برگزیدهخودروراه و ساختمانگوناگونویژه ها

لزوم ایمن سازی جاده ها برای کاهش تصادفات/سهم خطای انسانی در حوادث چقدر است؟

به گزارش صنعت کار، با رشد روز افزون وسایل نقلیه در کشورهای درحال توسعه باز هم دعوا بر سر مقصر اصلی تلفات انسانی در حوادث جاده ای به راه افتاده است، حال این سوال مطرح می شود که سهم کدامیک از آنها در این قصه پر غصه بیشتر است.

در گام نخست این نقص در ایمنی راه ها و نبود زیر ساخت های حمل و نقل نشان میدهد مجریان امر در مراحل امکان سنجی ،طراحی ، ساخت و در بهره برداری از پروژه های راه موارد و استاندارد های مرتبط با ایمنی راه را رعایت نکرده اند که موجب شکل گیری مقاطع و نقاط حادثه خیز در شبکه راه های کشوری شده است.

از این رو بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای به حداقل رساندن تلفات و ضایعات حاصل از سوانح و تصادفات رانندگی ، اقدام به اصلاح هندسی معابر و رفع نقاط حادثه خیز و با رعایت ممیزی ایمنی راه می کنند تا یک سطح کیفی مناسب از ایمنی راه ارائه شود و مورد بهره برداری سریع و بی خطر در بخش حمل و نقل قرار گیرد ودر ساخت راههای جدید مصمّم به رعایت استانداردهای جهانی و داخلی ایمنی راه باشند.

در ایران به دلیل عدم توجه کافی به مسائل ایمنی در طراحی و برنامه ریزی حمل و نقل ، از سوی سازمانهای اجرایی که مسئولیت ایمنی راه در حوزه ترافیک را دارند ، هرساله بر آمار تلفات جانی در تصادفات رانندگی و خسارات مالی ناشی از آن افزوده می شود. از سویی انگشت اتهام در مرحله نخست به سمت خودروسازان نشانه می رود و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل مطرح می شود. به گونه ای که مطرح شد خودروسازان نقش بیشتری در تصادفات ایفا می کنند.

نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش عنوان کرده بود بخش مهمی از تلفات جاده‌ای کشور تنها مربوط به ایمنی خودروها نیست بلکه مربوط به خطاهای رانندگان و عدم استفاده صحیح از خودرو می شود . سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر مقصر شدن خودروسازان در هنگام بروز تصادف عنوان کرده است. 3 عامل راه، وسیله نقلیه و انسان از موضوعاتی است که افسران ما در هنگام بروز تصادفات در جاده‌ها و شهرها رسیدگی می‌کنند و در فرم کروکی به آن تاکید شده است.

او همچنین با بیان اینکه کروکی‌های زیادی بر اساس تشخیص کارشناس، پلیس خودروساز یا عامل راه را مقصر می‌کند و سازمان راهداری آن بخشی که در استان است را در تصادف سهیم می‌کند، افزود: طبق تحلیل های 3سال اخیر بر اساس تصادفات 11سال گذشته، اکثر مشکلات برای راه بوده و در حال حاضر نیز خودرو‌های تولید داخل ایربک و استاندارد‌های یورو 4 و… را نیز دارند.

او بیان کرد: در مجموع، ۹۲ درصد تصادفات به عامل انسانی بر می‌گردد و راه و صنعت نسبت به خود فرد از درصد کمتری برخوردار هستند.

در همین رابطه سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اقدامات لازم برای کاهش تصادفات می گوید: کلیه ساخت و سازهای کشور اعم از ساختمان و جاده و دیگر سازه ها باید طبق اصول فنی اجرایی شود که به نظامات فنی اجرایی بر می گردد. اگر ساخت و سازها به صورت اصول فنی انجام شده باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

او اضافه می کند: همچنین در برخی راه و در ساخت و سازهای جاده ای یک سری علائم جاده ای نیز باید تکمیل شود و وقتی این موارد اجرا می شود بعضی نقاط حادثه نیز دوباره شناسایی می شود و رفع عیب می شود. یا در برخی از این نقاط سرعت حرکت وسایل نقلیه را کاهش می دهند. همه این اتفاقات باید طبق اصول الزامات فنی اجرایی کشور شود اما اگر در تصادفات راه مقصر شناخته شود و مشکل از زیر ساخت های شهرسازی باشد خسارت باید از سوی وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود.

به گزارش خودروکار ،چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند سازنده خودرو تا پنج سال نسبت به عیب و نقص و ایمنی خودرو در وقوع تصادف مسئولیت مدنی دارند اما آنچه مشخص است آن است که بخش مهمی از تلفات جاده‌ای کشور تنها به‌ علت ایمنی خودروها نیست بلکه مربوط به خطاهای رانندگان و عدم استفاده صحیح از خودرو می شود و لازم است فرهنگ سازی در زمینه رانندگی ایمن نیز به رانندگان صورت بگیرد.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا