اخباربرتربرگزیدهخودروویژه ها

نقش خودرو در رفاه اجتماعی/ توسعه صنعت خودرو در رشد اقتصادی چقدر موثر است؟

به گزارش صنعت کار، با توجه به‌گستردگی صنایع خودروسازی ایران، این صنعت در زمینه  اثرگذاری بر توسعه کسب‌وکار، افزایش فرصت‌های شغلی و ایجاد اشتغال پایدار، توسعه حمل‌ونقل عمومی، افزایش رفاه اجتماعی نقش بسزایی دارد. ارتباط بین این صنعت با بخش‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی این باور را قوت می بخشد که در ایران، خودروسازی و صنایع مرتبط با آن، موتور محرک صنعت کشور بوده و از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت هستند.

در همین رابطه  مرتضی افقه کارشناس اقتصادی می گوید: «در بسیاری از کشورها توسعه‌یافته و پیشرفته، صنایع خودروسازی یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی به‌شمار می‌رود و از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه اجتماعی کشورهاست. با وجود اینکه صنعت خودرو تنها عامل توسعه به‌شمار نمی‌رود، اما آثار اقتصادی آن در همه زمینه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی مشهود است. در بیشتر کشورهای صنعتی به موازات سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم اقتصادی و کشاورزی، به توسعه و بهبود صنعت خودرو نیز توجه شده و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم (صنایع مرتبط) در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.»

او می افزاید: «اگرچه توسعه‌یافتگی صنعت خودرو ایران در زمینه فناوری و کارآمدی و توانمندی آن، زمینه توسعه صنعتی را در کشور فراهم می‌کند؛ اما بخش مهمی از موفقیت‌های راهبردی در زمینه توسعه اقتصادی و کسب‌وکار، به‌واسطه توسعه فعالیت‌های پژوهشی در خودروسازی و سرمایه‌گذاری در این بخش است.»

این  کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: «هر چند ممکن است سرمایه‌گذاری در صنایع داخلی به‌ویژه صنعت خودرو، بار مالی به همراه داشته باشد، اما برای تسریع در روند توسعه این صنعت در کشور و برطرف کردن موانع حوزه خودرو به‌منظور جهانی‌سازی برند خودرو ایرانی، تقبل هزینه‌های این بخش از سوی دولت اجتناب‌ناپذیر است.»

افقه تصریح می کند: «علاوه‌بر نقش صنعت خودرو در توسعه کسب‌وکار، ارتباط تنگاتنگ عموم افراد جامعه با صنعت خودرو در زمینه‌های گوناگون حمل‌ونقل، اهمیت خودرو در زندگی شهروندان از نظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی و نقش اساسی آن در ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی در جامعه را دو چندان می‌کند و بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت در اجتماع است. »

او می افزاید: «از سویی ارتباط عمیق خودروهای سواری و تجاری و امدادی و… با زندگی شهروندان از نظر دسترسی به رفاه اجتماعی و نقش اساسی انواع خودروها در توسعه حمل‌ونقل و ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی، بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت است. آمیختگی شبکه حمل‌ونقل و خودروهای عمومی و شخصی، با زندگی مردم از بعد دسترسی به خدمات اجتماعی و رفاهی و نقش‌آفرینی این سیستم در ارتقای سطح کیفی زندگی و رفاه اجتماعی، نشان از نقش اجتماعی صنعت خودرو در حوزه حمل‌ونقل دارد».

آنچه از دل کلام این کارشناس بر می آید است که به‌منظور توسعه کسب‌وکار، افزایش رفاه شهروندان، تسریع در بخش حمل‌ونقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیت‌های اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی، توجه به سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد. البته با وجود تمام مزیت‌هایی که توسعه صنعت خودرو در توسعه و بهبود حمل‌ونقل برای خدمت‌رسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه دارد، توجه به تولید خودروهای ایمن، با فناوری جدید و بدون نیاز به سوخت فسیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موجب کاهش اثرات زیانبار زیست‌محیطی، سلامت جامعه و رفاه شهروندان شده و بی‌تردید آرامش‌خاطر شهروندان جامعه را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

 

منبع: خودروکار

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا