راه و ساختمانویژه ها

فراز و فرودهای بازار چینیِ بهداشتی کشور

به گزارش صنعت کار، آنچنان که اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد، در طول 6ماهه نخست سالجاری به انضمام مهر ماه، میزان تولید چینی،قریب به 57 هزار تن برآورد می‌شود.

یقینا امکان افزایش هر چه بیشتر ضریب و تناژ تولیدِ چینی بهداشتی،وجود دارد اما پیش نیاز این امر در گام نخست مستلزم حصول رونق اقتصادی است.

به واقع،جاری و ساری بودن چتر رکود بر پیکره اقتصاد کشور،بسیاری از مشاغل و فعالیت های اقتصادی و تولیدی را متضرر کرده که صنعت و بازار چینی بهداشتی نیز از این پدیده نامیمون، مستثنی نیست.

پیش از هر چیز،وابستگی این صنعت به بازار مسکن و رکودِ عمیقِ چندین ساله ای که این حوزه با آن مواجه شده،میزان معضلات و مصائب این فعالیت را تشدید کرده است.

در این شرایط،تلاش برای صادرات هر چه بیشتر این محصول،ضرورتی است که با تحقق آن شاهد توفیقات فزاینده تری در این عرصه خواهیم بود.

بدون تردید،قیمت تمام شده برای نقش آفرینی هر چه بیشتر در بازار کشورهای دیگر و افزایش ضریب صادرات،اصل و موضوع حائز اهمیتی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد.

با عنایت به قیمت تمام شدة بالای محصولاتِ مذکور در ایران،در صورت اتخاذ تدابیر مناسب،می توان با پایین آوردن هزینه تمام شده،سهم هر چه بیشتری از منافع بازار کشورهای دیگر جهان را نصیب خود نماییم و با دستیابی به چنین موفقیتی،یقنا روند رشد صادراتِ این محصول و فرآیند توسعه اقتصادی،بیش از پیش،تسریع خواهد شد در غیر اینصورت نباید به موفقیت های بزرگ در بخش مذکور دِل بست.

در این میان،کشور چین، یکی از جدی ترین رقبای ایران محسوب می شود و طبیعتا در شرایطی که قیمت چینی بهداشتی تولید این کشور، بسیار نازل تر از قیمت محصولات چینیِ تولیدیِ ایران می باشد،موفقیت در این عرصه،به سادگی مُیَسَر نخواهد شد.

آنچنان که گزارشات رسانه ها نشان می دهد، قیمت محصولات مذکور در کشور چین 50 درصد از قیمت چینی بهداشتی تولید داخِلِ ایران،پایین تر می باشد و کم کردن این فاصله،ضرورتی است که با برنامه ریزی مُدَوَن،حمایت سازنده و موثِرِ دستگاه های ذیربط،مُیَسَر خواهد شد.

در شرایطی که کشورهای عراق،افغانستان،آذربایجان و ازبکستان،عمده ترین مشتریان تولید چینی ایرانی محسوب می شوند،گسترده تر شدن دایره پوشش بازار کشورهای منطقه،علاوه بر افزایش فرصت های شغلی،باعث تقویت صادرات غیر نفتی کشور نیز خواهد شد که این مهم،دستاورد ارزنده ای برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده اقتصادی در میان مدت و بلند مدت محسوب می شود.

در حال حاضر،قریب به 10 مرکز تولیدی،بخش عمده تامینِ چینی کشور را بر دوش می کشند.

آنچنان که گزارش‌های رسانه ها نشان می‌دهد، سالیانه حدود 70 هزار تن چینی در کشور تولید می شود که قریب به 50 هزار تن از این میزان در بازار داخلی و با هدف مصرف عموم مردم تولید می شود و ما بقی آن نیز به مشتریان خارجی فروخته و عرضه می شود.

امید آن می رود با مهار و کنترل بی رویة واردات محصولات چینی،حمایت از تولید داخلی و تلاش برای کاهش هزینه تمام شده(به عنوان اصلی حائز اهمیت در ربودن گوی سبقت از رقبای صادراتی) به موفقیت های هر چه بیشتری در این عرصه نائل شویم که قطعا حصول توفیق در این عرصه باعث دستیابی به موفقیت هایی هر چه بیشتری در عرصه صادراتی و اشتغالزایی خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا