اخباربانک و بیمهتاپصنعت و معدنگوناگوننفت و پتروشیمی

خسارت ۹.۶ میلیون دلاری نفتکش سانچی/ سهم ۵۰ درصدی اتکایی بیمه مرکزی

حادثه برای نفتکش ایرانی

دولت چین روز یکشنبه اعلام کرد که کشتی نفتکش ایرانی سانچی که اپراتور آن یک شرکت صاحب نام در حمل نفت است، پس از برخورد با یک کشتی باری چینی آتش گرفته و نفت آن در دریای شرق چین نشت کرده است.

به گزارش صنعت کار به نقل از ایبنا، از آنجایی که این نفتکش در اجاره شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی بوده و محموله خریداری شده نیز متعلق به آن بوده، تحت پوشش بیمه ای کلوپ های بین المللی (P&I) قرار دارد. با این حال ۲۰ درصد بدنه کشتی توسط شرکت بیمه البرز و ۱۰ درصد توسط شرکت بیمه ملت تحت پوشش قرار داشته است.

عبدالناصر همتی؛ رییس کل بیمه مرکزی نیز در مورد پوشش بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران در آب‌های چین گفت: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است؛ محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قرارداد FOB بوده است، یعنی خریدار محموله را روی عرشه تحویل گرفته است و بر این اساس به احتمال قوی مسئولیت محموله برعهده خریدار کره‌ای است.

همتی در مورد جزییات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: ۳۰ درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است؛ از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.

احمد صفرزاده معاون فنی شرکت سهامی بیمه البرز با تایید این مطلب اعلام کرد که نفتکش حادثه دیده «توتال لاس» یا دچار نابودی کامل شده و با توجه به ارزش ۳۲ میلیون دلاری آن حداکثر تعهد این شرکت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است. براین اساس سهم بیمه ملت نیز حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار می شود. ۷۰ درصد مابقی این نفتکش یعنی رقمی در حدود ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار تحت پوشش قراردادهای خارجی قرار داشته است.

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است که ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است. همتی تصریح کرد: همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.

رییس کل بیمه مرکزی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی‌ که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به‌ عبارتی Total loss باشد، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود ۵ میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود ۵ میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.

به گفته صفرزاده از ۲۰ درصد سهم این شرکت در خسارت نفتکش ایرانی، ۷ درصد نزد خود آن شرکت و ۱۴ درصد نزد شرکت های اتکایی داخلی (شرکت های بیمه اتکایی امین و ایرانیان) و مابقی نزد شرکت های بیمه گر اتکایی آسیایی بیمه اتکایی بوده است.

البته در بحث ارزیابی خسارت نفت کش ها، آلودگی محیطی نیز قابل ارزیابی است اما هنوز دولت چین یا رسانه های بین المللی میزانی از نشتی نفت در آب های چین اعلام نکرده اند. براساس کسب اطلاع خبرنگار ایبِنا، هزینه حمل، بیمه و عقد قرارداد حمل از بندر، تحویل بار و بیمه و بازرسی این نفتکش با خریدار بوده است.

بر اساس برآوردها، محموله این کشتی حدود یک میلیون بشکه نفت است که ارزش آن بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، ۶۰ میلیون دلار است.

پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان خسارت جانی خدمه نفتکش

صفرزاده اعلام کرد: بیمه البرز در چارچوب قرارداد عمر و حادثه با شرکت ملی نفتکش به ازای هریک از خدمه کشتی که در این حادثه فوت شده باشند، ۱۰۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می کند.

معاون فنی بیمه البرز توضیح داد که اگر ۳۲ نفر خدمه ایرانی این نفتکش که در حال حاضر مفقود هستند، فوت شده باشند، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خسارت باید پرداخت شود که حدود ۵۰۰ میلیون تومان آن سهم اتکایی بیمه مرکزی است. وی شرط پرداخت خسارت فوت خدمه نفتکش حادثه دیده را عمل شرکت ملی نفتکش به تعهدات بیمه ای اش نزد بیمه البرز عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا