اخباربرترراه و ساختمانصنعت و معدن

70 درصد تولید و تعمیرات و بازسازی واگن کشور بر دوش 44 واحد تولیدی استان مرکزی

به گزارش صنعت کار، محمد رضا حاحی پور در حاشیه دیدار با معاون امور صنایع وزارت صمت و پیگیری مصوبات میز ریلی کشورکه در اراک برگزارشد ضمن اعلام این خبر بیان کرد: توسعه صنایع زیر دستی و شرکتهای اقماری تولیدات ریلی، طی سال های اخیر در استان مرکزی، زمینه تحول را در صنعت حمل و نقل ریلی ایجاد کرده و مزیت ها و ظرفیت های آن موجب توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار کشورمان می شود.

وی درادامه با اشاره به تعداد واحدهای فعال این حوزه در استان مرکزی گفت: در حال حاضر تعداد 44 واحد تولیدی صنایع ریلی فعال در استان مرکزی وجود دارد که به طور میانگین حدود 70 درصد نیاز این صنعت در کشور جهت تولید و تعمیرات و بازسازی واگن را تأمین می نماید.

رئیس سازمان صمت استان مرکزی درخصوص انتخاب اراک بعنوان پایتخت ریلی کشور خاطر نشان کرد: شهر اراک به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور و عبور مسیر واگن های باری و مسافری از جایگاه ویژه ای جهت تعمیرات واگن برخوردار بوده و در حال حاضر شرکت های حمل و نقل ریلی مسافر و باری در کشور مالک واگن بوده و بخشی از عملیات تعمیر تأسیسات و خودرو های ریلی آنها در شهر اراک انجام می شود و هم اکنون پرسنل شاغل در صنایع ریلی استان حدود 15 هزار نفر می باشد.

حاجی پور استان مرکزی را سکاندار صنایع ریلی کشور دانسته و افزود: در راستای هدف گذاری برنامه های توسعه ای کشور برای گسترش ناوگان ریلی و تحقق تعهدات صنعت ریلی به ویژه در مورد ساخت 800 کیلومتر خط راه آهن به دلیل ارزانی سوخت و امنیت بار و مسافر به عنوان سیاست راهبردی توسعه صنعت حمل و نقل کشور مطرح است و استان مرکزی به عنوان سکاندار صنعت تولیدات ریلی باید در سایه برنامه ای کارآمد سهم حداکثری را در جذب اعتبار و رفع تقاضا داشته باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تولید کنندگان فعال صنایع ریلی استان مرکزی توانایی تولید مجموعه های ترمز، چرخ و بوژی واگن ها را دارند که کشور را از واردات کالاهای فوق بی نیاز می کند .

رئیس سازمان صمت استان مرکزی با تاکید بر استفاده حداکثری از توان شرکتهای فعال صنایع ریلی استان مرکزی و استفاده ازظرفیت ساخت داخل گفت: نوسازی ناوگان ریلی کشور مان و همچنین ارائه خدمات بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی در کشور عراق، می تواند ظرفیت بالای کاری را برای صنایع ریلی کشور و استان به دنبال داشته باشد.

وی درادامه افزود: همچنین شرکت های بهره بردار خصوصی هم اکنون متقاضی خرید تعداد بسیار زیادی واگن های باری و مسافری هستند که در صورت اختصاص تسهیلات بانکی به این بهره برداران، قراردادهای آنها عملیاتی شده و بخش زیادی از ظرفیت های خالی صنایع ریلی، پر خواهد شد.

حاجی پور در خاتمه گفت: با توجه به اینکه واگن های باری هر 4 سال و واگن های مسافری هر 3سال بایستی بازسازی شوند، در بخش تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی کشور نیز ظرفیت های کاری بالایی وجود داشته و واحدهای استان مرکزی توانایی و ظرفیت بالایی برای این امر خواهند داشت .

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا