اخباربانک و بیمهویژه ها

مهر ایران در ۶ ماه نخست امسال چه کرد که دو موفقیت مهم بین‌المللی به دست آورد؟ رشد چشم‌گير شاخص‌هاي عملکردي و دستاوردهاي بين‌المللي بانک قرض الحسنه مهرايران

به گزارش صنعت کار، اول اینکه به‌عنوان بانك كاملاً اسلامي با ۶۱.۱ درصد رشد و ۳ ميليارد و ۸۷۸ ميليون دلار دارايي منطبق بر شريعت، از سوي نشريه «بنكر» به‌عنوان رتبه نخست بانك‌هاي ايران و رتبه سوم برترين مؤسسات كاملاً اسلامي جهان معرفي شد. ديگر اينكه سازمان همكاري اسلامي (OIC) جايزه نخبه اقتصادي جهان اسلام را به‌دليل تلاش‌هاي قابل توجه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در ترويج بانكداري اسلامي، حمايت از توسعه توليد صنعتي، اقتصادي، اجتماعي و اشتغال‌زايي و كارآفريني، به مديرعامل اين بانك اعطا كرد. اين دو اتفاق به سرعت در رسانه‌هاي اقتصادي كشور بازتاب گسترده‌اي پيدا كرد.

چرا دو موفقیت بانک قرض الحسنه مهرایران مهم است؟

 

شاید پرسیده شود معرفی بانک‌ها به‌عنوان بانک برتر از سوی يک نشريه تا چه اندازه اهميت دارد؟ در جواب بايد گفت، نشريه بنکر ماهنامه‌اي به زبان انگليسي است كه از سال ۱۹۲۶ در حوزه مسائل مالي بين‌المللي منتشر مي‌شود. بنكر در واقع منبع اصلي صنايع بانكداري و مالي در دنياست. بنكر علاوه بر انتشار گزارش‌ها درباره بازارهاي مالي جهاني، به پوشش عميق‌تر وضعيت هر منطقه و كشور نيز در زمينه بانكداري و مالي مي‌پردازد. اين نشريه در طول ۹۰ سال فعاليت خود به منبع مورد اعتماد صنعت بانكداري جهان تبديل شده است.
بنکر به‌طور گسترده‌ای در بانک‌ها، مؤسسات مالی، بانک‌های مرکزی و وزارت‌‌خانه‌هاي اقتصاد بيش از ۱۸۰ كشور دنيا خوانده مي‌شود و اين موضوع يعني هنگامي كه يك بانك از سوي اين نشريه عنوان بانك برتر مي‌گيرد، مي‌تواند جايگاه مستحكم‌تري در عرصه بانكداري بين‌المللي پيدا كند. در نتيجه مشتريان اين بانك مي‌توانند با خيال راحت‌تري به اين بانك براي سپرده‌گذاري اعتماد كنند. حال بانك قرض‌الحسنه مهر ايران نه تنها سومين بانك برتر اسلامي از سوي بنكر معرفي شده است، بلكه سازمان همكاري اسلامي (OIC) جايزه نخبه اقتصادي جهان اسلام را نيز به اين بانك اعطا كرده است.
رده‌بندی بنکر در سطح جهان به‌عنوان یک راهنمای قطعی در مورد قدرت و سودآوري بانک‌ها شناخته مي‌شود،
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه بتواند در رده‌بندی اين نشريه جايگاه مناسبي را کسب کند بايد با بيش از پنج‌هزار بانك از سراسر جهان رقابت كند كه اطلاعات و آمارهاي كاملي از آن‌ها در پايگاه داده اين نشريه قرار دارد و شاخص‌هاي كاربردي مختلفي در مورد هر يك از بانك‌ها ذكر شده است.
خوب است بدانیم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه بتواند هم رتبه سومين بانک اسلامي برتر جهان و هم جايزه نخبه اقتصادي جهان اسلام را از آن خود کند، چه مسيري طي كرده است. با نگاه به آمارهايي كه اين بانك در سال گذشته و ۶ ماه نخست امسال از عملكرد خود منتشر كرده، مي‌توان دريافت كه اين بانك در مسير درستي قدم برمي‌دارد.

رشد ۱۵۵ درصدی تسهیلات اعطایی

 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره تسهيلات به ارزش ۱۳۰ هزار ميليارد ريال به متقاضيان پرداخت کرده است، اين بانک در ۶ ماهه نخست امسال نيز يك ميليون و ۱۰۰ هزار فقره تسهيلات به مبلغ ۹۳ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال پرداخت كرده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۱۵۵ درصد و از نظر مبلغ نزديك به ۶۸ درصد رشد داشته است. با نگاه به تعداد اين تسهيلات، مبلغ پرداخت شده و نسبت آن‌ها به يكديگر به‌سادگي مي‌توان دريافت كه هدف بانك قرض‌الحسنه مهر ايران همان‌گونه كه در آغاز فعاليت اين بانك برايش تعريف شده بود، تحقق اصل مهرورزي و عدالت‌محوري، برقراري عدالت اجتماعي و اقتصادي و همچنين خدمت به آحاد مردم از طريق رفع نيازهاي اقشار كم‌درآمد جامعه بوده و هست. اين بانك سرمايه خود را صرف تحقق اين اهداف كرده و از تعداد بالاي تسهيلات اعطايي اين بانك مي‌توان نتيجه گرفت كه در اين مسير موفق بوده است.

 

مهر ایران و رشد ۱۳ درصدی سپرده‌ اشخاص حقیقی

 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال ۱۳۹۷ میزبان بالغ بر ۶ میليون ۴۸۲هزار حساب سپرده اشخاص حقيقي و ۱۸هزار سپرده اشخاص حقوقي بوده است. اين بانک تا پايان ۶ ماهه نخست امسال توانسته ميزان جذب سپرده‌هاي حقيقي را به ۷ ميليون ۳۳۹ هزار فقره و سپرده‌هاي حقوقي را به ۲۱ هزار فقره برساند. در واقع بانک قرض‌الحسنه مهر ايران توانسته ميزان جذب سپرده‌ اشخاص حقيقي را بيش از ۱۳ درصد و سپرده اشخاص حقوقي را بيش از ۱۶ درصد تنها ظرف مدت ۶ ماه افزايش دهد. اين موضوع نشان از اعتماد مردم به اين بانک براي سپردن سرمايه خود به آن است.

 

رشد ۳۳ درصدی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران، ظرف ۶ ماه

 

از سوی دیگر، اگر نگاهی به منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بيندازيم، مي‌بينيم که اين بانک توانسته در جذب منابع موفق عمل کند. اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير كشور دچار برخي ناملايمات اقتصادي است و متأسفانه به‌دليل عملكرد برخي از مؤسسات مالي، اعتماد مردم به نظام بانكي كشور كم شده است. منابع بانك قرض‌الحسنه مهر ايران تا پايان سال ۱۳۹۷، ۱۷۰ هزار و ۳۶۰ ميليارد ريال بوده كه در آن سال رشدي ۵۴ درصدي داشته است. اما نكته قابل توجه اين است كه اين بانك در ۶ ماهه اول امسال توانسته با افزايش منابع خود و رساندن آن به ۲۲۶ هزار و ۹۵۰ ميليارد ريال، رشدي ۳۳ درصدي را در اين بخش و تنها ظرف يك نيم‌سال تجربه كند. البته رشد منابع بانك نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵.۹ درصد است كه عدد قابل ملاحظه‌اي است.

همچنین کل مصارف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۱۶۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ريال و نسبت آن به منابع ۹۶ درصد بوده است. عملکرد بانک در ۶ ماهه نخست سال در بخش مصارف ۲۰۲ هزار ۶۰۰ ميليارد ريال بوده كه نسبت آن به منابع ۹۳ درصد است. افزايش ۶۱.۹ درصدي مصارف نسبت به مدت مشابه سال قبل و در عين حال كاهش نسبت آن به منابع، حاكي از مديريت صحيح منابع و مصارف بانك دارد.

شاخص عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خصوص نسبت مطالبات به مصارف نیز در سال گذشته، ۱.۲ درصد بوده که در ۶ ماه نخست امسال این نسبت به یک درصد رسيده و نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش ۰.۲ درصدي را نشان مي‌دهد. در مجموع عملكرد بانك قرض‌الحسنه مهر ايران كه برخي از اصلي‌ترين شاخص‌هاي آن در بالا بيان شد، نشان‌دهنده عملكرد قوي بانك در جذب و صرف سرمايه با احتساب كم‌ترين ريسك است.

 

۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک قرض الحسنه مهرايران در قالب تفاهم‌نامه‌هاي اشتغال

 

در جایزه نخبه اقتصادی سازمان همکاری اسلامی (OIC) که به مديرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ايران اعطا شده، يکي از موارد ذكر شده حمايت از اشتغال‌زايي و كارآفريني است. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران براي اينكه بتواند در راستاي رسالت اجتماعي خود به‌خصوص در شرايط فعلي كشور گام بردارد، اقدام به امضاي تفاهم‌نامه‌هاي متعددي با سازمان‌ها و نهادهاي مختلف كشور براي ارائه تسهيلات در راستاي اشتغال‌زايي كرده است.

در پی تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سازمان‌هاي مختلف اين بانک با پرداخت هفت‌هزار فقره تسهيلات از طريق سازمان بهزيستي به ارزش ۸۱۳ ميليارد و ۱۶۵ ميليون ريال، ۱۲ هزار و ۷۰۶ فقره از طريق بنياد مسکن انقلاب اسلامي به ارزش ۷۶۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال، ۱۹۰ هزار فقره از طريق کميته امداد امام خميني(ره) به ارزش ۱۱ هزار ميليارد ريال، ۱۸ هزار فقره از طريق بنياد بركت به ارزش ۳۵۰۰ ميليارد ريال و ۲۲ هزار ۴۵۴ فقره تسهيلات از طريق معاونت امور زنان رياست جمهوري به مبلغ ۶۷۳ ميليارد و ۵۳۵ ميليون ريال عملكرد قابل قبولي از خود به جا گذاشته است. تعداد كل تسهيلات پرداخت شده بانك از طريق پنج نهاد ياد شده بيش از ۲۵۹ هزار مورد و به ارزش ۱۶۷۵۱ ميليارد ريال بوده است.

 

دستان مهر، حامی اشتغال ایران

 

یکی دیگر از اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که باعث رسيدن به دو موفقيت مهم اين بانک در عرصه بين‌المللي شده، حمايت اين بانك از توسعه توليد صنعتي، اقتصادي و اجتماعي بوده است. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران براي رسيدن به اين هدف حدود ۵۰ درصد تسهيلات قرض‌الحسنه خود را براي حمايت از كالاي ايراني در دو بخش حمايت از كالا و خدمات داخل كشور با امضاي تفاهم‌نامه‌هاي همكاري اختصاص داده است.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه حمایت از کالای داخلی با امضاي تفاهم‌نامه‌‌هايي به همکاري با شرکت سهامي فرش ايران و ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه به متقاضيان خريد فرش دستباف، همكاري با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي افق كوروش و صدور كارت‌هاي اعتباري خريد براي كمك به معيشت تاكسي‌رانان و اتوبوس‌رانان كشور، همكاري با شوراي عالي مناطق آزاد با هدف حمايت از رونق صنايع دستي و گردشگري و همچنين حمايت از شركت‌هاي صنعتي با اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه به خريد موتورسيكلت‌هاي سازگار با محيط زيست (فاز نخست حمايت از خريد حدود ۴۵۰۰ موتورسيكلت از شركت نيرو محركه) اقدام كرده است.

این بانک همچنین در حوزه خدمات داخلی نیز براي همکاري با شرکت سهامي بيمه دانا براي پوشش‌هاي بيمه‌اي و اجراي طرح اشتراکي «مهر دانا»، اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه به پروژه‌هاي بازچرخاني فاضلاب (فاز نخست در استان‌هاي فارس، اصفهان و تهران)، همكاري با صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه پيام نور براي پرداخت وام به دانشجويان و همكاري با شهرداري‌ها براي كمك به پرداخت بدهي مؤديان شهرداري تفاهم‌نامه امضا كرده و در اين راه قدم‌هاي مهمي برداشته است.

 

برنامه‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران برای سال جاری

 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه بتواند در سال جاری و همچنين در سال‌هاي آينده همچنان جايگاه خود را به‌عنوان يکي از برترين بانک‌هاي اسلامي در دنيا حفظ كند و آن را بهبود بخشد، برنامه‌هاي مختلفي را براي سال‌جاري در دستور كار خود قرار داده است.
این بانک در نظر دارد امسال میزان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایي خود را به يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر با اعتباري بالغ بر ۱۵۰ هزار ميليارد ريال برساند. همچنين براي کمک به رونق بازار از طريق تقويت تقاضا براي خريد كالاهاي ايراني، طرح مهر كارت را در برنامه دارد. اجراي طرح‌هاي اشتغال و كارآفريني، توسعه همكاري و حمايت از طرح‌هاي دانش‌بنيان براي كمك به اشتغال‌زايي و كارآفريني از ديگر برنامه‌هاي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران براي سال ۱۳۹۸ است.
توسعه خدمات برای ناتوانان جسمی، در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقاي رفاه و امنيت اقتصادي همه اقشار جامعه از اولويت‌هايي است که بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در سال ۱۳۹۸ قرار داده است. همچنين تأکيد بر توسعه همه جانبه بانکداري الكترونيك، خدمات مبتني بر وب و تلفن همراه و البته ارائه خدمات ديجيتال، در راستاي تحقق اقتصاد هوشمند در دستور كار اين بانك است.

 

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا