اخباربرترخودرو

ترخیص بیش از ۴ هزار خودرو در انتظار دستور وزیر صمت/ پایان پرشائبه پرونده خودروهای وارداتی

به گزارش صنعت کار، اعلام ترخیص بیش از هزار خودرو از گمرکات در روز یکشنبه و اجرایی شدن این مصوبه در روز دوشنبه نشان داد که در صورت عزم و اراده جدی می توان زودتر از آن چه تصور می شود، کار را پیش برد. این شرایط در حالیست که حتی با صدور مصوبه ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات، این مصوبه تا ماه ها اجرایی نشد و به دلیل طولانی شدن روند اجرا تنها با ترخیص ۴۰۰ خودرو، تاریخ اجرای مصوبه به پایان رسید.
با تمدید مصوبه کار سریع تر پیش رفت به طوری که در حدود ۶۷۰۰ خودرو ترخیص شد اما کار به پایان نرسیده شاهد عدم تمدید زمان ترخیص بودیم و حال در اقدامی ضرب العجل ۱۰۴۸ خودرو ترخیص شد تا آمار خودروهای دپوشده در گمرکات به حدود ۵ هزار دستگاه برسد
اما این پرسش همواره مطرح است چرا با وجود عزم و اراده جدی گمرک، سرمایه های مردمی باید زیر آفتاب باقی بمانند و به صراحت بر این موضوع تاکید شود که تمایلی برای ترخیص خودروهای باقی مانده وجود ندارد.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ترخیص 1048 دستگاه خودرویی که موفق به دریافت گواهی گمرکی شده بودند، اظهار می کند: حدود 800 خودرو موجود در گمرک نیز اظهار شده و مابقی در مرحله بانکی و اخذ مجوزهای لازم بودند که مصوبه ترخیص خودروها نیمه کاره ماند و در این میان گمرک پیشنهاد ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات را مطرح کرد، اما با مخالفت وزارت صنعت مواجه شد و در نهایت تنها خودروهایی که پروانه شده بودند، اجازه ترخیص را دریافت کردند.
وی با بیان این که هم اکنون حدود 3500 تا ۴ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده است، می گوید: همه خودروهای ترخیص شده به یک شرکت تعلق دارد به طوری که از این پس این خودرو هیچ خودروی مانده در گمرکی نخواهد داشت.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو می افزاید: طرح انجمن این بود که اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، تصمیمی جامع در مورد همه شرکت ها بوده و با تمدید مصوبه مهلتی دوباره داده شود تا این مشکل حل و خودروها از گمرکات ترخیص شود.
دادفر می گوید: به نظر می رسد وزیر صنعت اطلاعی از این که همه این خودروها متعلق به یک شرکت است نداشته و تنها دستور ترخیص خودروهای دارای پروانه را صادر کرده اما به هرحال این تصمیم ایجاد شائبه کرده که لازم است تصمیمی در خصوص ۴ هزار خودروی باقی مانده که به دلیل اهمال و کوتاهی وزارت صمت به این وضعیت دچار شده و زیر آفتاب باقی مانده، اخذ شود.
این فعال حوزه تجارت خودرو یادآور می شود که در 4 ماهه نخست پس از صدور مصوبه تنها ۶۰۰ خودرو اجازه ترخیص دریافت کردند زیرا وزارت صمت، توانایی اجرای مصوبه را نداشت در دوماه دوم که مصوبه تمدید شد، 6700 خودرو ترخیص شد و هنوز 4 هزار خودرو باقی مانده که این تعداد خودروها تعهدات شرکت های واردکننده به مردم است.
وی با تاکید بر این که ترخیص همه این خودروها باهم معضل را حل می کرد، تصریح می کند: در حال حاضر رامک 700 خودرو در گمرک و تعهد به خریدار دارد و بورگوارد، رنو و ستاره ایران نیز وضعیت مشابهی دارند و شرکت های گرفتار و دارای پرونده قضایی هستند این در حالیست که این شرکت ها تعداد بالایی خودرو در گمرکات دارند که لازم است نسبت به اخذ تصمیم درست اقدام شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید براین که انجمن نسبت به این مدل ترخیص انتقاد دارد، می گوید: در حالیکه وزیر صنعت تمایلی برای تمدید مصوبه ترخیص ندارد ، تمام فساد به وجود آمده در حوزه تجارت خودرو از سوی سازمان توسعه تجارت صورت گرفته و وزیر پیشین صمت نیز با تصمیم مفسده دار باعث ایجاد گرفتاری برای شرکت های واردکننده شده است، حال در این شرایط پیشنهاد می شود که تعداد خودروهای باقی مانده در گمرکات ترخیص و سپس شرکت های واردکننده تعطیل شوند، ما اصراری بر تجارت در حوزه خودرو نداریم.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا