اخباربرترخودروویژه ها

استانداردهای بین المللی را در صادرات خودرو جدی بگیریم/ تنوع محصول راهکار ارتقای صادرات

به گزارش صنعت کار، امیرحسن کاکایی با اشاره به تفاهم نامه های منعقد شده با هدف توسعه صادرات در صنعت خودرو ،نخستین موضوع و ضرورت برای صادرات خودرو را تنوع محصول دانست و گفت: در هر مقطعی با ورود و معرفی خودروی جدید، این محصول بازار خود را پیدا می کند و در نبود محصول بازار از بین رفته و به دست رقبا سپرده شده است، بنابراین نخستین چالش در مسیر صادرات خودروهای داخلی را باید عدم تنوع محصول دانست.
وی با تاکید بر این که در کنار این چالش باید به عدم ثبات حضور در بازارهای صادراتی نیز اشاره کرد و افزود: این در حالیست که این امر یکی از موارد مهم در صادرات خودرو به شمار می رود در همین حال تداوم در ارایه خدمات نیز از دیگر چالش های موجود در این‌ مسیر است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که با صادرات خودروی ارزان قیمت و اقتصادی، شبکه خدمات پس از فروش بسیار حایز اهمیت بوده و حداقل باید تا ۱۰ سال قابلیت دریافت سرویس را داشته باشد.
کاکایی با اشاره به نوسانات سیاست گذاری و ضعف های موجود در این زمینه تصریح کرد: ضعف های موجود در این بخش باعث شد بازارهای خوب صادراتی که در اختیار خودروسازان بود را جدی نگیریم این در حالیست که صادرات نیازمند ثبات رویه و استراتژی است.
وی نبود نگاه گسترده به موضوع صادرات را از دیگر چالش های صادرات در حوزه خودرو دانست و گفت: در صورت نداشتن چنین رویکردی صادرات سوآور نخواهد بود چرا که برای صادرات خودرو نمی توان با نگاه کوتاه مدت موفق بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران شناخت بازار هدف را از دیگر موارد ضروری در موضوع صادرات خودرو اعلام و اظهار کرد: عدم آشنایی با استانداردهای حاکم بر کشورها از ضرورت های اساسی و عدم شناخت بازارهای صادراتی یکی از چالش های صادرات خودرو در سال های گذشته بوده و آنچنان که باید برای این امر سرمایه گذاری نشد.
وی با اشاره به چالش های سیاسی موجود گفت: چالشی در این زمینه وجود داشته و قرار بود وزارت امور خارجه نسبت به حل آن اقدام کند و به همین دلیل معاونت اقتصادی این وزارتخانه راه اندازی شد اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است. از آن جا که صادرات خودرو به شدت به سیاست های خارجی وابسته است در دنیا این دسته از بازارها تقسیم بندی و اتحادهای بین المللی در این زمینه تشکیل شده اما یکی از چالش های موجود در صادرات خودروهای داخلی، عدم حضور فعال ایران در این اتحادها و روابط ضعیف دیپلماسی اقتصادی است.
وی با تاکید بر ضرورت تنوع محصول و نگاه بلند مدت به ثبات در صادرات محصول اظهار کرد: برنامه ریزی در زمینه کیفیت و همچنین توجه و مطالعه در استانداردهای محلی و منطقه ای و صرف هزینه در این مسیر از موارد ضروری در صادرات به شمار می رود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا