بانک و بیمهصنعت و معدنویژه ها

مردم از پیش فروش سکه استقبال نکردند/ هزینه بانک ها را جبران می کنیم

به گزارش صنعت کار، ولی الله سیف در خصوص طرح های جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: تا سوم اسفندماه، میزان استقبال مردم از گواهی پیش فروش سکه و گواهی سپرده ارزی بالا نبوده، ولی گواهی سپرده ریالی با استقبال مواجه شده است.

وی افزود: بر این اساس گواهی سپرده ارزی مبتنی بر فروش ارز بسیار اندک فروخته شده است، در حالیکه انتشار گواهی سپرده ریالی از 28 بهمن تا 3 اسفند 101 هزار میلیارد تومان بوده است.

سیف با بیان اینکه نوسانات در بازار ارز و نرخ سود، تولید را دچار مشکل می کند، گفت: بانک مرکزی در اتخاذ سیاستها و برنامه ریزی های آتی برای ثبات در بازار مصمم است و از مردم می خواهد که در بازارهای رسمی وارد سرمایه گذاری شوند.

* دلایل گرانی دلار از دید رئیس کل بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح دلایل گرانی دلار در ماه های اخیر پرداخت و تصریح کرد: در پی تحولات اخیر بازار ارز، برخی از تحلیلگران و فعالان اقتصادی، به صورت صریح انگشت اتهام را به سمت سیاستهای بانک مرکزی نشانه رفتند و فارغ از تاثیرپذیری از عوامل تاثیرگذار و خارج از خطوط بانک مرکزی، سیاست های اخیر بانک را دلیل اصلی بروز هیجانات در بازار ارز تلقی کرده و گفتند که کاهش نرخ سود بانکی منبعث از بخشنامه سود بوده است؛ در حالیکه بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه هشت بندی صرفا نرخ های مصوب قبلی شورای پول و اعتبار را به اجرا درآورد و اقدام سیاستی جدیدی در این زمینه انجام نداده است.

سیف ادامه داد: وجود فاصله زمانی قابل توجه میان اجرای بخشنامه با زمان نوسانات نرخ ارز، گواه این است که اقدامات بانک مرکزی در خصوص انضباط بخشی به بازار پول زمینه ساز نوسانات اخیر در بازار ارز نبوده است، ضمن اینکه بانک مرکزی درطول سالهای اخیر تلاش کرد تا ناترازی انباشته در نرخ ارز وجود نداشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ ارز در طول سالهای 91 و 92 با اضافه جهش مواجه بود و بخشی از آن در سالهای 93 و 94 جذب شد و تعدیل نرخ ارز به صورت طبیعی و منطقی نیز صورت گرفت، مروری بر تحولات شکل گرفته در سال 95 و نیمه اول سال جاری، حاکی از وجود شرایط مناسب در بازار ارز بوده است، لیکن با بروز تحولات پیش گفته و التهاب آفرینی در بازار ارز، بازار از تعادل نسبی خارج شد.

وی افزود: اساسا نااطمینانی های موجود در خصوص تداوم توافق نامه هسته ای و همزمانی آن با افزایش تقاضای فصلی به همراه ایجاد فضای انتظاراتی منفی از سوی برخی در داخل، منجر به تغییر جهت در انتظارات فعالان اقتصادی و افزایش تمایل برای ورود به بازار ارز شده است.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا