اخبارصنعت و معدنویژه ها

آلومینیوم لامرد تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد/ با راه اندازی کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد کشور از واردات این محصول بی نیاز می‌شود

به گزارش صنعت کار، حمید رضا ایزدی در بازدید معاون استاندار و هیات همراه از کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد افزود: این کارخانه به عنوان بزرگترین واحد تولید کربنات سدیم کشور در مقطع کنونی از پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد برخوردار است.

او گفت: این کارخانه با ظرفیت نهایی تولید 600 هزارتن کربنات سدیم سبک و سنگین با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال یک هزار نفر در زمینی به وسعت 280 هکتار در حال اجرا است .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان این که این پروژه در هر روز نیاز به یک هزار تن نمک و یک هزار تن آهک دارد، اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح، تولید 600 هزار تن کربنات سدیم پیش‌بینی شده است که با ورود محصولات آن به بازار، نیاز مصرفی کشور تامین و زمینه صادرات کربنات سدیم فراهم می‌شود.

ایزدی یادآوری کرد: بیشترین مصرف کربنات سدیم در صنایع شیشه‌سازی، بلور، صنایع بهداشتی و شوینده، آرایشی، بهداشتی و صنایع نساجی و دباغی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و صنایع شیمیایی است.

آلومینیوم لامرد تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس درحاشیه این بازدیدها و جلسات همچنین گفت: مجتمع آلومینیوم لامرد مدرن ترین در خاورمیانه، بزرگترین و چهارمین کارخانه تولید شمش آلومینیوم در کشور با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در فاز اول در منطقه ویژه صنایع انرژی بر در حال احداث است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.

ایزدی بیان داشت: اجرای این طرح باعث تکمیل زنجیره تامین صنایع پایین دستی و چرخه فعالیت های صنعتی، همچنین پیشرفت منطقه ای و نواحی پیرامونی ، افزایش اشتغال مولد و توسعه اقتصاد ملی است.

او افزود: این مجتمع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر شهرستان لامرد با میزان سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر با مشارکت ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر در مراحل پایانی احداث است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید براینکه با بهره برداری کامل مجتمع آلومینیوم لامرد ، رتبه و جایگاه ایران در زمینه تولید این محصول در جهان ارتقا می یابد، اضافه کرد: این کارخانه به عنوان یکی از عوامل توسعه فعالیتهای اقتصادی بسیاری از صنایع کشور محسوب می شود ،که در فاز نخست برای تولید سالیانه ٣٠٠ هزار تن شمش آلومینیوم طراحی شده است که با تکمیل نهایی به ظرفیت یک میلیون تن در سال می رسد.

ایزدی با اشاره به نقش اساسی صنایع مهمی از جمله فولاد، آلومینیوم و سیمان ، صنایع پایین دستی پتروشیمی درمنطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در استراتژی توسعه صنعتی کشور گفت: در این سایت امکان تولید شمش آلومینیوم با ظرفیت سالیانه حدود یک میلیون تن، سیمان با ظرفیت ۱۰ میلیون تن، منیزیم با ظرفیت ۶۰ هزار تن، نیروگاه برق باتوان ۹۳۰ مگاواتی و محصولات پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن، در این منطقه فراهم است.

او در ادامه اضافه کرد: شرکت پالایشگاهی پترو پیمان دانا با محصولاتی نظیر بنزین، گازوئیل ، گاز مایع و حمل ونقل خودرویی از طرح های صنعتی در شهرستان مهر با سرمایه گذاری ۶۵ هزار میلیارد ریال، اشتغال ۲۰۰ نفر و پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد در دست احداث است،که این شرکت، امکان تولید بنزین معمولی بدون سرب با ظرفیت سالانه ۴۶۰ هزارتن و بنزین سوپر بدون سرب با ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار تن را برخوردار است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: از دیگر طرح های صنعتی که در حال حاضر در جنوب فارس و در شهرستان مُهر با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در دست ساخت است، شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مهر است که در زمینه استحصال گاز های صنعتی(اتان زدایی) برای استحصال گاز طبیعی جهت مصارف خانگی اتان وسایر فرآورده های گازی جهت تولید صنایع پایین دستی از جمله اتیلن و پرو پیلن و…. فعال خواهد شد.

ایزدی افزود: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۸۸ هزار میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن و اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر در حال احداث است.

او گفت: شهرستان های لامرد و مُهر با توجه به این که در مجاورت بزرگترین مجتمع گازی کشور قرار گرفته اند، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، مورد توجه دولت هستند و افزون بر توسعه فعالیت های اقتصادی،رفع بیکاری در منطقه، باعث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در استان و کشور خواهند شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید براینکه راه اندازی پروژه‌های بزرگ در لامرد نه‌تنها متعلق به جنوب کشور، بلکه متعلق به فارس و سراسر کشور است بیان داشت : امید است، با این همه ظرفیت وپتانسیل های موجود در این منطقه و با هم افزایی ، هم دلی و همت سرمایه گذاران داخلی و جذب سرمایه گذران خارجی گامی اساسی در راه اعتلای صنعتی کشور و استان برداریم.

شهرستان های لامرد و مُهر به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده اند.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا