اخباربرترخودروگوناگون

خطر ورود مجدد دلال ها به بازار خودرو/ بازار کشش افزایش نرخ‌ها را ندارد

به گزارش صنعت کار، بازار خودرو روزهای سخت و ملتهبی را پشت‌سر گذاشته و با کوچک‌ترین واکنش دچار آشفتگی خواهد شد؛  این موضوعی است که فعالان بازار بر آن تاکید دارند و می گویند با کاهش عرضه خودرو به بازار، دلال‌ها و افرادی که خودروهای زیادی در اختیار دارند با افزایش قیمت‌ها، مدیریت بازار را در دست می‌گیرند و بازگشت دلالان به بازار خودرو نتیجه ای جز افزایش قیمت های غیر واقعی  و ایجاد حباب نخواهد داشت.

به زعم وگفته فعالان بازار افزایش نرخ خودروها در چند روز گذشته بیشتر در بازار خودروهای داخلی بود و این بالا رفتن قیمت‌ها هیچ توجیه منطقی نداشته است به جز انکه عرضه به بازار کاهش یافته است. آنچه مسلم است آن است که روند صعودی قیمت‌ها تا پیش از آغاز پیش‌فروش خودروها از سوی ایران‌خودرو  و سایپا ادامه  و پس از آن دوباره در سراشیبی کاهش قرار گرفت.

اما این  افزایش قیمت در نبود عرضه جای این سوال را به وجود می آورد که وقتی خریداری در بازار هم وجود ندارد این التهاب از چه چیزی نشات می گیرد در همین رابطه کاظم محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو یک فعال بازار خودرو می گوید: اگر چه بازار در رکود به‌سر می‌برد و فقط مصرف‌کننده واقعی مبادرت به خرید می‌کند اما تعداد محدود افرادی هستند که نیاز به خودرو دارند و اقدام به خرید می‌کنند اگر تعداد خودروهای عرضه شده کاهش یابد همان تعداد تقاضایی که در بازار نیز وجود دارد سبب مشکل می شود.

او می افزاید: شاید بازار  خودروهای وارداتی  و لوکس کمی محدودتر و در شهرهای کوچک‌تر کمتر تقاضا داشته باشند اما خودروهای داخلی همچنان بازارشان کمرنگ نشده است اما در مقابل وضعیت تقاضا در این بازار بسیار کساد است چون به‌لحاظ قیمتی دیگر بازار کشش افزایش نرخ‌ها را ندارد زیرا قدرت خرید مردم پایین آمده است. در نتیجه مشکلات مالی مردم بازار خودروهای خارجی را تحت‌شعاع قرار داده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران هم می گوید: هنگامی که خودرو از سوی خودروسازان عرضه نشود افرادی که به‌دنبال سود هستند، متوجه شده و به این بازار ورود می‌کنند. این افراد از قبل خودرو دارند و ساعتی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

او می افزاید: درحال‌حاضر افزایش قیمت‌ها متوقف شده چون ورودی خودرو به بازار زیاد شد. همه این مسائل به عرضه برمی‌گردد بازار تامین باشد آرام است.

موتمنی  تصریح می کند: بازاری که آماده متشنج شدن است با کوچک‌ترین موضوعی بهم می‌ریزد. کسانی که خودروهای زیادی در اختیار دارند و واسطه‌ها وقتی مدلی فاکتور نمی‌شود بازار را مدیریت می‌کنند. کاهش عرضه ارزش کالا را به‌طور کاذب بالا می‌برد؛ از این‌رو عرضه محصول به بازار باید روزانه و به‌طور مستمر ادامه داشته باشد.

این فعال بازار خودرو معتقد است پیش‌فروش با مدت زمان تحویل طولانی تاثیر زیادی ندارد زیرا ثبت‌نام‌کنندگان نه برای مصرف، بلکه برای سرمایه‌گذاری مبادرت به خرید می‌کنند.

به هر حال حرف فعالان بازار خودرو این است که اگر عرضه خودرو به بازار بیشتر شود اختلاف کارخانه و بازار از بین خواهد رفت، همان‌طور که برخی خودروهای مونتاژی نرخ بازارشان پایین‌تر از نرخ شرکت نماینده است. عرضه بیشتر خودروسازان هم همچون یک دومینو متصل به تامین مواد اولیه و کمک به چرخه تولید است. باید امیدوار بود تا روند تولید نیز صعودی شود تا شاهد برهم ریختن مجدد بازار خودرو نباشیم.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا