اخباربرترصنعت و معدن

مرزهای کردستان نیازمند مدیریت واحد هستند

به گزارش صنعت کار، مهدی میراشرفی روز پنجشنبه در سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان که با حضور محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: امروز یکی از شرکای اصلی ایران، عراق و اقلیم کردستان است که از اهمیت خاصی در حوزه اقتصادی برای ما برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی فیزیکی مرزهای ایران با عراق با اولویت ویژه انجام شود، اضافه کرد: مدیریت واحد مرزی هنوز در مرزهای استان کردستان وجود ندارد در حالیکه انتظار داریم با محوریت استاندار، اداراتی که در مرز باشماق مریوان مستقرند، مدیریت واحد را بپذیرند.

رئیس کل گمرک کشور گفت: کشور سوریه اکنون در حال بازسازی است و نباید از این بازار غافل بمانیم و یکی از نقاطی که از نظر فاصله می‌تواند به کشور سوریه کالا صادر کند، مرز باشماق است چرا که با تحول در سوریه خدمات، حمل و نقل و صادرات رونق پیدا کرده و باید ایران از بازار این کشور، بهره لازم را ببرد.

میراشرفی یادآور شد: برخی از دستگاه‌ها فعالیت خود را در مرز برون سپاری کرده و تعدادی از سازمان‌ها هم خواستار و متقاضی استقرار نیروهای خود و عدم واگذاری اختیاراتشان به بخش‌های دیگر هستند.

وی به دیگر خواسته‌های مطرح شده در کارگروه مرز و گمرک استان که شب گذشته برگزار شد، اشاره کرد و افزود: ۲۴ ساعته کردن فعالیت در مرز باشماق و به عبارتی انجام ۲ شیفت کاری از جمله خواسته‌های فعالان اقتصادی استان است.

رئیس کل گمرک کشور تبدیل ثبت سفارش کالاهای مرزنشینی به ثبت آماری را از دیگر خواسته‌های مطرح شده اعلام کرد و گفت: برخی سازمان‌ها به مدیریت واحد مرزی تمیکن نمی‌کنند و این مشکل باید برطرف شود.

میراشرفی تاکید کرد: آموزش‌های لازم به گمرکات کشور عراق توسط گمرکات ایران ارائه شده و جالب است مدیریت واحد مرزی آنها بسیار بهتر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست با اشاره به اینکه کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی جزو استان‌های برتر کشور است، افزود: این استان تامین کننده بخش عمده‌ای از نیازهای حیاتی از جمله آب و کشاورزی (غذا) کشور هستند.

سید کمال حسینی یکی از مهمترین ظرفیت‌های این استان را داشتن ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق اعلام و اضافه کرد: نه گفتن مردم اقلیم کردستان عراق به مصرف کالاهای ترکیه فرصت مطلوبی برای افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی و بازپس گرفتن بازار این منطقه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: بازگشایی مرز سیف سقز، رسمی شدن مرز سیرانبند بانه و ایجاد منطقه آزاد از اختیار مسئولان استان خارج است و نیاز به عزم مسئولان کشوری دارد.

حسینی یادآور شد: بخش خصوصی علی رغم تنگناها و مشکلات متعددی که دارند با تمام وجود به فعالیت خود ادامه دادند و انتظار دارند بخش دولتی هم حمایت بیشتری از آنها کند.

ایجاد پایگاه اقتصادی کار در سلیمانیه

یکی از اعضای اتاق بازرگانی سنندج هم در این نشست اظهار داشت: به منظور حمایت از فعالان اقتصادی ایرانی و تسهیل فعالیت تجاری آنها نیاز به ایجاد پایگاه اقتصادی کار در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق داریم.

محمد هلاکو افزود: خلا شهرک صنعتی مشترک عراق و ایران در مرز باسماق مریوان وجود دارد و با توجه به موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با این موضوع می‌طلبد در اجرای آن تسریع شود.

وی اضافه کرد: مدیریت یکپارچه و ساماندهی مرز باشماق و استقرار ادارات مرتبط در مرز از جمله خواسته‌های فعالان اقتصادی استان است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا