اخبارچند رسانه ایصنعت و معدنویژه ها

همایش فرصت های تجاری سوریه در تهران برگزار شد

به گزارش صنعت کار، حمید زادبوم در این همایش با اشاره به تشابهات فرهنگی، دینی و تاریخی فراوان میان دو کشور گفت: برگزاری اینگونه همایش ها می تواند فرصت بسیار مناسبی برای اجرایی کردن توافقات اقتصادی میان دو کشور باشد.

وی با اشاره به وجود مناطق تجاری و زمینه های بکر اقتصادی در ایران افزود: امکانات خوب تجاری و اقتصادی ایران فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی به ویژه سرمایه گذاران کشورهای همسایه محسوب می شود و ایران آمادگی دارد تا این امکانات را در اختیار در سرمایه گذاران خارجی قرار دهد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه اظهار داشت: متاسفانه حجم تبادلات خارجی ایران و سوریه در مقایسه با بهترین سال های خود که معادل 500 میلیون دلار بود اکنون به دلایل مشکلات موجود افت قابل ملاحظه ای داشته است و دشمنان سوریه تلاش کردند تا حجم تجارت کل این کشور را کاهش دهند.

زادبوم بیان داشت از سال 2008 تا 2018 حجم تجارت خارجی سوریه رو به کاهش بوده و از رقمی نزدیک به 30 میلیارد دلار در سال ٢٠٠٨ به حدود 6 میلیارد دلار در سال ٢٠١٨کاهش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حال حاضر مسائل بانکی و حمل و نقل از جمله بزرگترین مشکلات پیش روی توسعه تجارت میان ایران و سوریه محسوب می شود و سازمان توسعه و تجارت درصدد است تا با از بین بردن این موانع تجارت میان دو کشور را توسعه دهد.

وی افزود : توانمندی های شرکت های ایرانی در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه های عمرانی در بخش های مختلف صنعتی، تجاری ، نفتی و کشاورزی زمینه تبادلات اقتصادی میان دو کشور را دو چندان کرده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: علاوه بر این با هدف تسریع و توسعه روابط تجاری ایران و سوریه با توجه به موافقتنامه تجارت آزاد ایران و سوریه مقرر شده است که دو طرف 88 قلم کالا را در حوزه های کشاورزی و صنعتی به صورت استثنا در لیست کاهش تعرفه قرار دهند.

وی افزود: از سوی دیگر کشور سوریه از ایران درخواست کرده است در خصوص قواعد مبدا موافقتنانه تجارت آزاد، ارزش افزوده کالاها با هدف توسعه تجارت میان دو کشور از 40 درصد به 30 کاهش یابد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد که برپایی چنین همایش هایی می تواند زمینه مناسبی برای ایجاد و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان فعالان ایران و سوریه باشد.

 

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا