خودروویژه ها

ماجرای تخفیف ویژه وزارت صنعت به پژوسیتروئن چیست؟

به گزارش صنعت کار، هشتم بهمن ماه ۹۴، به فاصله اندکی از آغاز اجرایی شدن برجام اولین قرارداد خودرویی و در حقیقت اولین قرارداد پسابرجامی میان ایران خودرو و پژو به امضا رسید تا صنعت ایران به نور روزنه های باز شده در آسمان بدون تحریم امیدوار شود.

اهمیت این قرارداد اما صرفا به اولین بودنش نبود بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت برای اینکه اعتماد از دست رفته مردم به این خودروساز فرانسوی را برگرداند، اعلام کرد که چارچوب های سخت گیرانه ای برای این قرارداد در نظر گرفته شده و فرانسوی ها نیز آنها را پذیرفته اند.

مهمترین بند این چارچوب جدید، شروع کار با میزان داخلی سازی ۴۰ درصدی قطعات هر محصول بود. شرطی که وزارت صنعت برای بکارگیری قطعه سازان ایرانی، دست کم در حرف عنوان میکرد که سخت گیرانه پای آن ایستاده است.

مرداد ماه سال ۹۵ در حالی که ایکاپ به عنوان شرکت مشترک پژو و ایران خودرو برای تولید اولین محصول مشترک پسابرجامی یعنی پژو ۲۰۰۸ آماده می شد، مشخص شد که شروع تولید محصول با ۲۰ درصد ساخت داخل خواهد بود و نه ۴۰ درصد. خبری که بلافاصله با واکنش های متعدد روبه رو شد و پس از آن مسوولین وزارت صنعت گفتند که در طول یکسال این میزان به ۴۰ درصد خواهد رسید.

حالا یکسال و نیم از مرداد ۹۵ میگذرد و پژو ۲۰۰۸ ماه هاست که در خیابان های ایران تردد می کند اما در همین حال ژان کریستف کومار باز هم می گوید که هنوز میزان ساخت داخل این محصول ۲۰ درصد است.

او هفته گذشته در نشستی خبری در پاسخ به خودروکار مبنی براینکه میزان ساخت داخل پژو ۲۰۰۸ چقدر است؟ بیان کرد: میزان ساخت داخل این محصول همچنان ۲۰ درصد است اما شروع تولید پژو ۳۰۱ با ساخت داخل بالا خواهد بود.

کومار همچنین از امضای ۷۶ قرارداد میان گروه پژو سیتروئن با قطعه سازان ایرانی در حالی خبر داد که مشخص نیست این قراردادها برای ساخت داخل کدام محصولات به امضا رسیده چرا که همانگونه که خود او گفته ۲۰ درصد ساخت داخل پژو ۲۰۰۸ در زبان خودروسازی مصادف با صفر درصد ساخت داخل است و در سایپا سیتروئن نیز فعلا خبری از تولید محصول نیست. بنابراین تنها یک استنباط از امضای این تعداد قرارداد وجود دارد و آن اینکه این قرادادها به تازگی و برای آینده به امضا رسیده و علنا سهم خودروسازی ایران در طول دو سال گذشته از شراکت با این خودروساز فرانسوی هیچ بوده است.

حالا باید مسوولین وزارت صنعت شفاف سازی کنند که چگونه چارچوب قرادادهای خودرویی برای گروه پژو سیتروئن رعایت نشده و تخفیفی این چنین به این خودروساز فرانسوی داده شده است؟

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا