اخباربانک و بیمهویژه ها

بیمه پاسارگاد پرچمدار رشد بیمه‌های زندگی در کشور

به گزارش صنعت کار، غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران که در دومین همایش بیمه عمر و آتیه شرکت بیمه پاسارگاد سخن می‌گفت، با اعلام مطلب فوق افزود: نهاد ناظر در چند سال اخیر بیمه‌های زندگی را به عنوان یک اصل استراتژیک و هدف‌گذاری توسعه‌ای، در راس برنامه های خود قرار داده است. رئیس کل بیمه مرکزی با تشریح وضعیت اقتصادی کشور به اهمیت جذب سرمایه های خرد مردم توسط صنعت بیمه اشاره کرد و گفت:صنعت بیمه با درک حساسیت‌های موجود باید زمینه‌های تشویقی را فراهم کند تا مردم برای سرمایه‌گذاری در رشته‌هایی نظیر بیمه عمر و پس‌انداز ترغیب شوند. وی به ضرورت پیوند هرچه بیشتر صنعت بیمه، بانک و نهادهای پولی مالی تاکید کرد و افزود: سرمایه های خرد مردم در تعیین مناسبات اقتصادی نقش ویژه‌ای دارد و فعالان حوزه بیمه های زندگی می توانند در جذب این سرمایه ها نقش اساسی را ایفا کنند .سلیمانی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر چشم انداز اقتصاد رفتاری در حوزه مالی رفتاری و حتی “بیمه رفتاری” از تئوری مطلوبیت نیز پیشی گرفته است، خاطرنشان کرد: نوع نگاه کلان اقتصادی درصد ریسک گریزی و ریسک پذیری یک جامعه را تعیین می کند و طبیعی است که در منطقه زیان، میزان ریسک پذیری بالا رفته و زمینه‌های ترغیب برای تهیه بیمه‌های دراز مدت کاهش می یابد. وی تصریح کرد: آثار منفی یک واحد زیان به مراتب بیش از آثار مثبت یک واحد منفعت است و شرکت‌های بیمه در هنگام طراحی و عرضه محصولات بیمه عمر به مساله ارزش افزوده بیمه نامه و ظرفیت سازی سرمایه ای و پس اندازی آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از بیمه پاسارگاد به عنوان پرچمدار رشد بیمه‌های زندگی در کشور یاد کرد و گفت: ۶۰ درصد از پرتفوی این شرکت به بیمه‌های زندگی اختصاص دارد و در مجموع ۲۰ درصد از پرتفوی بیمه‌های زندگی در کشور در اختیار شرکت پاسارگاد است که توسعه هر چه بیشتر این امر در گرو توجه به تقویت زیرساخت‌های موجود است. رییس شورای عالی بیمه، پرتفوی بیمه‌ای در سال ۱۳۹۷ را بالغ بر چهل و چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: متاسفانه کمتراز۵/۱۴ درصد پرتفوی صنعت بیمه در حال حاضر به بیمه‌های زندگی اختصاص دارد و شرکت‌های بیمه برای جبران این عقب ماندگی باید مسیر توسعه بیمه‌های عمر را با روش‌های گوناگون از جمله گسترش بیمه‌های انفرادی، هموارتر کنند. وی ابراز امیدواری کرد با شفاف سازی عملکرد و هدف گذاری کارآمد، چشم انداز برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور در حوزه صنعت بیمه از مسیر بیمه های زندگی، تحقق یابد.

سلیمانی از اراده بیمه مرکزی درخصوص کاهش سهم اتکایی دولت خبر داد و افزود: اگر شرکت های بیمه در دو بخش محاسبات دقیق ریسک و همچنین سرمایه‌گذاری‌های سودآور عملکرد مناسب و شفافی داشته باشند تلاش می کنیم سهم بیمه های اتکایی اجباری را کاهش داده و حتی به عدد صفر برسانیم.

وی بر ضرورت تربیت اکچوئرهای حرفه ای در صنعت بیمه تاکید کرد و اظهار داشت: سودآوری صنعت بیمه در گرو تعامل این صنعت با بیمه‌گذاران است و با تکیه بر تجهیز سازمان فروش، توسعه بیمه‌های اختیاری وهمچنین تشکیل بازارهای ثانویه می‌توان به همگانی‌سازی صنعت بیمه در کشور امیدوار بود رئیس شورایعالی بیمه از رایزنی‌های گسترده برای معافیت رشته بیمه شخص ثالث در حوزه مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: با توجه به معادلات اقتصادی و نرخ سود بانکی در کشورهیچ توجیهی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از رشته بیمه‌های زندگی وجود ندارد. وی از صاحبنظران، صاحبان اندیشه و رسانه‌ها خواست تا با تشریح ظرفیت‌های رشته بیمه‌های زندگی برای مردم و مسئولان، به تقویت آن در سطح جامعه کمک کنند. سلیمانی با تاکید براستفاده صنعت بیمه از تمامی تکنولوژی‌های روز از مدیران این صنعت درخواست کرد تا در راستای شفاف‌سازی، زمینه‌های رصد حساب‌های بیمه عمر را برای بیمه‌گذاران فراهم کنند تا با انگیزه بیشتری برای خرید بیمه نامه اقدام کنند.

در ادامه مجید قاسمی، رئیس هیأت مدیره بیمه پاسارگاد بیان کرد: در حال حاضر ما با یک فاجعه از نظر توسعه‌ای مواجعه هستیم به دلیل اینکه منابع مالی نزد بیمه‌ها و بانک‌ها اجازه ندارند راجع به بنگاه‌سازی فکر کنند. در حالی که بیمه‌های زندگی و دیگر حوزه‌های صنعت بیمه پتانسیل بسیار بالا و توان توسعه‌ای بالقوه بالایی دارند اما ما هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ بیمه را ملی کنیم و درسطح جامعه بتوانیم این توفیق را پیدا کنیم که مردم بیمه را خوب بشناسند و با بیمه زندگی کنند و البته بیمه عمر و زندگی را هم بخرند و بخشی از خواسته‌ها و مطالبات بیمه‌ای شان باشد. در صورت تحقق این مهم ما می توانیم  هم نقش  بیمه را در تولید ناخالص داخلی متمایز کنیم و هم  نقش بسیار مهمی را از طریق منابعی که در بیمه ها هست در بحث توسعه  ایفا نماییم.

قاسمی با بیان اینکه توسعه در کشور ما مظلوم است، اظهار کرد: در ابتدا فکر می‌کردیم توسعه یک امر سخت‌افزاری است، چند سال بعد فکر کردیم توسعه یک امر نرم‌افزاری است و امروز با تجربه‌هایی که به دست آوردم می‌گویم که توسعه یک امر قلب‌افزاری است، پشتکار و استمرار و شجاعت می‌خواهد چون موانع سر راه زیاد است و انواع و اقسام موانع را در مقابل توسعه می‌بینید. رئیس هیأت مدیره بیمه پاسارگاد با تأکید بر این نکته که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشورمان نزدیک به صفر و اگر تورم را لحاظ کنیم، منفی است، تصریح کرد: امروز در نظام بانکی بحث کمبود سرمایه در گردش است و همه متمرکز بر این امر شده‌اند، اما ما باید از توسعه شروع‌ کنیم، بانک‌ها باید بنگاه‌سازی کنند، بنگاه‌داری یک امر جداست. قاسمی افزود: در ژاپن حدود ۸۰ بانک بزرگ درست کردند و کل توسعه و بنگاه‌های اقتصادی را به بانک‌ها و بیمه سپردند و این دو نهاد منبع حرکت توسعه عظیمی که در این کشور می‌بینید، شدند. وی با بیان اینکه توسعه در بانک‌ها را تحت عنوان بنگاه‌داری محدود کرده‌اند، گفت: جی پی مورگان ۳۸۵۰ مورد فاند دارد که سهام‌داران بنگاه‌های بزرگ هستند، اما در ایران بانک‌ها و بیمه‌ها اجازه ندارند در مورد بنگاه‌سازی فکر کنند.

در این مراسم معصوم ضمیری، مدیرعامل بیمه پاسارگاد بیان کرد: تجربه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری منابع حاصل از ذخایر ریاضی بیمه‌های زندگی، از ابزارهای مطمئن در تأمین مالی پایدار بوده است. از دیگر سوی رویکرد جامعه به خرید بیمه های زندگی حاکی از ارتقاء اعتماد مردم به صنعت بیمه در چند سال اخیر است. اما این روند برای دستیابی به آن چه که در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور مقرر شده، کافی نیست بلکه تحولات و ابزار مضاعفی را در عرضه بیمه های زندگی ایجاب می‌نماید؛ در این صورت است که رسیدن به اهداف پیش بینی شده و کسب اعتماد بیش از پیش مردم به صنعت بیمه دور از دسترس نخواهد بود. وی سپس به محورهای دومین همایش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه پرداخت و درباره اهم پیش نیازها و الزامات توسعه بیمه‌های زندگی گفت: این پیش نیارها شامل طراحی محصولات متناسب با خصوصیات اجتماعی و نیازهای آحاد مختلف جامعه و آموزش و تجهیز سرمایه انسانی به دانش فنی بیمه های طراحی و اجرای نرم افزار جامع IT، منطبق با مقررات مصوب شورای عالی بیمه و با مختصات اساسی، طراحی سیستم حسابداری جامع به منظور نگهداری اطلاعات، محاسبات فنی و مالی بویژه ذخائر ریاضی، وام بیمه‌گذاران، مشارکت در منافع بیمه گذاران، طراحی، تربیت و تجهیز سازمان فروش تخصصی برای عرضه بیمه‌های زندگی با تأکید بر بازاریابی، مدیریت، کنترل و نظارت مطلوب بر اجزای سازمان می شود.

وی در ادامه به ارائه‌ی عملکرد بیمه پاسارگاد در بخش بیمه‌های زندگی پرداخت و گفت: اطلاعات اجمالی برای دوره ۵ سال نشان دهنده توفیـق نسبی شرکت در کسب سهم مناسب از بـازار بیمه های زندگی می باشد که امید است با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت‌های سازنده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌های حاصله بصورت مستمر و فزاینده ادامه داشته باشد. مدیرعامل بیمه پاسارگاد درباره حق بیمه وصولی بیمه نامه های عمر و تامین آتیه بیمه پاسارگاد توضیح داد: حق بیمه وصولی بیمه های عمر و تأمین آتیه شرکت در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۷۹ر۷۸۰ر۱۳ میلیون ریال (۳۷۸ر۱ میلیارد تومان) بوده است که نسبت به سال قبل ۵۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و بالغ بر ۶۰ درصد از پرتفوی شرکت را تشکیل می دهد. حق بیمه وصولی شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۰۱ر۰۳۵ر۹ میلیون ریال می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۵ درصدی را نشان می دهد. وی تصریح کرد: با توجه به روند مذکور، حق بیمه عمر و تأمین آتیه برای  سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۰۷ر۱۱۹ر۲۰ میلیون ریال (دو هزار میلیارد تومان) برآورد می شود که نسبت به سال ۱۳۹۷، دارای ۴۶ درصد رشد می باشد. مدیرعامل بیمه پاسارگاد درباره ذخیره ریاضی بیمه‌نامه‌های عمر و تامین آتیه این شرکت نیز گفت: کل ذخیره ریاضی در پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۱۲ر۵۱۳ر۴۳ میلیون ریال برآورد می‌شود. که سهم اتکایی آن بالغ بر ۷۴۱ر۷۵۲ر۱۳ میلیون ریال و سهم نگهداری نیز بالغ بر ۸۷۱ر۷۶۰ر۲۹ میلیون ریال می شود. ضمیری، سرمایه گذاری از محل ذخایر ریاضی را تا پایان شهریور ۹۸ به میزان ۷۱۰ر۸۳۹ر۲۴ میلیون ریال، ذخایر مشارکت در منافع را در شش‌ماهه نخست ۱۳۹۸ مبلغ ۷۴۱ر۳۰۰ میلیون ریال و ذخیره ریاضی کل را نیز تا پایان شهریور ۱۳۹۸ به مبلغ ۱۵۷ر۵۸۵ر۳۶ میلیون ریال با رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال پیش از آن و میانگین نرخ بازذده سرمایه را نیز در شش ماه نخست سال  ۹۸ را نیز ۱۹٫۲۴ اعلام کرد. وی در ادامه به موضوع وام های پرداختی به بیمه گذاران عمر و تامین آتیه شرکت بیمه پاسارگاد اشاره کرد و گفت:  در پایان سال ۱۳۹۷ مبلغ ۸۶۸ر۷۴۹ر۳ میلیون ریال وام به بیمه گذاران بیمه های عمر و تأمین آتیه پرداخت شده که نزدیک به ۲۰ درصد ذخائر ریاضی سهم نگهداری است. همچنین مبلغ وام مذکور در پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۸ مبلغ ۹۷۷ر۸۹۱ر۴ میلیون ریال می باشد.

کریمی، دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز طی سخنرانی خود در این همایش  به تبیین  نقش سندیکا در توسعه بیمه های زندگی  پرداخت. کریمی در سخنان خود با تحلیل وضعیت صنعت بیمه در سطح جهان، عنوان داشت که بازارهای نوظهور سهم روز افزونی از حق بیمه جهانی را طی دهه آینده به خود اختصاص خواهند و افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می دهد که آسیا واقیانوسیه تا سال 2029 ، 42 درصد حق بیمه جهانی را به خود اختصاص می‌دهند و حق بیمه بازارهای نوظهور با سرعت بیشتر از تولید ناخالص داخلی رشد می کند. وی در ادامه با اشاره به نقش سندیکا در مدار توسعه بیمه های زندگی خاطرنشان ساخت: تمام ارکان سندیکا در این راستا فعالند و کارگروه توسعه بیمه های زندگی فعالیت اثرگذاری در این زمینه دارد. کریمی مقررات‌زدایی، سازمان فروش، همکاری متقابل بیمه گران و ارتباط دانشی با ملل مترقی را از نیازمندی های توسعه بیمه‌های زندگی دانست و افزود: ملل مترقی در باب بیمه های عمر تفاوتهای اساسی در کارشان دیده می‌شود. از جمله در حوزه فناوری اطلاعات که به شکل ایجاد زیرساخت های سخت افزاری، دانش‌افزاری، روش افزاری در درون شرکت‌های بیمه دیده می‌شود و در حوزه بنگاه داری و شرکت داری به شکل چابک سازی شرکت بیمه با کوچک سازی آغازین، تفکیک سازمانی و افزایش اختیارات دپارتمان بیمه های زندگی است. دبیرکل سندیکای بیمه‌گران با بیان اینکه بدون وجود حس همکاری متقابل و حرفه ای گری، راهی برای توسعه صنعت بیمه باقی نمی ماند، گفت: صنعت بیمه با زحمت بسیار به اینجا رسیده است. داشته های امروز صنعت بیمه، مرهون کار گذشتگان است و شرکتهای بیمه قدیمی، به خصوص بیمه ایران، سهم بزرگی از آنچه اکنون هست را بوجود آورده‌اند. امروزه در ادامه کار، راهی غیر از خلق کسب و کارهای جدید بیمه برای تسلط بر بخش های جدید و رهایی از جابجا شدن پرتفوی موجود بین شرکت‌های مختلف نیست.

 

 

 

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا