خودروصنعت و معدنویژه ها

بازار ثانویه خودروسازان را نجات می دهد؟

به گزارش صنعت کار، روزگذشته، پذیره نویسی اوراق مرابحه ایران خودرو جهت تامین مالی برای خرید مواد اولیه تولید خودرو ازطریق بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. براساس مصوبه بورس اوراق بهادار تهران ، اوراق صکوک مرابحه ایران خودرو جمعا به مبلغ هفت هزار میلیارد ریال با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد از تاریخ پنجم اسفند ماه سال جاری جهت تامین بخشی از منابع لازم جهت خرید مواد اولیه تولید خودرو توسط شرکت واسط مالی آذر سوم صورت گرفت.

تقریبا اوایل اسفندماه امسال، گروه خودروسازی ایران خودرو از ثبت اوراق مرابحه این شرکت به ارزش هفت هزار میلیارد ریال که بزرگترین انتشار اوراق در صنعت خودرو به شمار می رود خبرداد، این در حالی است که نیمه آبان ماه سال گذشته نیز گروه خودروسازی سایپا نسبت به ارائه و فروش این اوراق به ارزش پنج هزار میلیارد ریال اقدام کرده بود که البته هنوز موفق به ارئه این اوراق نشده است.

به گفته برخی کارشناسان شاید ایجاد بازار ثانویه از سوی بانک ها و اوراق بهادار، فرصت تامین سرمایه برای تولید کنندگان را فراهم کند، اما نباید این فرصت به منزله فراموشی سایر فعالیت های اقتصادی تولید کنندگان باشد. حال این پرسش مطرح است، انتشار این اوراق در بازار ثانویه تا چه میزان می تواند برافزایش نقدینگی خودروسازان بی انجامد و البته تاثیرات آن در بلند مدت برای خودروسازان چه خواهد بود؟

فربد زاوه -کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می گوید: « اینکه شرکتی معوقاتش به قطعه سازان را در بازار بورس عرضه می کند، روش معقولی نیست. روابط مثبت بانک ها با خودروسازان در بازار های جهانی مرسوم است، به گونه ای که بانک ها برای برطرف شدن مسایل مالی خودروسازان قدم بر می دارند و دیگر خودروسازان مجبور به ایجاد بازاری جدید برای تامین سرمایه شان نمی شوند».

او می افزاید: «ارائه اوراق مرابحه یا ایجاد بازار تامین سرمایه برای شرکت خودروسازی همچون ایران خودرو بدین معنی است که این شرکت نتوانسته است کشکول هزینه های خود را از فعالیت های اقتصادی پر کند، از این رو به سمت بازارهای مالی دیگری رفته است».
زاوه اظهار می کند: «ایجاد چنین مشکلاتی نشات گرفته از مسایلی همچون تشدید قیمت ها، قیمت گذاری دستوری یا بی انضباطی مالی این شرکت خواهد بود که موفقیت مالی برای این شرکت جذب نکرده است».

او ادامه می دهد:« به طور طبیعی وقتی بازار خودروسازان به خوبی تامین نشود، از این رو آن ها هم مجبور می شوند، تامین منابع مالی را از روش های متعددی پیگیری کنند. حال که فرصتی از سوی دولت فراهم شده است تا گروه های خودروسازی نیز وارد بورس اوراق بهادار شوند، به نظر می رسد ایران خودرو نیز سود خوبی بدست می آورد».

زاوه تاکید می کند: «البته از میان اوراق بهادار دولتی یا ایران خودرو، قطعا اعتماد مردم به اوراق دولتی 20 درصدی بیشتر از ایران خودرو با 18 درصد است، اما ممکن است به دلیل مهلت چهارساله این اوراق، استقبال خوبی از اوراق ایران خودرو صورت گیرد».

این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: «روش های تامین مالی در ایران محدود هستند. از این رو یا باید بانک ها از تولید کنندگان حمایت کنند یا ابتکاراتی همچون ورود به بورس را در نظر گیرند».
او تاکید می کند:« مادامی که زنجیره بی کیفیتی در حوزه مالی وجود دارد، شرکت ها به دنبال تامین بازار ثانویه هستند. اما موفقیت ایران خودرو در مرحله ابتدایی عرضه این اوراق که مبلغی نه چندان زیاد است، پیش بینی می شود».

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا