اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

محصولات جهانی ایرانی با شناسه بین المللی صادر می شوند

به گزارش صنعت کار، سید مهدی میرصالحی، در توضیح این خبر گفت:بر اساس آیین درج شناسه و کد ثبت بین المللی محصولات و کالاهای صادراتی در سازمان جهانی فکری WIPO که در 19 آبان ماه به پیشنهاد دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صمت به تصویب هیات وزیران رسیده است؛ محصولات صادراتی ایران که در WIPO به ثبت بین المللی رسیده اند، با درج بارکد و کدثبت بین المللی «جی اس وان» صادر می شوند و می توانند از مشوق های صادراتی که سازمان توسه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران در نظر می گیرند بهرمند بشوند.

وی با اشاره به فرایند اخذ بارکد و کد ثبت بین المللی بیان کرد: صادر کنندگان و تولید کنندگان در سراسر کشور با مراجعه به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها درخواست کد و بارکد بین المللی جی اس وان را می کنند و سپس با اخذ تاییدیه که از سازمان های صمت دریافت می کنند و با بارگزاری آن در سامانه و نمایندگی های مرکز شماره گذاری کالا و خدمات در تمامی استان های کشور برای محصول و کالای صادراتی خود، کد و بارکد بین المللی دریافت خواهندکرد.

وی توضیح داد: «جی اس وان» یک سیستم کدگذاری کالا و خدمات استاندارد سراسری و جهانی است که براساس موافقت نامه بین المللی تاکنون در حدود 150 کشور در جهان مورد استفاده قرار گرفته است و از طریق آن می توان یک محصول را از محل تولید تا مصرف کننده نهایی رهگیری ورصد کرد.

میرصالحی با اشاره به دیگر مزیت های استفاده از «جی اس وان »گفت: اجرای این آیین نامه منجر به ساماندهی صادرات کشور می شود و با شناسنامه دار کردن محصولات ایرانی بر اصالت آنها تاکید می شود، چرا که اصالت و اصل بودن محصول در حوزه صادرات و برای مشتری بسیار حایز اهمیت است.

او همچنین درج شناسه و کد بین المللی را در جلوگیری از سو استفاده های احتمالی از شهرت و جایگاه تجاری محصولات ایرانی در بازار های منطقه ای و بین المللی موثرعنوان کرد.

وی بیان کرد: بعضی از محصولات ایرانی همانند زعفران،پسته، فرش، عسل و… در جهان منحصربه فرد هستند و بین 50 تا 90 درصد از نیازهای جهان را به خود اختصاص داده اند .

مدیرکل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صمت از دیگر مزیت های درج بارکد بین المللی به جلوگیری از فله فروشی ، ایجاد انگیزه و تشویق برای بسته بندی صادراتی اشاره کرد و گفت:بسته بندی محصولات در بازارهای جهانی برای کالاهای صادراتی بسیار حایز اهمیت است و هیچ محصولی دیگر نمی تواند بدون بسته بندی مناسب یا بدون نام، نشان و برند مشخصی در بازارهای بین المللی عرضه شود.

میرصالحی به ایجاد و افزایش ارزش افزوده محصولات صادراتی اشاره کرد و گفت:بسیار مهم است که محصولات را با بالاترین نرخ صادراتی و ارزش افزوده صادر کنیم چرا که ارزش افزوده در نهایت به تولید کنندگان این محصولات برمی گردد.

وی اضافه کرد : تاکنون بیش از 70 کالای مهم صادراتی ایران ثبت سازمان مالکیت فکری شده اند که از آن جمله می توان به ثبت 29 منطقه فرش دستباف، خرما، پسته، عسل ، سنگ تراورتن، سنگ مرمر کردستان ، محصولات کشاورزی و… اشاره کرد.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا