اخبارصنعت و معدنویژه ها

تمام مشتریان خارجی میگوی قشم؛ چینی‌ها پیش‌خرید می‌کنند/ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات منطقه آزاد قشم

به گزارش صنعت کار، به نقل از اقتصاد۲۴ حامد عبدالهی فینی، رییس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح فعالیت های این منطقه در حوزه شیلات گفت: ما در زمینه شیلات در سه بخش مشغول به فعالیت هستیم؛ یکی بخش پرورش میگوی قشم است که پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۵ هزار تن میگو در قشم تولید شود. بخش دوم تولید لارو یا بچه میگو است و بخش سوم به تولید خوراک آبزیان در قشم اختصاص دارد.

*پرورش میگو از اصلی ترین ظرفیت های منطقه آزاد قشم

رییس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: تا پیش از شروع مدیریت مهندس مؤمنی در منطقه آزاد قشم، در حوزه پرورش میگو که یکی از اصلی‌ترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ماست دو شرکت بیشتر فعال نبودند، اما امروز در حوزه پرورش میگو به‌صورت سنتی، ۹ شرکت به این ظرفیت اضافه‌ شده است.

عبداللهی در توضیح فعالیت های منطقه آزاد قشم در تولید و پرورش میگو گفت: با توجه به ظرفیت‌های دریایی که جزیره قشم دارد می‌توان گفت آب در این منطقه از لحاظ فیتوشیمیایی دارای بهترین وضعیت است و از بهترین نقاط محسوب می شود؛ همچنین ازنظر شوری، دما و PH در وضعیت خوبی قرار دارد. امروز میانگین برداشت کشور در حدود ۳ تا ۳.۵ تن در هکتار است اما در جزیره قشم به‌ راحتی ۷ تا ۸ تن را با همان شرایط برداشت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار هکتار برای گسترش پرورش میگوی قشم در دست اقدام داریم که در حدود هزار و ۵۰۰ هکتار آن عملیاتی شده و مابقی نیز در حال انجام تشریفات اداری است. تقریباً ۹۰ درصد واگذاری‌های ما پیشرفت پروژه‌ای بالای ۵۰ درصد دارد. درگذشته ۲ شرکت فعال داشتیم و خوشبختانه امسال فاز اول ۳ شرکت به بهره‌برداری رسیده است و به دو شرکت قبل اضافه‌شده است. پیش‌بینی ما برای دوره بعد اضافه شدن سه شرکت دیگر به این تعداد است.

*میگوی قشم از سوی کشورهای دیگر پیش خرید می شود

عبداللهی درخصوص صادرات میگوی قشم نیز گفت: چینی‌ها هر روز سر مزارع ما هستند و میگوی ما را یا پیش‌خرید یا خرید می‌کنند. تمام خرید ما را انجام می‌دهند. میگوی قشم مشتریانی از روسیه، فرانسه، قطر و امارات هم دارد.

*استفاده از تکنولوژی روز دنیا در پرورش میگوی قشم

رییس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ما از امسال دیگر به روش سنتی واگذاری زمین نداریم. امروز در کشور واگذاری به شیوه سنتی است و شامل استخرهای خاکی با هوادهی پدالی است و استخرها معمولاً یک هکتاری تا دو هکتاری یا نهایت نیم هکتاری هستند اما سیاست سازمان منطقه آزاد قشم امروز بر استفاده از حذف روش سنتی و به‌کارگیری روش‌های جدید برای پرورش میگوی قشم است.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از استخرهای پیش‌ساخته یا بتنی، تغییراتی را در هوادهی ایجاد کرده‌ایم مانند هوادهی فشرده، غذادهی و مدیریت مناسب، به‌جای تولید ۳-۴ تن در یک هکتار، با این تکنولوژی ۴۰ تن در یک هکتار برداشت داریم. به همین دلیل زمین کمتری موردنیاز است و به‌جای واگذاری ۲۰۰ هکتار زمین ۵ تا ۱۰ هکتار زمین واگذار می‌شود؛ در حقیقت تولید را در واحد سطح بالا برده‌ایم، این فعالیتی است که برای اولین بار، سازمان منطقه آزاد قشم در کشور انجام داده و اولین واحد پرورش متراکم میگو در استخرهای بتنی در قشم است که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

*تولید خوراک آبزیان در قشم، همگام با استانداردهای جهانی

عبدالهی تصریح کرد: در زمینه تولید خوراک باید گفت، امروز بسته‌بندی هم در قشم انجام می‌شود و هدفمان این است که تولید خوراک همگام با استانداردهای روز دنیا باشد و با ضریب تبدیل (FCR) پایین، غذای باکیفیت تولید کنیم و از طرف دیگر درزمینه فرآوری و بسته‌بندی و انجماد نیز با لحاظ استانداردهای روز دنیا بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم و برای این هدف هم برنامه‌ریزی‌های لازم شده است.

*قشم درصدد کاهش وابستگی ها در تولید و پرورش ماهی در قفس

این مسئول شیلات قشم بیان کرد: تا پایان برنامه ششم ظرفیتی که برای ماهی در قفس دیده‌شده تولید ۲۰۰ هزار تن است. از این مقدار ۱۲۰ هزار تن مربوط به استان هرمزگان است و ازاین‌بین ۸۴ هزار تن مربوط به جزیره قشم و جزایر اطراف قشم است. برای این منظور ما در پرورش ماهی دو سایت داریم که یکی از آن‌ها سایت دریایی است که قفس‌ها در آن نصب می‌شود و یک سایت خشکی که به‌عنوان سایت پشتیبانی است و معمولاً انبار نگهداری غذا و… است و برای دسترسی به دریا در نظر گرفته می‌شود. ما در حال حاضر در حدود ۳۰ هزار تن مجوز برای تولید صادر کرده ایم و تفاهم‌نامه‌ای هم به ظرفیت ابتدایی ۱۰ هزار تن و ظرفیت نهایی ۵۰ هزار تن با بنیاد مستضعفان منعقد کردیم.

وی در ادامه گفت: در زمینه پرورش ماهی، همانند پرورش میگو زمانی فعالیت‌ها موفق خواهد بود که بتوانیم وابستگی‌هایمان را چه به سرزمین اصلی و چه به خارج از کشور کم کنیم. در این زمینه و در تولید لارو ماهی یک شرکت فرانسوی با شرکت ایرانی مشارکت می‌کند و شرکتی را ثبت کرده‌اند که بچه ماهی گونه سیبری از فرانسه می‌آورند و بعدازاینکه به وزن مورد نظر رسید به مزرعه‌داران می‌فروشند.

عبداللهی توضیح داد: یک شرکت دیگر زمینه‌ داریم که شرکتی مالزیایی معتبر است و با شرکتی از قشم در این زمینه فعالیت می کند و در نظر دارند بچه ماهی باراموندی و سرخو یا اسنپر از مالزی وارد کنند و اینجا به وزن برسانند و بفروشند و هم به در داخل ایران و هم به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بفروشند. برای سایر ظرفیت‌ها نیز دو شرکت سرمایه‌گذار وجود دارند که امروز در مرحله واگذاری زمین هستند که درواقع مرکز تکثیر سی‌باس خواهند بود.

رییس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه گفت: امروز مهم‌ترین مشکل تولید ماهیان در قفس، تولید بچه ماهی است. بچه ماهی سی‌باس از خوزستان می‌آمد اما درصدد هستیم که آن نیز در قشم تولید شود و قشم قطب تولید ماهی در قفس شناخته شود. در این زمینه در قشم شرکتی با ظرفیت ۲۴۰۰ تن فعال است که به بهره‌برداری رسیده است و ۱۲ قفس ۵۰ تنی نصب‌کرده و سال گذشته در حدود ۴۰۰ تن ماهی سی‌باس تولید کرده است که این ماهی‌ها نیز خریدارانی از قطر و امارات دارد.

وی گفت: ما سالانه ظرفیت ۶۰ هزار تن برداشت و صید ماهی‌های ساردین و موتو از دریا را داریم که در گذشته در روی زمین ریخته می‌شد و با کمترین ارزش‌افزوده و به شکلی غیربهداشتی برای خوراک دیگر آبزیان مورداستفاده قرار می‌گرفت اما ما آمده‌ایم و روی ارزش‌افزوده این انواع ماهی کارکرده‌ایم و تولید صنعتی آن را راه انداخته‌ایم تا برای خوراک انسان مورداستفاده قرار گیرد. امروز باارزش افزوده خیلی خوب شاهد تولید آن در دو شرکت که یکی از آن‌ها چینی و دیگری شرکتی داخلی هستیم.شرکت چینی با واردکردن ماشین‌آلات موردنیاز این محصول را تولید می‌کند و به چین صادر می‌کند و شرکت داخلی نیز هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و قرارداد آن برای صادرات ماهی خشک برای مصرف انسانی به کره جنوبی و مالزی است.بنابراین بخشی که روی زمین ریخته می‌شد امروز با برنامه‌ریزی صحیح مورد قرار می‌گیرد و به کشورهای امارات، سریلانکا، هند و.. صادر می‌شود.

عبداللهی در پایان افزود: امروز قشم ظرفیت بسیاری خوبی در زمینه شیلات دارد و در صدد است تا بهترین برنامه ریزی و فعالیت را برای بهره برداری صحیح از این صنعت به عمل آورد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا