادی با جهان حدود 866 میلیارد دلار در سال 2018 بوده در حالی که حجم تجارت ج.ا ایران با این اتحادیه تنها 2.6 میلیارد دلار (سهم 3 دهم درصدی) بوده که نشان دهنده سهم نازل کشورمان از تبادلات تجاری اوراسیا با جهان است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این موافقتنامه و تداوم آن و مشارکت فعال بخش های خصوصی جهت حضور در بازار اوراسیا سهم صادرات ایران به کشورهای عضو این اتحادیه در آینده نزدیک افزایش چشمگیری یابد.

دبیر میز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تاکید رییس جمهور در خصوص اهمیت توسعه روابط تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تشکیل مرکز تجارت و توسعه صادرات با منطقه اوراسیا در وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: رییس

جمهوراعلام کردند که دبیرخانه ای در سازمان توسعه تجارت ایران برای انجام امور مربوط به تجارت با اوراسیا در قالب موافقتنامه مذکور و همچنین تجارت دوجانبه با کشورهای عضو این اتحادیه تشکیل شده است.

حاجی کریمی اظهار داشت : از آنجایی که اجرای مناسب این موافقتنامه همکاری و هماهنگی تمام دستگاه های اجرایی را می طلبد، جلسات هماهنگی در سازمان توسعه تجارت و با ریاست رییس محترم کل سازمان و حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط برگزار می شود و مقدمات لازم برای اجرایی کردن این موافقتنامه در موعد مقرر در حال پیگیری و انجام است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مهمترین هدف از انعقاد موافقتنامه های تجاری ایجاد زمینه لازم برای بخش های خصوصی جهت توسعه روابط تجاری با کشورهای طرف توافق است، بنابراین یکی از مهمترین برنامه های سازمان توسعه تجارت ایران، اطلاع رسانی به تجار و صادرکنندگان و بخش های در خصوص این موافقتنامه و زمینه های توسعه همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا