اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ / مخازن جدید وارد بازار نفت می شوند

اوپک

به گزارش صنعت کار، محمدعلی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک در تشریح یکصدوهفتادوهفتمین نشست وزارتی اوپک اظهار کرد: افزایش تولید نفت بر آخرین جلسه هفته گذشته سازمان اوپک سایه انداخته یود و پیش بینی می شود در سال آینده میلادی ۲ میلیون بشکه نفت  مازاد بر نیاز در بازار باشد.

نماینده پیشین ایران در اوپک تصریح کرد: پیش بینی می‌شود میزان رشد تقاضای نفت در جهان برای سال آینده بین یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز باشد و با این احتساب حدود ۸۰۰ هزار بشکه مازاد در بازار وجود خواهد داشت که می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر گذار باشد.
وی افزود: در حالیکه اوپک در ابتدای امسال تصمیم به کاهش تولید به میزان حدود ۱.۲ میلیون بشکه نفت گرفته بود اما طی نشست هفته گذشته  کاهش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز به تصویب رسید، بنابراین علاوه بر آثار کاهش تولید در تصمیم گذشته، میزان تولید کشورهای صادرکننده مجدد ۵۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
خطیبی بیان کرد: کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در سال ۹۸ نسبت به تولید ۲ میلیون بشکه ای نفت اعضای غیر اوپک مقداری ناکافی است، به همین دلیل کشور عربستان اعلام کرد که در صورتی که همه کشور‌ها به تعهد خود عمل کنند، عربستان به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد.
به گفته وی؛ در صورتی که عربستان علاوه بر تعهدات اوپک، به وعده کاهش داوطلبانه تولید ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز عمل کند بازار به تعادل می‌رسد.
خطیبی تصریح کرد:پس از کاهش ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه ای نفت، در صورت عدم بروز اتفاقات غیر منتظره و بر اساس آمار‌های اقتصادی پیش بینی می‌شود قیمت نفت در سال آینده میلادی بین ۵۸ تا ۶۰ دلار باشد.
وی با اشاره فروش نفت ایران با قیمت ۱۳۰ دلار در سال گذشته بیان کرد: عرضه و تقاضای نفت در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ نزدیک به هم بود و مازاد عرضه نفت به سرعت تمام می‌شد، این کمبود مازداد باعث افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی شد.
نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به تصمیم کشور‌های عضو سازمان اوپک پلاس در قیمت نفت بیان کرد: اوپک پلاس در توافق قبلی کاهش‌ تولید حدود ۴۰۰ هزار بشکه ای را در پیش گرفت  و در توافق فعلی، تولیدش را حدود ۲۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد.
خطیبی با اشاره به معافیت ایران از کاهش تولید نفت بیان کرد: معافیت ایران از کاهش تولید نفت به دلیل تحریم‌های بین المللی صورت گرفته است، بنابراین از هرگونه کاهش تولید معاف است تا به سطح تولید گذشته خود برسد.
نماینده پیشین ایران در اوپک ابراز کرد: عمده دلیل کاهش قیمت نفت به دلیل تولید برخی از کشور‌های غیر عضو اوپک مانند آمریکا است در سال آینده مخازنی از نروژ و مکزیک با استفاده از ذخائر نفتی غیر مرسوم مانند شیل وارد بازار می‌شود که در کاهش قیمت نفت موثر باشد.
وی تصریح کرد: ضعف تقاضا و جنگ تجاری بین کشور‌های صنعتی باعث کاهش تقاضا برای دریافت نفت در بازار‌های جهانی شده است.
منبع: میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا