برتربرگزیدهخودروویژه ها

تکمیل خودر‌وهای ناقص کار دست خودروسازان داد/ پیش بینی زمستانی سرد در تولید خودرو

به گزارش صنعت کار، تولید انواع خودرو تا پایان مهر ماه به 430 هزار و 823 دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 34.9 درصدی داشته است. در این مدت تولید سواری نیز به 395 هزار و 783 دستگاه رسید که این رقم هم در مقایسه با 7 ماهه سال گذشته نیز 36.2 درصد افت داشته است.

این میزان کاهش تولید در حالی در مهرماه به ثبت رسیده که به نظر می رسد برنامه وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید نه تنها اجرایی نشده بلکه از اهداف نیز فاصله گرفته است که اصلی ترین دلیل این امر را باید کسری کاری خودروسازان دانست.
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار ضمن تایید در اولویت بودن تکمیل خودروهای غیرتجاری اظهار می کند: در همین حال یکی دیگر از سیاست های در پیش گرفته شده از سوی خودروسازان این بود که با بالاگرفتن تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ، خودروی ناقصی تولید نشود و خودروها به صورت مستقیم از خط خارج شوند.
وی با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر افزایش میزان فروش نسبت به تولید در سال جاری می گوید: به نظر می رسد از آن جا که بخشی از خودروهای نیمه کاره در پارکینگ ها تکمیل کاری شده به فروش خواهد رسید که این امر باعث می شود تا میزان فروش امسال نسبت به تولید پیشی یگیرد.
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی حال و روز تولید را چندان مساعد نمی داند و می گوید: تشکیل اتاق های فکر و تصمیم گیری مبنی بر پرداخت تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی که بخشی به صورت ریالی پرداخت شد در حالی بود که باقی این مبغ پیش بینی شده به خودروسازان پرداخت نشده این در حالیست که این صنعت به شدت با مشکل نقدینگی روبرو است و باید به داد خودروسازان رسید زیرا با پیش فروش های جزیی فعلی و تعهدات عقب افتاده مشکل خودروسازان حل نخواهد شد.
این کارشنانس صنعت خودرو می افزاید: تولید همراه با زیان بنیه خودروسازان را ضعیف تر کرده و با ادامه این وضعیت پیش بینی رشد تولید تا پایان سال امکانپذیر نخواهد بود چرا که خودروسازان در حال حاضر بسیار پایین تر از ظرفیت خود در حال تولید هستند و همم اکنون نیازمند منابع مالی اضطراری هستند تا میزان تولید خود را افزایش دهند در غیر این صورت هرگونه کمک در ماه های آینده کمکی به آن ها نخواهد کرد.
مدنی با اشاره به وضعیت نامناسب خودروسازان پیش از پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی تصریح می کند: پس از پرداخت این تسهیلات و افزایش اندک خودروها به گفته وزیر صمت وضعیت خودروسازان بهبود یافت اما واقعیت این بود که اتاق فکرها تسهیلات بیشتری را تصویب کرده بودند این در حالی بود که هم اکنون بسیاری از تعهدات پیشین خودروسازان با قیمت های قبلی تحویل داده می شود منجر به زیان خودروسازان شده است.
وی می گوید: کاهش در تحویل خودرو نیز منجر به ایجاد هزینه هایی از جمله سود مشارکت و جریمه تاخیر می شود و از آن جا که مبلغی در زمان ثبت ننام دریافت شده، در عمل با تولید و فروش هر خودرو سود زیادی نصیب خودروساز نمی شود زیرا بخش عمده این پول به هزینه های دیگر اختصاص یافته است به هرحال ادامه این روش به دلیل نبود نقشه راه و دسته و پای بسته خودروسازان به دلیل عدم همکاری سایر ارگان ها وضعیت چندان مناسبی در اینده پیش بینی نمی شود.
 وضعیت فعلی نشان می دهد که صنعت خودرو بیشتر از آن چه ک تصور می شود نیازمند نقدینگی است و شاید اصلی ترین مشکلات این صنعت را باید به همین امر نسبت داد، موضوعی که از سوی مسئولان بانکی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا