صنعت و معدن

شست‌وشوی قالی‌ها با شامپو فرش ترفند واحدهای غیرمجاز

به گزارش صنعت کار، در آستانه عید نوروز و با شروع خانه تکانی ها نظافت فرش ها یکی از برنامه های سالیانه در دست خانواده ها است که باعث رونق بخشیدن به کسب و کار این صنف می‌شود.

موضوعی که باعث شده برخی افراد در اصناف دیگر در این ایام از سال به این صنف ورود کنند و از این زمان حداکثر بهره را ببرند که این تخلف باعث شست و شوی نامناسب فرش ها و از بین رفتن اعتماد مشتری به قالیشویی ها می شود.

در این میان نرخ های متنوع قالیشویی‌ها در مناطق مختلف تهران یکی دیگر از موضوعاتی است که در دو ماه آخر سال و با اوج گرفتن تقاضا برای این خدمات به چشم می خورد.

با توجه به ابهامات مختلف و رشد قابل توجه آن در این ایام از سال با رئیس اتحادیه قالیشویان به گفت‌وگو پرداختیم.

حمید محمدی با بیان اینکه امسال مشمول نرخ گذاری نشدیم، اظهار کرد: هر ساله سازمان حمایت به ما نرخ اعلام می کرد اما امسال هر واحد صنفی باید آنالیز قیمتی خود را به اتحادیه اعلام و پس از تایید از سوی اتحادیه آن را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه با بیکاری پنهان در این صنف مواجه هستیم، افزود: به دلیل رکودی که وجود دارد نسبت به سال‌های گذشته نرخ شست‌وشو را افزایش ندادیم.

رئیس اتحادیه قالیشویان گفت: نرخ شست‌وشو برای فرش ماشینی هر متر مربع بین 5 تا 6 هزار تومان و برای فرش‌های دستباف به دلیل شرایط خاص آنها بین 10 تا 15 هزار تومان است.

محمدی با بیان اینکه 360 واحد صنفی مجوز دار در تهران وجود دارد، تصریح کرد: در آستانه ایام عید وانت‌های فروش میوه هم قالی‌شوی می شوند و این مورد از مشکلات این صنف است.

وی با تاکید بر اینکه هموطنان فرش‌ها و قالی های خود را به واحدهای صنفی مجاز برای شست‌وشو تحویل دهند تا بعدا دچار مشکل نشوند، بیان کرد: از طرف اتحادیه نظارت صورت می‌گیرد اما، اتاق اصناف طی نامه ای اعلام کرده از 16 بهمن ماه تا 15 فروردین 97 حق دادن اخطار و پلمب را نداریم و با این شرایط نظارت سخت می‌شود.

با توجه به اظهارات رئیس اتحادیه قالیشویان این سوال مطرح است که در سال‌های گذشته و با وجود اعلام نرخ رسمی از سوی نهادهای مربوطه همچنان شاهد گزارش های تخلفاتی از سوی مردم بودیم. در شرایط جدید و با پرهیز از اعلام قیمت به طور قطع افراد با قیمت‌های متنوع و نا به سامانی در این بازار رو به رو خواهند بود.

در گفت و گو با افرادی که در روزهای اخیر اقدام به شست و شوی فرش و قالی‌های خود از طریق قالیشویی‌ها کرده‌اند مطلع شدیم برخی واحدهای متخلف با توجه به افزایش تقاضا و برای سرعت بخشیدن به کار خود به جای شست و شوی فرش‌ها از شامپو فرش استفاده می‌کنند که در کمترین زمان و با صرف کمترین امکانات فرش را به دست صاحبان خود برسانند.

این شست و شو در شرایطی است که متقاضیان پس از دریافت فرش‌ها با کیفیت پایین خدمات مواجه می‌شوند که تماس‌های پس از آن برای پیگیری موضوع راه به جایی نمی‌برد و به گفته رئیس اتحادیه قالیشویان طی بازه دو ماه 15 بهمن تا 15 فروردین حق دادن اخطار و پلمب را ندارند.

با بررسی قیمت‌ها به نرخ‌های حدودی زیر برخورد کردیم، به گونه ای که شست و شوی مبلمان راحتی 7 نفره حدود 80 هزار تومان، شست و شوی مبل استیل 7 نفره حدود 90 هزار تومان، شست و شوی خوشخواب تک نفره حدود 40 هزار تومان و شست و شوی خوشخواب دو نفره حدود 60 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

گفتنی است برخی واحدهای قالیشویی هزینه حمل و نقل را جداگانه دریافت می‌کنند که این با توجه به استقرار محل قالیشویی و فاصله آن با منطقه محل مسکونی تعیین می‌شود.

منبع: میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا