خودرو

پیش بینی بازار شب عید خودرو

به گزارش صنعت کار، با نزدیک شدن به آخرین ماه سال، بازار خودرو اولین واکنش خود را نشان داد و از اوایل بهمن ماه افزایش قیمت را به برخی خودروها تحمیل کرد که البته باید شورای رقابت نیز به نظارت بازار وارد و مانع افزایش بی رویه قیمت ها شود.

با این حال اما، برخی فروشندگان خودرو و فعالان بازار بر این باورند که کاهش عرضه برخی مدل های خودرویی، دلیل افزایش قیمت بیش از ماه های گذشته این خودروها شده است. حال باید شورای رقابت وارد میدان شود و نسبت به کنترل قیمت خودروهای کمتر از 50 میلیون تومان اقدام کند که هنوز در این باره پاسخی به گوش نرسیده است.

اکنون با آغاز اسفند ماه که هرساله بیشترین میزان فروش خودرو را به خود اختصاص می دهد، بازار با شوک های قیمتی مواجه شده است، به گونه ای که برخی خودروها از اوایل بهمن ماه از حدود دو تا چهار میلیون تومان افزایش قیمت داشتند و برخی خودروها نیز افزایش 30 میلیون تومانی را تجربه کرده اند.

در این میان برخی فعالان بازار بر این باورند اگر بازار شب عید خودرو کنترل نشود، نه تنها بازار با کاهش فروش همراه می شود، بلکه دیگر کنترل آن برای ماه های ابتدایی سال نیز آسان نخواهد بود. پس راهکار اصلی برای ثبات بازار خودرو تا پایان سال و تثبیت آن تا بهار سال آینده چیست؟

در همین زمینه، علیرضا پورحسنی- فعال بازار خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« در حال حاضر افزایش مجدد قیمت خودرو به ویژه تا پایان سال پیش بینی نمی شود، چرا که دیگر بازار خودرو کشش افزایش قیمت ندارد و اگر حتی شرکت ها نیز بخواهند قیمت ها را افزایش دهند، با کاهش جدی فروش همراه می شوند».

به گفته او، « در بازار خودروهای وارداتی، اندکی از افزایش قیمت ها به گردن افزایش نرخ ارز است و در این مدت برخی خودروهای وارداتی با حباب قیمتی همراه شده اند، به نظر می رسد اگر نرخ ارز به ثبات برسد، می توان به بازگشت قیمت برخی خودروهای وارداتی که تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و قطعات خودرویی با افزایش همراه شده اند، خوش بین بود».

پورحسنی در پاسخ به اینکه می توان به بازگشت قیمت برخی خودروها به قیمت های پیشین امید داشت، می افزاید:« ممکن است با کنترل بازار ، قیمت برخی خودروها که با حباب قیمت همراه شده اند، به قیمت های پیشین برگردند».

این فعال بازار در پیش بینی بازار سال آینده خودرو تصریح می کند: «اگر قیمت خودروها تعدیل نشود، قطعا بهار سال آینده کاهش فروش، یکی از بزرگترین مشکلات شرکت ها خواهد بود، از این رو به نفع خودروساز و خریدار است که قیمت ها برای فروردین و اردیبهشت ماه تعدیل شود».

او در پاسخ به نقش دلالان در بازار خودرو و تاثیر گذاری آن ها در افزایش قیمت خودرو به ویژه حباب های ایجاد شده درماه های اخیر، اظهار می کند:«طی ماه های گذشته، دلالان کمترین تاثیر را در افزایش قیمت داشتند، چرا که فاکتورهایی همچون کاهش عرضه خودرو و نوسانات نرخ ارز بر حباب ایجاد شده تاثیر بیشتری داشته اند، همچنین قیمت گذاری شرکت ها بیشترین تعیین کننده قیمت بازار هر خودرو است».

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا