خودرو

سرنوشت رنو نیسان پس از کارلوس گون چه خواهد بود؟

به گزارش صنعت کار، کارلوس گوئن، مدیرعامل کنونی شرکت رنو-نیسان تنها 16 روز دیگر به سن 64 سالگی می‌رسد و بر اساس توافقی که او با شرکت انجام داده است، همچنان 4 سال دیگر مدیرعامل این خودروسازی بزرگ باقی خواهد ماند. او قصد دارد تا در این مدت قدم‌هایی را در جهت ایجاد یک اتحاد جداناپذیر بین رنو و نیسان بردارد.

گوئن در طول 20 سال گذشته با چالش‌های گوناگونی رو به رو شده است تا در انتها توانست عنوام مدیرعاملی بزرگ‌تریم خودروساز سال 2017 با تولید 10 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال را به دست بیاورد.

در این مدت، “تیری بُلُر” در همه حال همراه گوئن بود و پس از یک سال به عنوان “مدیر عملیاتی” این شرکت منصوب شد که در حال حاضر 15 درصد از سهام شرکت هم به نام همین شخص است.

مدیرعامل رنو همچنین 30 درصد از سهام این شرکت را به دولت فرانسه واگذار کرد و تنها صاحب 16 درصد از سهام این شرکت است.

مدیرعامل شرکت رنو نیسان، اخیرا در یک نشست خبری به خبرنگاران این گون گفت: “من برای همیشه زنده نیستم، بنا بر این، این سوال مطرح می‌شود که سرنوشت این شرکت پس از من چه خواهد شد که البته کاملا منطقی است.”

هیات مدیره این شرکت تصمیم گرفت تا کارلوس گوئن 64 ساله را برای چهار سال دیگر به عنوان مدیرعامل منصوب کند و او در این چهار سال قصد دارد تا اتحادی بسیار قدرتمند بین دو شرکت رنو و نیسان ایجاد کند.

حال مدیرعامل برزیلی-فرانسوی به دنبال انجام یک حرکت تاثیر گذار قبل از کناره‌گیری از سمت خود است و آن هم ایجاد یک اتحاد است که به گفته او ابدا کار آسانی نخواهد بود.

پیچیدگی‎‌ها
رنو و نیسان همچنان شرکت های جداگانه ای باقی می مانند، هر چند تکنولوژی‌های بسیار و برخی تولید متقابل دارند. عملیاتی مانند فروش، تحقیق و توسعه، تولید پیشرانه و ون‌های تجاری این دو شرکت با یکدیگر مشترک است. اما با این حال بسیاری از خودروهای آن‌ها هم دارای پلتفرم یکسان نیستند.

قابل ذکر است که رنو به مراتب شرکت کوچکتری نسبت به شریک ژاپنی خود است. رنو درآمدی معادل 53 میلیون و 300 هزار دلار دارد در حالی که این رقم برای نیسان برابر 105 میلیون دلار است.

یکی از اقداماتی که گوئن احتمال داشت به آن عمل کند، ادغام کامل 3 شرکت رنو-نیسان-میتسوبیشی است که البته به گفته او این امر هیچگاه رخ نمی‌دهد.

جانشین احتمالی
تیری بُلُر یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها پس از برکناری کارلوس گوئن است. با وجود استعفای “استفان مولر” 57 ساله به دلیل مشکلات سلامت جسمی، او که از سال 2013 به عنوان قائم مقام گوئن در شرکت رنو نیسان فعالیت می‌کرده است یکی از جانشینان احتمالی است.

همچنین مدیرعامل کنونی رنو-نیسان اعلام کرده است که پس از کناره گیری از سمت کنونی، می‌تواند به عنوان مدیر عملیاتی شرکت، یعنی پست کنونی تیری بلر، فعالیت کند.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا