صنعت و معدنویژه ها

چرا قالیشویی از قیمت‌گذاری خارج شد؟/ لیست ۳۴۶ واحد مجاز

به گزارش صنعت کار، حمید محمدی کمسرخ، اظهار کرد: در گذشته نرخ مشخصی برای شستن هر مترمربع فرش ماشینی، دستباف، موکت و … وجود داشت و بر این اساس واحدهای صنفی نمی‌توانستند هر قیمتی را که می‌خواهند، اعمال کنند. اما طی یک سال اخیر قالیشویی از شمول نرخ‌گذاری خارج شده و بر این اساس اتحادیه نمی‌تواند این کار را انجام دهد بلکه واحدهای صنفی، خودشان نرخ‌گذاری می‌کنند و آن را به اتحادیه پیشنهاد می‌کنند که برای هر واحد با توجه به هزینه‌های قالیشویی در آنجا، نرخ‌های پیشنهادی کارشناسی می‌شود.

وی افزود: گرچه پس از برداشته شدن نرخ‌گذاری در بسیاری از واحدها با افزایش نرخ مواجه نبودیم اما به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز قالیشویان، قیمت قالیشویی نیز کاهش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه می‌خواهیم حقوق مشتریان رعایت شود قالیشویی هم کاری نیست که از یک واحد به واحد صنفی دیگر تفاوت فاحشی در قیمت تمام شده داشته باشد، به اتاق اصناف پیشنهاد دادیم تا مجددا نرخ‌گذاری را به این صنف بازگرداند تا هر کسی نتواند به دلخواه خود با مردم رفتار کند.

به قالیشویان شناسنامه‌دار مراجعه کنید

رئیس اتحادیه قالیشویان ادامه داد: مردم در ایام پیش رو فرش‌ها و قالی‌های مورد نیاز خود را برای شست‌وشو به قالیشویان شناسنامه‌دار بدهند تا اگر اتفاقی هم افتاد، بتوان به راحتی از طریق اتحادیه آن را پیگیری و با متخلفان برخورد کرد که این راستا فهرستی بالغ بر ۳۴۰ قالیشویی مجاز در سطح پایتخت روی سایت اتحادیه معرفی شده است و مردم می‌توانند به آنها بسته به محل زندگی‌شان مراجعه کنند.

محمدی‌کمسرخ گفت: اگر در فرآیند قالیشویی خسارتی به مردم وارد شد یا آنکه اتفاقی برای فرش آنها افتاد، می‌توانند به اتحادیه مراجعه کنند و می‌توانند از واحد صنفی مورد نظر شکایت کنند. اتحادیه قالیشویان قطعا از مردم حمایت خواهد کرد و بر اساس نظر کارشناسان فنی این اتحادیه اجازه نمی‌دهد تا حقوق مردم تضییع شود. اما اگر به قالیشویان بدون مجوز مراجعه کنند کاری از دست کسی برنمی‌آید. البته مردم می‌توانند قبل از آنکه فرش‌های خود را به قالیشویی تحویل دهند، از بروز اتفاق و خسارت جلوگیری کنند که این پیشگیری با تماس اتحادیه قالیشویان و دریافت راهنمایی برای سپردن فرش‌هایشان امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از شکایت و بروز تخلف قطعا بهتر از پیگیری و خرده بهانه است، چراکه بعضا شاهد بوده‌ایم که نه تنها به فرش‌های مردم آسیب وارد شده بلکه قالیشویان غیرمجاز و بدون شناسنامه اقدام به سرقت فرش‌های مردم کرده‌اند. بنابراین بهتر است مردم توصیه‌های مورد نظر را جدی بگیرند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا